Cel mai mare program de subvenționare a achiziției de mașini electrice și hibrid din România, Programul Rabla, este în continuare sub semnul incertitudinii, chiar dacă ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a făcut o serie de declarații publice care dădeau de înțeles că s-a luat o decizie. Potrivit unei declarații transmise Profit.ro, singura informație de la minister arată că nu există nicio direcție clară.
Trei sesiuni de depunere a dosarelor de finanțare au fost prevăzute de legislația în vigoare, o hotărâre de guvern, ordin de ministru și ghid de finanțare, startul fiind dat de „Rabla Auto Privați”, pe 29 mai, când au fost acceptate dosarele depuse de companii și alte persoane juridice private din România. În total, bugetul alocat acestei categorii de solicitanți a fost de 610 milioane lei, pentru motorizările electrice (BEV și PHEV) și 60 de milioane de lei pentru motorizări termice (inclusiv hibride și GPL) care să nu depășească limita de emisii de 145 g.

Sesiunea a început cu un nivel mare de interes din partea companiilor, fiind înregistrate în primele zile de derulare peste 3.000 de dosare. Până în prezent, sesiunea Rabla Privați a însumat 4595 de dosare depuse pentru finanțarea achiziției de autovehicule electrice și PHEV, cu o sumă solicitată de 341,4 milioane lei. Sesiunea are termen de derulare 27 noiembrie 2025. Pe componenta de motoare termice, inclusiv GPL și hibride, bugetul a fost epuizat, fiind depuse 2067 de dosare de finanțare, cu un buget acoperit de aceste cereri de 60,75 milioane de lei.
În ziua de 4 iunie, a fost demarată și sesiunea „Rabla Auto Publici”, cu un buget mai mic, de 120 de milioane de lei pentru electrice și PHEV și 30 de milioane lei pentru motoare termice. Fondurile alocate s-au epuizat în aceeași zi, fiind depuse 166 de dosare la mașini electrice și 533 de dosare la mașini termice.
Șapte întrebări rămase fără răspuns
Profit.ro a trimis o listă de întrebări Ministerului Mediului, ministrului Diana Buzoianu, pentru a aduce mai multe informații persoanelor și companiilor afectate de suspendarea Programului Rabla, producătorii Dacia și Ford, rețelele de dealeri validați de AFM, cumpărători care se află prinși la mijloc, cu avansuri date.

Întrebările au urmărit clarificarea intențiilor guvernului și ministerului în privința acestui program de finanțare, având în vedere impactul major pe care îl are asupra industriei auto din România:
1. Care este decizia guvernului (coaliției) referitor la cele trei segmente ale Programului Rabla: persoane juridice, persoane fizice, UAT-uri?
2. Sesiunea pentru persoane juridice și cea pentru UAT-uri au parcurs deja etapa depunerii dosarelor, multe companii au plătit avansul pentru mașinile comandate, dealerii au făcut deja comenzi la fabricile Ford și Dacia. Există vreo soluție sau propunere din partea guvernului sau ministerului pentru această situație, în care sunt fonduri foarte mari blocate?
3. A spus ministrul că se va relua Rabla pentru persoane fizice. Când estimează că ar putea fi lansată sesiunea de înscriere a cererilor? Este vorba despre un termen de ordinul săptămânilor sau lunilor?
4. A spus de asemenea că se reduce valoarea tichetelor. Este pregătită această reducere pentru sesiunea anunțată în acest an? Sau pentru ediția de anul viitor?

5. Care este valoarea estimată a noului tichet?
6. Se mențin ambele segmente de finanțare? Pentru mașini electrice/PHEV și pentru mașini cu combustie? Sau se renunță la vreunul dintre ele?
7. Care sunt programele de mediu care vor beneficia de sumele relocate de la Rabla?
Răspunsul a venit foarte greu și dă de înțeles că nicio decizie clară nu a fost luată în acest moment, fiind așteptată finalizarea pachetului 2 de măsuri fiscale, preconizat inițial să fie anunțat în iulie, dar amânat pentru luna august, între timp.

„În acest moment, Programul Rabla este suspendat. Acesta va fi inclus în pachetul 2 de măsuri fiscale”, au transmis reprezentanții Ministerului Mediului pentru Profit.ro.
„Conform declarației ministrului mediului, apelor și pădurilor Diana Buzoianu, programul Rabla pentru persoane fizice va continua cu o alocare de 200 de milioane lei pentru anul 2025. Programul va fi relansat în perioada următoare, iar ghidul de finanțare va fi actualizat. Totodată, voucherele pentru mașinile electrice vor avea valori reduse față de anii anteriori”, mai spun cei de la Ministerul Mediului, fără să răspundă concret la nicio întrebare.
Singurele mesaje primite sunt echivoce și nu oferă nicio informație cetățenilor și companiilor, dar introduce o nuanță subtilă în mesaje, care ar putea viza limitarea tichetelor Rabla pentru anumite motorizări și în funcție de locul de producție: „Prioritatea MMAP este ca programul să se desfășoare într-un cadru echitabil și eficient din punct de vedere al impactului asupra mediului.

Obiectivul rămâne acela de a sprijini tranziția verde și de a reduce emisiile generate de transportul rutier, descurajând importul de vehicule poluante în scopul obținerii de subvenții.”
Toate încercările ulterioare ale Profit.ro de a obține măcar răspunsuri parțiale la întrebările transmise au primit același răspuns: nu s-a luat nicio decizie referitoare la sesiunile în care s-au depus deja dosare, cel mai probabil vom afla ce se întâmplă cu ele în luna august, când prim-ministrul Bolojan va anunța al doilea pachet de măsuri cu care își va asuma răspunderea în Parlament.
Programul Rabla pentru persoane fizice, anulat cu 24 de ore înainte de start
Valoarea tichetelor Rabla pentru 2025, stabilită de legislația încă în vigoare, este de 37.000 de lei pentru achiziția unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen, 15.000 de lei pentru un autovehicul plug-in hibrid sau o motocicletă electrică, 12.000 de lei pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid și 10.000 de lei pentru un autovehicul nou cu motor termic (benzină, GPL/GNC) sau o motocicletă.

A treia sesiune, Rabla Persoane Fizice, trebuia să înceapă pe 19 iunie, cu un nou sistem de înscriere a solicitanților, direct în aplicația online. AFM a publicat modelul de cerere și informațiile necesare startului înscrierii, dar pe 18 iunie un comunicat de presă a anunțat „suspendarea lansării tuturor programelor de finanțare, inclusiv lansarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice”. Motivul invocat atunci a fost „negocierile din ultimele zile în ceea ce privește constituirea unui noi guvern”. „Lucrurile să fie făcute pe rând, cu răbdare și înțelepciune”, argumenta pe 18 iunie șeful AFM, Florin Bănică.
De atunci, singurele informații referitoare la viitorul Programului Rabla sunt cele transmise de ministrul Buzoianu, în cele câteva apariții publice la TV, în care a dat de înțeles că se reduce bugetul, că va avea loc o sesiune pentru persoane fizice și că valoarea tichetului la electrice va fi micșorată.

În acest timp, decizia de blocare a programului a generat blocaje importante în industria auto, atât la cele două fabrici, Dacia și Ford, care își programaseră vânzări importante de automobile către dealerii din România pe baza finanțării prevăzute de legislație, cât mai ales în rândul dealerilor, care au comandat stocul de mașini necesare, de multe ori pe baza unui avans.
Și în privința companiilor există o mare problemă, pentru că unele au plătit deja sume reprezentând avansul pentru ca dealerul să poată comanda mașina. În total, estimările din piață vorbesc despre circa un miliard de euro bani blocați în stocuri care ar putea să nu mai poată fi vândute în acest an, dacă Rabla Persoane Juridice nu se reia.