Fabrica de vehicule Dacia din România, deținută de Automobile Dacia SA, și-a majorat în 2024 veniturile din vânzări de autovehicule și componente auto, potrivit raportului analizat de Profit.ro, în pofida faptului că producția vândută a scăzut.
Plecarea modelului Jogger a afectat semnificativ rezultatul companiei.
Automobile Dacia SA, compania care deține uzina de autovehicule din Mioveni, Argeș, a înregistrat o creștere a profitului net de 7,6% în ultimul an fiscal, la un nivel de 569 milioane de lei, chiar dacă producția realizată și vândută de uzină a scăzut cu 4 procente, de la 322.071 vehicule în 2023, la 309.248 vehicule în 2024, ceea ce reprezintă un minus de 12.823 de vehicule.
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a

De remarcat faptul că raportul de gestiune al companiei auto face referire la introducerea în legislația fiscală a impozitului minim pe cifra de afaceri, care a generat dificultăți întregii economii. „Toate aceste implementări au făcut ca mediul de afaceri să fie supus unui efort și unui stres economic continuu, care a afectat sensibil mediul de afaceri românesc ca urmare a implementării acestor sisteme”, se arată în analiza făcută de managementul Automobile Dacia SA.
Vehicule produse
Principalele scăderi ale producției Dacia din România au fost prin transferul producției modelului Jogger în uzina Renault din Maroc, fiind asamblate în 2024 cu aproape 20.000 de unități mai puțin față de 2023.
În același timp, intrarea în producție a noului model Bigster a fost doar la începutul lui 2025, în cursul anului anterior fiind produse numai 313 vehicule, în perioada de pregătire a fabricației acestui model.
Producția principală a uzinei s-a axat pe modelul Duster, care a fost asamblat în 214.480 exemplare, în creștere față de anul precedent, odată cu intrarea în fabricație a noii generații, Duster 3.

Modelul Sandero a fost produs într-un volum relativ redus, dar de asemenea în creștere, respectiv 7.000 de unități, cu 5.173 mai multe decât în anul anterior. Creșterea a acoperit necesarul pieței interne, care a înregistrat de asemenea un avans la peste 7.047 unități. În schimb, Logan, cel mai vândut model din România în 2024, a înregistrat o scădere destul de mare a producției la Mioveni, cu peste 3.300 de unități, volumul total fiind de 8.776 de vehicule, față de 12.149 în anul precedent.
Jogger, care și-a redus treptat volumul produs, a totalizat 78.632 unități asamblate, fiind al doilea cel mai vândut model al uzinei.
De asemenea, fabrica a mai produs 409.666 șasiuri (în scădere cu aproape 20.000 de unități), care au fost expediate către alte uzine Renault din lume.
Un amănunt notabil pentru afacerile uzinei este și cel legat de dispariția activităților de producție motoare, prin Uzina Mecanică, activități care au fost preluate, de la mijlocul anului 2023, de noua companie Horse România.
Rezultate financiare
Veniturile companiei Automobile Dacia SA din vânzarea producției s-au ridicat la 22,5 miliarde lei (aproximativ 4 miliarde euro), în creștere cu 4,5%, la acestea adăugându-se veniturile din vânzarea de componente, în valoare de 5,2 miliarde lei, în creștere cu 18,7%.
În esență, majorarea veniturilor, în condițiile scăderii producției, înseamnă un preț mediu de vânzare majorat, valoarea medie de facturare fiind de aproximativ 14.500 de euro per vehicul, față de aproximativ 13.400 euro cu un an înainte.

În total, uzina a realizat în 2024 o cifră de afaceri de 27,8 miliarde lei, cu 6,9% mai mare decât în 2023. Veniturile financiare ale companiei au scăzut cu 33,7%, la 110 milioane lei.
Profitul operațional al fabricii Dacia din România a crescut cu 3,7%, la 775 milioane lei, aproximativ 155 milioane euro, ceea ce înseamnă o marjă operațională de sub 3%.
Profitul net raportat de companie la 31 decembrie 2024 a crescut cu 7,6% față de anul precedent, la un nivel de 569 milioane lei, adică aproximativ 114 milioane euro, reprezentând o marjă a profitului de 2%. Banii vor fi repartizați acționarilor, conform propunerii conducerii uzinei, suma fiind majorată cu rezerva din profitul reinvestit din anii anterior, astfel că dividendele ce vor fi repartizate se ridică la 882 milioane lei.
Renault SA este acționar cu peste 99,4% al uzinei, restul fiind persoane fizice. Trei acționari și-au vândut acțiunile în 2024, ca urmare a separării uzinei de motoare (Horse), acțiunile fiind cumpărate de companie și anulate. Acțiunile au fost cumpărate cu suma de 6.609 lei, adică un preț de 0,26 lei per acțiune.
Este important de semnalat faptul că Automobile Dacia a avut la finalul anului un număr comparabil de angajați față de 31 decembrie 2023, respectiv 11.070 de persoane, cu 44 de angajați mai mult decât în 2023. Asta înseamnă că fluctuațiile de personal prin plecări voluntare, în cadrul campaniei anuale, nu au afectat numărul total de angajați al uzinei. Potrivit raportului de gestiune, au încetat contractele de muncă în cursul anului pentru 616 persoane.
Investiții și subvenții
Automobile Dacia SA avea la 1 ianuarie 2024 investiții în curs de realizare în valoare de aproximativ un miliard de lei, fiind puse în funcțiune în cursul anului investiții realizate în secțiile Presaj, Caroserie, Montaj, Vopsitorie, Șasiuri, Logistică și altele. La 31 decembrie, compania avea investiții nepuse în funcțiune în valoare de un miliard de lei, care sunt programate pentru punerea în funcțiune în cursul anului 2025.

Compania a beneficiat, de asemenea, de subvenții aferente acestor investiții în valoare de 226 milioane de lei (în valoare brută în sold), fiind încasate 31,6 milioane lei ca urmare a depunerii cererilor de rambursare pe proiectul „Diversificarea producției de vehicule”, aprobat încă din 2022.
Cheltuielile pentru activitățile de cercetare și dezvoltare ale companiei Automobile Dacia au fost, în 2024, de 239,3 milioane lei, în creștere cu 7 procente față de anul 2023. Cheltuielile au fost făcute pentru dezvoltarea noilor modele care au intrat în producție, fiind realizate modificări ale capacităților de producție și proceselor de fabricație.