ENGIE Romania - Noi prefinanțăm schema de sprijin în vigoare

ENGIE Romania - Noi prefinanțăm schema de sprijin în vigoare
scris 24 feb 2022

Prețurile la energie sunt o problema majoră în contextul actual, atât pentru clienții casnici cât și pentru cei non-casnici. Trebuie avut însă în vedere că lucrurile nu stau mai bine nici pentru furnizorii de energie pentru care piața a devenit una extrem de dificilă și care au prefinanțat practic măsurile de sprijin în vigoare, explică Eric Stab, CEO ENGIE Romania.

De ce au crescut prețurile la energie atât de mult ?

În primul rând, am traversat o perioadă de pandemie iar redresarea economică post-pandemică a generat o cerere foarte mare de energie, fapt care a impactat într-un mod semnificativ prețurile la energie. Nivelurile de preț de achiziție a energiei au fost determinate de o combinație nefericită de factori: iarna 2020-2021 a fost una lungă și rece iar nivelul de gaze din depozite a fost neobișnuit de mic. Furnizorii, pentru a pregăti sezonul rece 2021-2022, au fost nevoiți să reumple depozitele, lucru care a condus la creșterea cererii de gaze naturale. Un al doilea factor care a influențat oferta limitată de gaze este faptul că gazul natural este o marfă dorită, care poate fi livrată oriunde în lume. Gazul natural lichefiat a fost direcționat, cu precădere, spre Asia, contribuind astfel la un deficit pe piața europeană unde prețurile de achiziție au crescut foarte mult. Astfel, noi am cumpărat gazul la prețuri care au atins maxime istorice.

Care este structura de preț și marja furnizorului ?

Această criză cu care ne confruntăm acum este dificilă pentru noi toți: clienți și furnizori, în egală măsură. Aceste creșteri ale prețurilor de achiziție nu sunt în controlul nostru, noi cumpărăm gazul natural pentru clienții noștri la prețurile dictate de mecanismele de piață. Pentru a înțelege structura prețului final la gazul natural, este important de știut că marja brută a furnizorului este de 3-5% din prețul final. Din această marjă noi trebuie să suportăm costurile aferente sistemelor IT, de facturare, cu centrele noastre de relații cu clienții, costurile salariale ale echipelor noastre. Când prețul de achiziție crește de 5-6 ori este imposibil ca dintr-o marjă de 3-5% să absorbi aceste creșteri de preț. Din păcate, a fost necesar ca o parte din aceste creșteri de preț să fie transferate în prețul final al clienților. Clienții văd că prețurile la energie cresc și cred că furnizorii beneficiază de aceste creșteri, însă ele nu înseamnă neapărat un beneficiu pentru furnizori. Este important de avut în vedere că furnizorii sunt ultimii pe lanțul energetic (producător/importator, transportator, distribuitor, furnizor) și sunt interfața cu clientul.

Au fost aplicate măsurile de compensare și plafonare ?

ENGIE Romania a aplicat și implementat corect schema de plafonare și compensare și nu am avut facturi greșite din motive de aplicare a schemei de sprijin. Anual, dintr-un total de 25 milioane de facturi emise, doar 0,1-0,2 % necesită reemitere. Acestea sunt cifrele reale, însă în ultima perioadă vedem o  serie de dezbateri publice prin care suntem învinovățiți în mod nedrept.

În România, furnizorii sunt implicați în două aspecte privind aplicarea măsurilor de sprijin:

  • în implementarea schemei, ceea ce a presupus ajustarea sistemelor noastre IT și de facturare.
  • în prefinanțarea schemei. Până acum, întreaga povară financiară este pe umerii furnizorilor. Schema a fost implemenată din noiembrie 2021, suntem în februarie 2022 și întâmpinăm probleme de flux de numerar. Al doilea aspect, îngrijorător pentru noi, este efectul plafonării. În țările care au implementat plafonarea, furnizorii primesc înapoi diferența dintre prețul contractual al clientului și nivelul de preț plafonat. În România este diferit. Furnizorilor li se rambursează diferența față de un preț de referință stabilit, o medie a prețurilor de achiziție din portofoliul nostru, nu prețul de achiziție real pe care noi l-am plătit. Și nu este echitabil, pentru că nu reflectă prețul de achiziție ridicat la care noi am achiziționat gazele naturale pentru clienții care au intrat în portofoliul nostru în ultimul trimestru al anului 2021. Astfel, situația noastră financiară va fi impactată semnificativ.

Care sunt soluțiile posibile ?

O primă soluție este să definim mult mai bine consumatorul vulnerabil. Dau un exemplu aici, din cei 1,9 milioane de clienți din portofoliul ENGIE Romania pentru furnizarea de gaz natural, doar 40.000 sunt considerați vulnerabili, conform legii în vigoare, adică aproximativ 2%. Dacă facem o comparație cu Franța, procentul de consumatori vulnerabili se ridică la circa 20%. Este foarte important să-i protejăm pe acei consumatori vulnerabili care sunt cei mai afectați de aceste creșteri de preț.

Măsurile de sprijin pentru a face suportabile creșterile de preț pentru clienți sunt binevenite și le-am susținut, însă acestea trebuie să fie simple și nu împovărătoare pentru furnizori. Noi am venit cu propuneri concrete pentru a face lucrurile mai simple și mai clare. Diferența dintre măsurile luate în România și cele din alte state din Europa este că, la noi povara schemei de sprijin a revenit doar în sarcina furnizorilor. În alte țări, măsurile de protecție nu i-au implicat deloc pe furnizori, ci au fost implementate direct între stat și beneficiari. Concret, o parte din măsurile de sprijin pot fi acordate direct clienților: vouchere, reducerea de taxe, bonificații acordate clienților casnici sau non-casnici, susținerea reducerii a unor taxe (accize, TVA etc). Există instrumente la îndemână, dar trebuie să ne fie clar ce vrem să facem și în același timp, este important să asigurăm că evaluăm corect costurile acestor măsuri.

Rolul de a proteja clientul revine statului și nu furnizorului. În contextul escaladării situației geo-politice din Ucraina, este important să protejăm și furnizorii de energie. Clienții au nevoie de furnizori stabili și nu de furnizori care dau faliment. De la începutul crizei, 13 furnizori de gaze naturale au intrat în incapacitate de a-și onora obligațiile contractuale, ieșind de pe piață. ENGIE Romania a devenit furnizor de ultimă instanță pentru circa 90.000 de noi clienți care au intrat în portofoliul nostru într-o perioadă extrem de scurtă. Pentru acești furnizori noi nu am avut cantitatea de gaze necesară achiziționată și am cumpărat la prețuri foarte ridicate de pe piață, acumulând pierderi majore.

În contextul în care toți furnizorii sunt puternic impactați, noi ne asumăm riscuri mari pentru viitor, inclusiv în ceea ce privește securitatea în aprovizionare și furnizarea gazelor naturale. Fac un apel la autoritățile române să cântărească, să evalueze și să definească cu foarte mare atenție următorul set de măsuri de sprijin pentru clienți. Suntem cu toții de acord că trebuie protejați clienți de creșterea prețurilor, dar măsurile trebuie luate în mod corect, astfel încât să nu fragilizeze și mai mult acum furnizorii de energie. Misiunea noastră este să asigurăm aprovizionarea și furnizarea energiei necesare către clienți în condițiile de piață actuale.

viewscnt
Afla mai multe despre
energie
engie
eric stab