Retailerii europeni negociază din greu reduceri de prețuri cu giganții alimentari

Retailerii europeni negociază din greu reduceri de prețuri cu giganții alimentari
scris 18 feb 2022

Companiile europene de distribuție au demarat ample negocieri de prețuri cu marii producători de alimente, inclusiv cu liderul mondial Nestle, în încercarea de a-și păstra cumpărătorii și a-și proteja profiturile, transmite Reuters.

De exemplu, grupul olandez Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a dezvăluit că a reușit să își mențină marjele operaționale stabile la 4,4% și prin negocierea prețurilor. Divizia sa Albert Heijn, cel mai mare lanț de supermarketuri din Țările de Jos, a eliminat de pe rafturi o serie de produse Nestle, inclusiv Maggi, KitKat și Nescafe, pentru că grupul elvețian a majorat prețurile, scrie Agerpres.

EXCLUSIV FOTO Sancțiunile UE anti-Kremlin, în România. Cum l-a \ CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Sancțiunile UE anti-Kremlin, în România. Cum l-a "vânat" ANAF pe Internet pe partenerul de judo al lui Vladimir Putin, multimiliardar rus de top Forbes

"Am avut negocieri dure cu Nestle. Am ajuns într-o fază în care le-am spus că nu acceptăm prețuri dacă nu vin cu propuneri acceptabile", a declarat directorul financiar de la Ahold Delhaize, Natalie Knight, adăugând că operatorul de supermarketuri a ajuns la un rezultat bun cu Nestle. "Cred că am avut succes, până acum, în a ne asigura că doar cele mai necesare costuri sunt trecute pe seama consumatorilor", a spus Knight.

În acest context, atât Knight cât și alți experți din industrie au spus că negocierile durează mai mult decât de obicei pentru că există o multitudine de factori.

În mod normal companiile care produc bunuri de consum și retailerii negociază contractele anuale de prețuri spre finalul anului, în multe părți ale Europei. Însă mai mulți experți din industrie au declarat pentru Reuters că acum, în multe cazuri, negocierile s-au prelungit până în 2022 sau au fost redeschise după ce, teoretic, fuseseră încheiate.

Lanțul belgian de supermarketuri Colruyt a spus că se numără printre cei care poartă în continuare discuții cu unii producătorii de alimente. "Presiunile în sector sunt mari dar nu renunțăm la promisiunea noastră privind cel mai mic preț garantat. Dacă asta înseamnă că marjele noastre de profit vor fi supuse la presiuni timp de încă unul sau mai multe trimestre, asta e", a declarat un purtător de cuvânt de la Colruyt. Pe fondul prelungiri negocierilor cu producătorii de alimente, la finele anului trecut, Colruyt a decis să elimine de la raft borcanele de 400 de grame de cremă Nutella, pentru că nu a putut să își respecte promisiunea privind cel mai mic preț garantat.

Pentru cumpărătorii din zona euro, întrebarea este cât de rapid, și cât de mult, vor crește prețurile la produsele de zi cu zi. Inflația în zona euro a atins un maxim istoric de 5,1% în luna ianuarie, cu mult peste prognozele Băncii Centrale Europene. Prețurile la alimente, băuturi alcoolice și țigări au crescut până la 3,6% de la 3%.

Negocierile dintre producătorii de alimente și retailerii vor putea contracara doar o mică parte din această creștere. Componenta alimente procesate reprezintă doar o mică parte din indicele total al prețurilor de consum, care este influențat în mare parte de creșterea prețurilor la energie.

În toamna anului trecut, mai mulți producători de alimente au majorat prețurile în Europa cu 5%-7% pentru unele produse, estimează firma de consultanță Rabobank. Cyrille Filott, directorul echipei de produse alimentare de consum de la Rabobank, susține că ulterior unii producători de alimente au cerut o nouă majorare cu 3%-5%.

"Acum are loc o luptă acerbă în Europa continentală între retaileri și producătorii de alimente", spune Cyrille Filott.

Retailerul german Metro a menționat o creștere de aproximativ 5% a inflației produselor alimentare, din care o parte va fi transferată asupra clienților. Directorul financiar de la Metro, Christian Baier, a declarat recent că firma "este în măsură să transfere o parte din majorările de prețuri pe seama clienților".

În schimb, Franța a fost descrisă drept "o zonă importantă cu provocări de prețuri" de către grupul Unilever, care deține branduri precum Knorr sau Magnum.

Lanțul de supermarketuri Carrefour SA a confirmat că se confruntă cu creșteri de prețuri în zona 3%-5%, similar cu ceea ce au sesizat și rivalii săi. "Avem multe avantaje în negocierile cu furnizorii datorită cotei noastre de piață și dinamicii veniturilor noastre", a declarat joi seara directorul general Alexandre Bompard, după publicarea rezultatelor anuale.

Anterior, în luna octombrie a anului trecut, directorul financiar de la Carrefour a spus că grupul "intenționează să fie foarte agresiv" în negocierile de prețuri iar solicitările furnizorilor vor fi refuzate.

viewscnt
Afla mai multe despre
alimente
preturi