SONDAJ: Europenii refuză tot mai mult mașinile electrice, dar principalul motiv nu este autonomia

Auto/Transporturi   
SONDAJ: Europenii refuză tot mai mult mașinile electrice, dar principalul motiv nu este autonomia

Un studiu realizat de Shell, care urmărește în fiecare an tendințele pieței de automobile electrice, dezvăluie „o divizare foarte mare” în rândul șoferilor față de adoptarea propulsiei electrice. Pe de o parte, cei care dețin deja un vehicul electric sunt tot mai încrezători și satisfăcuți de noua tehnologie, de cealaltă parte șoferii de mașini cu combustie sunt tot mai puțin atrași de motoarele electrice, iar Europa începe să devină tot mai reticentă în fața acestei propulsii.

Peste 15.000 de șoferi din Europa, SUA și China au răspuns întrebărilor sondajului Shell Recharge Driver, ediția 2025, care analizează direcția în care evoluează atitudinea șoferilor din aceste regiuni în fața propulsiei electrice. Concluziile din acest an arată o puternică frânare, în special în Europa, a interesului pentru mașinile electrice, din partea celor care nu au avut până acum curajul să treacă la acest tip de propulsie, în pofida faptului că proprietarii de EV sunt tot mai satisfăcuți și încrezători în mașinile lor.

Urmărește-ne și pe Google News

Șase din zece (61%) șoferi de vehicule electrice la nivel global sunt de acord că se s-au temut de epuizarea bateriei, în urmă cu un an, iar aproape trei sferturi (72%) spun că opțiunile și disponibilitatea punctelor publice de încărcare s-au îmbunătățit.

Evenimente

În rândul șoferilor de mașini cu combustie, interesul a scăzut ușor în SUA, de la 31% în 2025, la 34% în 2024, în timp ce în Europa procentul e mai mare, dar a scăzut mai mult, la 41% în 2025 față de 48% în 2024.

Din păcate, costul rămâne principalul obstacol în calea achiziției de mașini electrice, în special în Europa, unde 43% dintre șoferii care nu dețin un BEV menționează prețul printre motive.

În rândul șoferilor de electrice (BEV și PHEV), procentul de încredere este foarte mare, având în vedere că nouă din zece (91%) dintre aceștia spun că ar lua în considerare tot un vehicul electric la următoarea achiziție.

Pe de altă parte, 46% dintre șoferii de mașini pe benzină și motorină din SUA și 44% dintre șoferii acestor modele din Europa declară că sunt de acord cu politicile de descurajare a motoarelor cu combustie. În plus, doar 56% ar susține mașinile cu motoare termice chiar și în situația în care prețurilor mașinilor electrice ar rămâne ridicat.

SONDAJ: Europenii refuză tot mai mult mașinile electrice, dar principalul motiv nu este autonomia

David Bunch, vicepreședinte executiv al grupului Shell Mobility & Convenience, subliniază cauzele pentru care europenii și americanii sunt încă sceptici în fața tranziției la propulsia electrică:  „Există o disparitate tot mai mare în tranziția către vehiculele electrice. Deși șoferii actuali de vehicule electrice se simt mai încrezători, costul relativ ridicat al deținerii unui vehicul electric, combinat cu presiunile economice mai ample, fac ca aceasta să fie o decizie dificilă pentru noii consumatori.”

Managerul Shell consideră că autoritățile ar trebui să continue să stimuleze cererea de automobile electrice  „pentru a face tranziția accesibilă pentru consumatori și atractivă pentru investitori”.

Printre informațiile relevate de sondajul Shell se află și cea referitoare la creșterea semnificativă a celor care dețin un vehicul electric ca singura mașină a familiei, de la 34% la 41% în SUA și de la 49% la 54% în Europa. În China, situația este cu mult mai bună, ajungând la 89% din totalul posesorilor de mașini electrice. Acest indicator arată de asemenea creșterea încrederii în acest tip de motorizare, având în vedere că marea majoritate a celor care și-au cumpărat pentru prima dată o mașină electrică au preferat să o păstreze și pe cea cu combustie, ca vehicul principal.

ANALIZĂ Dacă prețurile automobilelor au crescut cu 40% în ultimii cinci ani, cu cât au scăzut vânzările? Dacia a profitat din plin de această situație CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Dacă prețurile automobilelor au crescut cu 40% în ultimii cinci ani, cu cât au scăzut vânzările? Dacia a profitat din plin de această situație

O altă problemă semnalată de cei care au răspuns la sondaj este cea referitoare la experiența de încărcare. În Europa, doar jumătate dintre șoferii europeni (51%) sunt de părere că s-a îmbunătățit situația stațiilor de încărcare în ultimele 12 luni (față de 74% în China și 80% în SUA) și doar 17% consideră că încărcarea publică are un raport calitate-preț bun (69% în China și 71% în SUA).

Pe de altă parte, sondajul arată că procentul de mașini noi s-a redus la 78% din totalul parcului de mașini electrice, în scădere față de 82% anul trecut, ca urmare a extinderii pieței de vehicule rulate, care pot atrage, prin prețuri mai mici, noi categorii de proprietari.

SONDAJ: Europenii refuză tot mai mult mașinile electrice, dar principalul motiv nu este autonomia

Shell, companie petrolieră britanică cu una dintre cele mai mari rețele de stații de combustibili din lume, inclusă în grupul de companii Big Oil, și-a dezvoltat propria rețea de încărcare a mașinilor electrice, cu peste 75.000 de puncte de încărcare la nivel global, în SUA, Europa și China.

viewscnt
Afla mai multe despre
masini electrice
piata auto
sondaj soferi masini electrice
shell