În acest sens, CNAIR a solicitat deja firmei Search Corporation să reproiecteze ultimul tronson astfel încât toți cei aproape 56 km să fie construiți la nivel de drum expres.
Inițial, primii 26,4 km (Suceava – DN2H) au fost proiectați la nivel de autostradă, iar ceilalți 29,3 km (DN2H – Siret) ca drum expres. Studiul de fezabilitate a fost finalizat în prima parte a acestui an, iar CNAIR a solicitat revizuirea în luna octombrie, conform informațiilor APIX.ro.
Primii 10 km din drum au rol de variantă ocolitoare pentru municipiul Suceava.
CNAIR a justificat „retrogradarea” autostrăzii Suceava – DN2H la drum expres prin „necesitatea optimizării costurilor investiționale”.
„Această modificare este fundamentată de necesitatea optimizării costurilor investiționale și a maximizării beneficiilor pentru sectorul de transport, cu accent deosebit pe asigurarea mobilității militare (programul SAFE, n.r.)”, se arată într-o adresă a CNAIR.
Anul trecut, valoarea estimată pentru realizarea sectorului Suceava – Siret era estimată la circa 600 milioane euro. Deocamdată, doar în cazul acestei autostrăzi din Moldova există intenția de a fi făcute modificări: în cazul altor proiecte, din alte regiuni ale țării, investițiile rămân neschimbate. Programul SAFE nu asigură fondurile integrale necesare construirii tuturor autostrăzilor propuse, dar guvernul și-a asumat co-finanțarea acestora.
Potrivit adresei citate, măsura este necesară pentru încadrarea în fondurile disponibile pentru autostrăzi în cadrul programului SAFE („Acțiunea pentru securitatea Europei”). Guvernul a propus 4,1 miliarde de euro din acest fond de apărare pentru lucrări de infrastructură la nivel național. Peste 3 miliarde de euro din sumă sunt prevăzute pentru tronsoanele Pașcani – Suceava – Siret și Pașcani – Iași – Ungheni, conform prim-ministrului Ilie Bolojan. Lista de proiecte va fi aprobată la finalul lunii noiembrie.
Studiul tehnic a fost avizat în mai 2025
Studiul de fezabilitate aferent sectorului Suceava – Siret a fost avizat favorabil de CNAIR în luna mai 2025. „Traseul are o lungime de aproximativ de 55,7 km din care 26,4 km la profil de Autostrada (Suceava-DN2H) și 29,3 km la profil de Drum expres (DN2H-Frontiera Siret)”, declara șeful CNAIR Cristian Pistol.
Pe traseu au fost proiectate 5 viaducte, 23 de pasaje, 27 de poduri, 2 parcări de scurtă durată, 2 spații de servicii, un centru de întreținere și coordonare și 5 noduri rutiere – Nod DN29A (Suceava Nord), Nod DN2-DN2P (Suceava Vest), Nod DN2-DN2H (Rădăuți), Nod DN2 (Siret Sud) și Nod Siret Nord-Legătura cu DN2.
Care sunt principalele diferențe între o autostradă și un drum expres
Autostrada și drumul expres sunt două tipuri de infrastructură rutieră care, deși par similare la prima vedere, au diferențe importante în ceea ce privește standardele tehnice, costurile și capacitatea de trafic, conform specialiștilor în domeniu. Autostrada reprezintă nivelul cel mai ridicat al rețelei rutiere, fiind proiectată pentru viteze mari, cu două benzi pe sens și bandă de urgență continuă. Lățimea totală depășește frecvent 26 de metri, iar separarea sensurilor este mai amplă, ceea ce permite o circulație mai sigură și o capacitate mai mare.
Drumul expres păstrează o parte dintre aceste caracteristici, dar într-o formă mai economică. Are tot două benzi pe sens, însă fără bandă de urgență, fiind prevăzute doar refugii din loc în loc. Viteza de proiectare este ușor mai redusă, iar lățimea tramei rutiere scade la aproximativ 20–22 de metri. Separarea sensurilor se menține, dar spațiul median este mai îngust. Deși accesul se face tot prin noduri rutiere denivelate, configurația lor este mai simplă.
Diferența esențială dintre cele două tipuri de drumuri ține de capacitatea de transport și de costuri. O autostradă poate prelua fluxuri mult mai mari de trafic și impune standarde mai ridicate pe partea de siguranță, însă este și semnificativ mai scumpă. Prin comparație, drumul expres este gândit ca o soluție intermediară, suficientă în zone unde traficul prognozat nu justifică investiția într-o autostradă completă, dar există totuși nevoie de conectivitate rapidă și sigură.















