Coșmarul de la punctele de trecere a frontierei din Bulgaria va continua cel puțin încă doi ani. Acest lucru a devenit clar în timpul interpelării a patru miniștri bulgari în Adunarea Națională de la Sofia.
Subiectul dezbaterilor a fost: ce face executivul legat de cozile de kilometri de-a lungul frontierei, legat de parcările tampon private și tipii duri care direcționează TIR-urile spre acestea, legat de lipsa de sincronizare între vameșii și polițiștii bulgari de frontieră și colegii lor aflați de cealaltă parte a „brazdei”, potrivit Rador Radio România.
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
În ultimele luni, s-au vehiculat numeroase scandaluri legate de necazurile șoferilor și pierderile suportate de companiile de transport din cauza blocajelor de la punctele de control și trecere a frontierei din Bulgaria, că țările vecine și organizații din domeniu au început să caute frenetic noi coridoare care ocolesc Bulgaria. Iată de ce, vicepremierul bulgar Liudmila Petkova și alți trei miniștri – al transporturilor, dezvoltării regionale și afacerilor interne – au fost chemați în parlament.
Ministrul Petkova le-a explicat deputaților că se elaborează o strategie care va rezolva problemele cu cozile și (im)permeabilitatea punctelor bulgare de frontieră. În realitate însă, termenul limită pentru implementarea măsurilor este… sfârșitul anului 2026, întrucât modificările pilot ar urma să fie testate mai întâi la Punctul de Control și Trecere a Frontierei „Kăpitan Andreevo”. Această prognoză îndepărtată i-a înfuriat pe deputați. În rest, măsurile anunțate de vicepremier sună bine – control inteligent, sisteme moderne de gestionare a traficului și a cozilor.
Petkova a explicat că o parte din probleme sunt și din cauza vecinilor – românii, de exemplu, au cerut deseori oprirea traficului pe partea bulgară, pentru că nu au putut face față activităților. Punctele cu Turcia au fost concepute pentru mult mai puține mașini, iar traficul de marfă a crescut de multe ori și va continua să crească. Problemele de-a lungul graniței cu Grecia ar fi similare.
Deputații au subliniat că aceste probleme se cumulează de mulți ani, se vorbește mereu de investiții uriașe la punctele de control, dar reiese că nu s-a făcut aproape nimic, ceea ce îndepărtează Bulgaria de Schengen-ul terestru.
Șeful Ministerului Afacerilor Interne, Atanas Ilkov, a luat cuvântul o singură dată – pentru a anunța că Ministerul de Interne a făcut tot posibilul pentru a facilita traficul, inclusiv un regim de verificare mai ușor, dar „infrastructura nu poate prelua acest imens numărul de mașini cu vehicule grele și ușoare”.
El a declarat vesel că și cozile lungi au fost din cauza sezonului estival, iar acum mașinile trec deja rapid, în maxim două ore. Și, de asemenea, a explicat că mulți cetățeni au călătorit în Turcia și apoi s-au întors, iar asta a creat o dificultate extrem de mare la granițe.
CITEȘTE ȘI Dolarul a scăzut după ce Rezerva Federală a SUA a redus dobânda de referință cu jumătate de punct procentualMinistrul bulgar de Finanțe a spus că inspectorii de control fiscal au verificat punctele de frontieră de la Lesovo, Kăpitan Andreevo, Vidin și Ruse și nu au constatat niciun fel de încălcări fiscale.
Ministrul Transporturilor, Krasimira Stoianova, a vorbit despre scandalosul semafor care deviază circulația camioanelor către o parcare privată înainte de podul Dunării de lângă Vidin, că s-a comandat un audit, dar acum semaforul nu mai obligă șoferii să vireze spre parcare plătită. Niciunul dintre miniștri nu și-a dorit să comenteze prezența băieților duri în bluze negre, ce „reglementează” circulația TIR-urilor în apropierea podului Dunării. Între timp, angajații respectivi au îmbrăcat veste de semnalizare, motiv pentru care șoferii străini i-au confundat cu polițiști, a dezvăluit un deputat.
Ministrul Petkova a explicat că un grup de lucru special lucrează din greu la redactarea unui raport cu propuneri pentru parcările tampon de-a lungul granițelor. Data limită pentru identificarea măsurilor este 30 septembrie.
Dezbaterile au avut loc în fața unei săli pe jumătate goale. Deputații de la GERB și Mișcarea pentru Drepturi și Libertăți nu le-au adresat nicio întrebare miniștrilor. La final, Iordan Țonev a lăudat cabinetul interimar pentru că a abordat serios problemele și pentru că a făcut mai multă treabă decât orice cabinet de dinainte.