Politicile fiscale ale statelor membre UE, care continuă să susțină energiile fosile prin faptul că le taxează mai puțin și le subvenționează mai mult decât energiile regenerabile, nu concordă cu obiectivele climatice ale UE, a apreciat Curtea de Conturi Europeană, informează AFP.
"Subvențiile pentru energia din surse regenerabile au crescut aproape de patru ori în perioada 2008-2019, dar, pe de altă parte, subvențiile pentru combustibilii fosili au rămas relativ stabile în ultimul deceniu, în pofida angajamentelor asumate de Comisia Europeană și de unele state membre de a le elimina treptat", subliniază Curtea de Conturi Europeană.
Auditorii observă că unele subvenții pentru energie pot fi utilizate pentru a facilita tranziția către o economie cu emisii mai reduse de dioxid de carbon. În schimb, subvențiile pentru combustibilii fosili frânează o tranziție energetică eficientă. Subvențiile acordate de statele membre pentru combustibilii fosili se ridică, în total, la peste 55 de miliarde de euro pe an, iar 15 state membre (precum Finlanda, Irlanda, Franța, Belgia, Cipru și România) cheltuiesc mai mult pe subvențiile pentru combustibilii fosili decât pe subvențiile pentru energia din surse regenerabile, scrie Agerpres.
"Impozitarea energiei, stabilirea prețului pentru emisiile de dioxid de carbon și subvențiile pentru energie sunt instrumente importante pentru atingerea obiectivelor climatice. Principala provocare, în opinia noastră, constă în a găsi modalitățile de a consolida legăturile dintre măsurile de reglementare și cele financiare și de a combina într-un mod optim aceste două tipuri de măsuri. Prin analiza noastră, dorim să contribuim la discuția pe tema prețurilor la energie și a schimbărilor climatice și, în special, la viitoarea dezbatere privind propunerea de revizuire a Directivei privind impozitarea energiei", a declarat Viorel Ștefan, membrul Curții de Conturi Europene responsabil de acest document de analiză.
Auditorii recunosc că eliminarea treptată a subvențiilor pentru combustibilii fosili până în 2025, un obiectiv la care s-au angajat UE și statele sale membre, va constitui o tranziție socială și economică dificilă. În special, percepția unui tratament inechitabil pentru anumite grupuri sau sectoare poate da naștere unei opoziții față de tranziția către o economie mai verde. De asemenea, impactul impozitării energiei asupra gospodăriilor poate fi semnificativ și poate antrena o rezistență împotriva taxelor pe energie. Sumele cheltuite de gospodării pentru energie (atât pentru încălzire, cât și pentru transport) variază considerabil: în unele cazuri, precum cel al gospodăriilor celor mai sărace din Cehia și din Slovacia, acestea ajung la peste 20% din venitul lor.
Pentru a reduce riscul de respingere a reformelor fiscale, auditorii atrag atenția asupra recomandărilor formulate deja de mai multe organizații internaționale, de exemplu reducerea altor taxe și aplicarea unor măsuri de redistribuire, asigurându-se totodată o mai mare transparență cu privire la motivele care stau la baza reformelor și îmbunătățindu-se comunicarea în acest sens.