Nimeni nu vede turismul ăsta?

scris 16 aug 2016

De foarte mulți ani îmi pun întrebări pe această temă, dar nu reușesc să înțeleg de ce niciun ministru dintre cei care s-au perindat prin guvernele de toate culorile în ultimii ani și niciun macroeconomist de elită din România nu înțeleg și nu realizează enormul potențial al turismului.

Țări europene importante își inchid fabricile sau le mută cât mai departe de orașe, își închid furnalele, renunțând la poluare, și își dezvoltă turismul. Toți consideră turismul o afacere excelentă și de mare perspectivă, numai economiștii și politicienii români nu. Oare de ce?

Turismul este cel mai bun export dintre toate, pentru că nimic din ce exportăm nu rămâne în străinătate. Când exporți un lemn, o oaie sau o bucată de cașcaval, înseamnă un lemn, o oaie sau o bucată de cașcaval în minus în România. Pe când turismul este cel mai avantajos export - exporți apă, soare, peisaje și voie bună, dar turistul nu pleacă acasă cu ele. Când exporți turism, exporți amintiri și fericire.

Egalitate, Fraternitate și Moarte în supermarket CITEȘTE ȘI Egalitate, Fraternitate și Moarte în supermarket

În tot acest timp, în care turismul românesc a fost neglijat, pădurile României au fost vândute. Facem cel mai prost export: exportăm bușteni, exportăm materie primă, în niciun caz produse finite, care aduc plus valoare.

Cineva a avut o idee extraordinară și am făcut din IT o direcție de dezvoltare. S-au dat facilități și lucrurile au mers uimitor, ponderea IT-ului în PIB crescând aproape exponențial.

Iar de turism nu îi pasă nimănui. Nu există nicinun fel de facilitate pentru investiții în turism, nu există nicio strategie la nivel național, nu există stimulente pentru agențiile de turism astfel încât să le determine să aducă mai mulți turiști străini.

Într-un top apărut zilele trecute, Bulgaria era lăudată că are un turist la fiecare cetățean, adică circa 8 milioane de turiști. România nici măcar nu apărea în acest top. Pe Litoral nu vin mai mult de 40.000 de străini, iar în Bulgaria, cu aceeși mare, dar cu altă strategie, ajung peste două milioane de străini.

Confesiunile unui director de hotel all inclusive CITEȘTE ȘI Confesiunile unui director de hotel all inclusive

Este, evident, vorba de dezinteres, aici nu este o eroare. Cei din actualul guvern tehnocrat nici măcar nu a pus cuvântul "turism" în denumirea ministerului Economiei pentru că... au uitat. Este clar, nimeni nu sesizează potențialul acestei industri și, sincer, nu știu ce aș mai putea face după 26 de ani în care încerc să le spun tuturor acest lucru. Deja entuziasmul meu și al colegilor mei de aceeași generație a scăzut aproape de zero!!

Ne apropiem de alegeri și sper ca partidul care va câștiga să aiba în vedere industria turismului, să numească un specialist la conducerea lui și să facă un minister al turismului. Sper ca viitorul guvern să facă din acest domeniu o prioritate națională, cu facilități și toate lucrurile de care are nevoie turismul. Ar trebui să ne uităm și noi la țări ca Franța, Spania și Italia...

Poate cineva aude sau citește. Speranța moare ultima.

Alin Burcea este președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT)

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
opinii
alin burcea
turism