Reinventarea omului „universalis” sau cum se adaptează rolul avocaților contextului Covid

scris 11 ian 2021

Ne place să credem că suntem pregătiți pentru recesiuni, în primul rând pentru că lecțiile valoroase învățate în urma crizei financiare ce a debutat cu falimentul Lehman Brothers în 2008 ne sunt încă proaspete în minte. Cu toate acestea, nimic nu ne-a pregătit cu adevărat pentru șocul pandemiei COVID-19. Efectele sale asupra economiei au fost și sunt atât de lipsite de precedent încât reacția noastră a fost în cea mai mare parte una spontană. Similar cu alte industrii, firmele de avocatură au trebuit să se adapteze rapid și să aplice măsuri chiar de la începutul pandemiei pentru a-și putea desfășura în continuare activitatea. În același timp, o lecție pe care am învățat-o în trecut și care este foarte adecvată în ziua de astăzi este că, spre deosebire de alte tipuri de servicii, consultanța juridică nu cunoaște declinul în timpul recesiunilor economice. Chiar dacă în 2020 a scăzut cererea pentru un anumit tip de activitate juridică (de exemplu, tranzacții), în același timp am fost martorii unei cereri ridicate pentru alte tipuri de consiliere juridică, cum ar fi probleme de reglementare, accesarea si implementarea programelor de stimulare economică, dreptul muncii, restructurarea datoriilor etc.

Aria Piețelor de Capital a fost la începutul pandemiei COVID-19 una dintre cele mai afectate practici din România și din Europa. În luna martie, piețele primare de capital practic s-au blocat din cauza lichidității scăzute și a volatilității ridicate. Am fost martorii unor retrageri de numerar masive din partea investitorilor, în timp ce unii administratori de active au decis chiar să suspende răscumpărarea obligațiunilor emise. După una dintre cele mai spectaculoase  deprecieri din istoria recentă, în jurul lunii aprilie, piețele au început să înregistreze o revenire accelerată, în mare parte datorită tranzacțiilor cu obligațiuni și emiterilor de acțiuni de tip “follow on”. Începând cu lunile mai și iunie, ofertele publice inițiale din Europa au început să revină la nivelurile anterioare crizei, în timp ce, conform European Securities and Markets Authority, în al doilea trimestru al anului 2020 s-a înregistrat cea mai mare emitere de obligațiuni de tip investment grade (peste 300 miliarde EUR) din 2008 până acum.

Dar nu suntem încă în afara oricărui pericol, deoarece piețele de capital înregistrează performanțe divergente, în funcție de impactul economic local al pandemiei și posibilitățile fiecărei țări de a răspunde situației actuale.

În acest context, putem spune că rolul consilierului juridic se schimbă, „expertul specializat” devenind mai degrabă un consilier juridic de tip „renascentist”, un “homo universalis”. Ceea ce nu înseamnă că avocații nu se vor mai specializa, dar în momente atipice, precum cele actuale, un consilier juridic specializat inteligent va găsi o modalitate de a se adapta la nevoile pieței, monetizând cunoștințe juridice solide și capacitatea de a învăța rapid.

În timpul crizei anterioare, de exemplu, avocații specializați în drept bancar, care se ocupau mai ales de finanțările cu efect de levier, au început brusc să se specializeze în acorduri de restructurare a datoriei bancare și insolvență, domenii care erau la mare căutare în momentul respectiv, din cauza numărului mare de împrumutați afectați de criză. În mod similar, având în vedere cererea scăzută de anul acesta pentru tranzacționare pe piața de capital din România, ne concentrăm mai mult pe ceea ce solicită piața în prezent: finanțarea prin obligațiuni, consiliere cu privire la punctele de presiune pentru angajamentele existente de finanțare prin obligațiuni, asistență cu privire la normele de reglementare și în domeniul fuziunilor și achizițiilor corporative oportuniste.

Există caritate fără proprietate privată? CITEȘTE ȘI Există caritate fără proprietate privată?

În ceea ce privește modul în care sunt prestate serviciile, avocații au trebuit să se adapteze lucrului de acasă, ceea ce a venit ca o provocare pentru obiceiurile împământenite de colaborare și chiar la adresa competențelor noastre. Firmele care au investit în tehnologie la momentul potrivit, au putut acum să asigure o tranziție lină către această nouă dinamică, atât pentru avocați, cât și pentru clienți. Se spunea în trecut că avocații se tem de tehnologie și o consideră o amenințare la adresa modelului lor de a face afaceri. Este posibil ca asta să fi fost adevărat în urmă cu 10 ani, dar cu siguranță nu acum, când folosim tehnologia la fiecare pas. Mai mult, încurajăm și clienții să se folosească cât mai mult de tehnologia actuală, pentru a face viața tuturor mai ușoară și, sincer vorbind, mai eficientă. Ședințele de semnare fizică a contractelor, pe cât de frumoase și pe alocuri implicând o șampanie la final, au fost înlocuite cu procesul de semnare electronică. Fără a minimiza importanța întâlnirilor față în față, a devenit evident că nu este nevoie să înregistrăm ore suplimentare în sistem dacă tranzacția se poate închide la distanță mai eficient și la fel de sigur.

Și acest lucru nu este valabil doar pentru avocații specializați în tranzacții. Măsurile de prevenție au obligat avocații de litigii, clienții lor și judecătorii să organizeze ședințe de judecată online. Deși inovatoare și progresiste asemenea ședințe, audierile au fost însoțite și de o serie de probleme inerente într-o țară precum România, în care multe autorități încă solicită celebrul “dosarul cu șină”.

Clienții au făcut pași similari pentru a se adapta: tehnologia a devenit principalul mediu de comunicare internă, un grup WhatsApp sau o scurtă întâlnire video înlocuind întâlnirile fizice obișnuite. Această tranziție a ridicat totodată nivelul de atenție al clienților la problemele de securitate cibernetică sau ale accesului la informații și a declanșat o creștere a cererii de consultanță juridică pe aceste teme.

Tehnologia a fost de ajutor și în ceea ce privește viteza de reacție la nevoile urgente ale clienților. Cu atâtea modificări legale implementate de autorități în contextul măsurilor anti Covid-19, precum și numeroase schimbări declanșate de transformările mediului economic, clienții ne-au contactat mai des pentru consultanță juridică ad-hoc sau pentru rezumatele noilor acte legislative livrate de echipele noastre de seara până dimineața.

Statul e tot cel mai prost manager CITEȘTE ȘI Statul e tot cel mai prost manager

Noua realitate are așteptări mai mari de la avocați. Într-o discuție urgentă cu clienții, care ne consideră consilieri de încredere pe orice speță juridică, trebuie să fim pregătiți să răspundem la tot felul de întrebări din multiple domenii și să adoptam o abordare holistică în rezolvarea problemelor lor.

Se spune că „atunci când pescarii nu pot ieși la pescuit, își repară plasele”. Pandemia poate fi, în cele din urmă, oportunitatea consilierilor juridici de a-și perfecționa modul în care oferă servicii. În egală măsură, acum avem ocazia să ne extindem aria de expertiză pentru a ne ajuta clienții să navigheze în apele tulburi de astăzi, spre un viitor mai sigur.

Loredana Chitu este partener și coordonator al grupului Piețe de Capital, Dentons București

viewscnt
Afla mai multe despre
covid
universalis
avocati