Înmatriculările de autoturisme din România au înregistrat în luna iulie un avans care a surprins pe toată lumea, cauzele reale fiind mai greu de clarificat. Surse din piața auto au declarat însă pentru Profit.ro că sunt mai mulți factori care au stimulat înmatriculările simultan, în timp ce anularea Rabla a tras în jos piața.
În luna iulie, piața auto pare că s-a deblocat, după mai multe luni consecutive de scădere. În realitate, lucrurile au fost influențate de mai mulți factori independenți care s-au suprapus, după cum declară pentru Profit.ro reprezentantul unei companii cu volume mari vândute.
În primul rând, reamintim că piața auto este puternic influențată de situația Programului Rabla, care a fost amânat pentru mai multe luni de guvern, generând indecizie în rândul cumpărătorilor.

Ulterior, anunțul privind suspendarea programului a dat și mai mult peste cap vânzările, în timp ce unii cumpărători au preferat să nu mai aștepte.
Cauze cumulate ale creșterii pieței auto în iulie
Prima observație referitor la ce s-a întâmplat arată că această creștere a fost susținută în special de persoanele juridice, care au avut o pondere de 55% în vânzările din iulie.
„Primul factor major a fost legislația referitoare la normele GSR2 cu privire la unele sisteme de asistență ale mașinilor. Legislația a intrat în vigoare în urmă cu un an, dar anumite modele au beneficiat de o derogare de un an. Acum, mașinile aflate pe stoc sau livrate și aflate în perioada de 90 de zile de înmatriculare au fost obligate să se înmatriculeze de urgență”, au explicat pentru Profit.ro cei din piața auto.
În caz contrar, aceste mașini nu ar mai fi putut să fie înmatriculate legal. Pe de o parte, stocurile au fost vândute cu promoții pentru a fi eliminate, pe de altă parte clienții au fost somați să-și înmatriculeze mașinile înainte de 1 iulie.

Un al doilea factor a fost Programul Rabla în sine. „După anularea acestuia, importatorii și dealerii au demarat acțiuni comerciale proactive și campanii agresive pentru a diminua fenomenul de anulare a comenzilor care începuse deja să-și facă apariția. A fost evidentă încercarea prin toate mijloacele de atenuare a impactului negativ asupra stocurilor.
În acest fel, s-a menținut interesul clienților și pierderile s-au transformat parțial în vânzări”, a mai precizat sursa citată, care a amintit că în multe cazuri mașinile s-au vândut cu profituri foarte mici sau chiar cu pierderi.
Iminenta creștere a TVA la 1 august a determinat accelerarea vânzărilor către persoane fizice, care au căutat să evite o creștere ulterioară a prețului.
Scăderi ale vânzărilor de mașini electrice
Potrivit datelor analizate de Profit.ro, pe segmentul de mașini electrice s-a înregistrat o nouă scădere masivă, cu aproape 18 procente, care arată cât de mare a fost impactul suspendării Rabla.
În total, au fost înmatriculate numai 525 de automobile electrice, în pofida faptului că în urmă cu un an piața de electrice era deja la pămând în urma reducerii tichetului Rabla Plus la 5000 de euro. Hyundai a vândut cele mai multe automobile, 169 de unități, ca urmare a faptului că a avut unul dintre modelele sale electrice pe lista de mașini cu derogare de un an pentru GSR2, iar în iulie expira acest termen.

Ford a fost a doua cea mai vândută marcă de mașini electrice, pe fondul campaniei prin care a redus masiv prețul mașinilor electrice.
Pe locul al treilea s-a situat Tesla, cu doar 61 de mașini înmatriculate și o scădere de 75%. Mercedes-Benz și BMW au vândut 32 și, respectiv, 26 de automobile electrice, în segmentele în care Programul Rabla nu are un impact atât de mare asupra clienților. Celelalte mărci au vândut doar simbolic, în special către companii.
Cel mai mare impact al amânării Rabla a fost înregistrat de Dacia Spring, care în iulie a vândut doar un singur exemplar.
În acest moment, piața de mașini electrice mai are doar 3% din totalul vânzărilor, o scădere dramatică după performanța din 2023, când a depășit 10 procente.

Dacia, marca cea mai afectată de suspendarea Rabla
Pe toate cele șapte luni care au trecut de la începutul anului, vânzările de autoturisme din România au o scădere de 16%, chiar dacă iulie a venit cu această creștere majoră.
Dacia este principala marcă afectată, cu o scădere de 23,5%, care în volume se traduce printr-un minus de 7.000 de vehicule care n-au mai fost vândute, n-au mai fost produse, n-au mai generat TVA și nici impozite.
Renault și Hyundai au de asemenea scăderi de peste 20 de procente, iar Toyota a scăzut doar cu -7%, în timp ce Skoda a avut o creștere ușoară, de 2,6 procente.

În ierarhia celor mai vândute modele din acest an, scăderile sunt alarmante pentru autoturismele produse în România. Dacia Duster a scăzut cu 24,6%, la 7.680 unități (declin de aproape 2.500 unități), Logan, scădere de 27%, cu 7.014 unități față de aproape 10.000 anul trecut, Sandero, scădere de 17,7%, cu 4.373 unități, cu 1000 de exemplare mai puțin.
De asemenea, Jogger are un declin de 30 de procente, cu 1.686 de unități, iar Spring a ajuns la jumătate din volumul vândut în 2024, cu 1.160 de unități.
La modele de import, Toyota Corolla a crescut, la fel și Skoda Octavia, dar și Hyundai Tucson, semn că clienții acestor modele au fost mai puțin influențați de Programul Rabla.