Ucraina se plânge că România, prin operatorul național de transport al gazelor naturale, Transgaz, percepe tarife de transport prea mari pe gazoductul transbalcanic, menit să diversifice sursele de aprovizionare ale țării vecine aflate sub agresiunea militară a Rusiei, prin asigurarea accesului la resursele de gaze lichefiate (LNG) ajunse în porturile grecești, dar și, în perspectivă, la volumele ce vor fi extrase din cea mai mare exploatare offshore de profil din Marea Neagră românească, Neptun Deep.
Transportatorul ucrainean de gaze, GTSOU, are aceeași poziție și față de tarifele de transport percepute de Bulgaria, prin Bulgartransgaz.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
Ucrainenii au arătat că ruta transbalcanică le dă acces la cantități de gaze provenite de la terminalele LNG din Grecia și Turcia, din Azerbaidjan (prin conductele TAP și TANAP), precum și, în viitor, din producția offshore a României și Bulgariei.
Cei de la GTSOU au ridicat problema recent într-o discuție cu conducerea Agenției pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Domeniul Energiei din UE (ACER). Astfel, s-a discutat despre atractivitatea comercială a transportului de gaze pe ruta transbalcanică, ucrainenii atrăgând atenția asupra faptului că ″aplicarea fragmentată a Codului de rețea UE în privința tarifelor în diferitele țări de pe traseul gazoductului poate scumpi mult prea mult ruta de transport, făcând-o neatractivă și ducând la subutilizarea ei″, potrivit unui comunicat al GTSOU.
″Pe parcursul anului trecut, de când GTSOU s-a alăturat inițiativei Coridorului Vertical, noi, alături de partenerii noștri, am obținut rezultate semnificative în dezvoltarea capacității tehnice de transport al gazelor din ruta transbalcanică. Cu toate acestea, a avea capacitate tehnică nu este suficient, iar pentru asigurarea interesului traderilor pentru această rută este nevoie și de crearea de condiții comerciale atractive. Este important să identificăm posibile soluții la chestiunea tarifării. Expertiza ACER în problematica tarifării, în condițiile legislației UE relevante, va fi foarte utilă pentru dezvoltarea în continuare a acestei rute″, a declarat directorul general al GTSOU, Vladislav Medvediev.

Conform companiei, tariful total de transport pentru a aduce în Ucraina gaze din Grecia, prin Bulgaria, România și Republica Moldova (unde operator este tot Transgaz din România) a ajuns la peste 13 euro/MWh, în timp ce prețul tranzitului din Polonia, Lituania sau Croația este de cel mult 6,7 euro/MWh, deși terminalul LNG polonez se află la distanță mai mare de Ucraina decât cele grecești.
″Conducta transbalcanică trece prin mai multe țări și fiecare operator național de transport își pune propriul tarif (pentru porțiunea care îi traversează teritoriul – n.r.). Iar aceste tarife includ costuri de mentenanță nu doar pentru secțiunile respective din gazoductul transbalcanic, ci pentru ansamblul sistemele naționale de transport ale țărilor de tranzit. În consecință, costul total de tranzit devine nerentabil din punct de vedere comercial, iar infrastructura rămâne subutilizată″, a arătat și fostul șef al GTSOU, Serghei Makogon.

El a propus două soluții posibile, respectiv stabilirea de tarife distincte reduse, de proximitate, pentru secțiunile conductei transbalcanice din Bulgaria, România și Republica Moldova, sau înființarea de către cele 3 state a unei companii joint-venture separate, care să opereze porțiunile de conductă de pe teritoriile lor și să practice un tarif propriu pentru asta.
″Acest lucru ar permite stabilirea costului real al tranzitului, semnificativ mai mic decât cel din prezent, dat fiind că infrastructura a fost construită cu decenii în urmă și este aproape complet amortizată. Comisia Europeană trebuie să intervină. Fragmentarea reglementărilor și tarifele prea mari blochează artificial aprovizionarea cu gaze a Ucrainei și a întregii regiuni a Europei de Est, afectând atât securitatea energetică, cât și logica economică″, a conchis Makogon.

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) din România are în prezent în dezbatere un document cu discounturile și coeficienții de multiplicare și sezonieri ce vor fi utilizați la stabilirea tarifelor de transport al gazelor naturale pentru anul gazier 2025 – 2026.
Transgaz și-a dublat profitul net în primul trimestru al anului, la peste jumătate de miliard de lei, grație creșterii cu 50% a veniturilor din activitatea de transport al gazelor naturale, cumulat, în România și Republica Moldova.