Realitatea cu câte 6-7 farmacii la colț de intersecție ar urma să mai fie prezentă și pentru următorii ani, spun reprezentanți din industrie, ei înșiși considerând anormală această extindere. Lanțurile de farmacii vor să câștige cotă de piață și nu se gândesc să închidă niciun punct de vânzare către retail. Abia când va fi o preluare din partea unei companii puternice din exterior ar urma să vedem și farmacii mai puține.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Farmaceutica Remedia Deva (RMAH) a smuls anul trecut un profit net de 1,27 milioane lei, în condițiile traversării unui proces de reorganizare internă. Câștigul ar fi fost poate mai mare dacă n-ar fi fost aportul negativ al celor 18 farmacii deschise de companie în București. „Este foarte frustrant în România să deschizi o farmacie”, spune prinicipalul acționar Valentin-Norbert Țăruș.
Caracterizează drept „curajos” pasul de a se extinde cu puncte de vânzări către retail în Capitală, dar vede că este greu să devină profitabile, mai ales în vedere costurile. „Chiriile sunt mari”, afirmă el.
Farmaciile din București sunt ținute în spinare de cele deschise de mai demult în Transilvania, ceea ce nu este normal, este nemulțumit directorul general al Remedia, Robert Mihail Peloiu. Intenționează să îndrepte lucrurile astfel încât fiecare zona a companiei să fie profitabilă. Nici nu vrea să mai deschidă noi farmacii până nu le pune pe picioare pe cele pe care le au.
CITEȘTE ȘI Proprietarul farmaciilor Dona injectează peste 4 milioane euro în afacerePeloiu e conștient că este greu, pentru că vânzarea medie pentru o farmacie românească este mult sub cea a entităților similare din țările dezvoltate sau chiar cele din regiune.Nu este vorba numai despre consumul mai redus pe cap de locuitor de medicamente, ci și de abundența de farmacii deschise. Îl întrebăm dacă este un balon al farmaciilor. I se pare evident. Ne invită să vedem că la fiecare intersecții sunt 6-7 sau chiar 8 farmacii. În Germania, Marea Britanie sau chiar Ungaria nu se întâmplă așa ceva. „După orice graniță căutați.”
Când se sparge balonul? Dintr-un anume punct de vedere, procesul deja a început, cu un nivel ridicat al dispariției farmaciilor independente. „Mor în fiecare oră”, zice directorul Remedia Deva.
Paradoxul este că scade numărul firmelor din domeniu, dar nu și cel al farmaciilor la stradă. Lanțurile mari preiau companiile, valoarea lor cea mai importantă fiind licența, dar nu închid punctul de lucru, ci doar schimbă brandul. Așa se face că numărul de farmacii din România a rămas aproape același.
Mai mult decât atât, există o tendință a distribuitorilor de a deschide propriile lor lanțuri de farmacii, așa cum se întâmplă în cazurile Farmexpert sau Mediplus, atrage atenția Cristian Poll, administrator la Farmaceutica Remedia.
Cum a escaladat balonul farmaciilor
Cum s-a ajuns aici? Mai întâi a fost o suprainvestire în „boom”-ul economic al deceniului trecut pe așteptările că în cele din urmă consumul de medicamente din România va trebui să tindă către cel din Uniunea Europeană.
Chiar și când numărul lor a crescut, acestea au putut beneficia pe mai departe de stocuri. A fost un business finanțat de furnizori.
În așteptarea companiei străine ce va să vie
Când ar urma să scape România de peisajul abundenței farmaciilor de la parterurile blocurilor. Pentru următorii 2-3 ani nu este probabil ca acest lucru să se întâmple, spun reprezentanții Remedia Deva. Nu va mai fi un șoc pentru piață, cu multe insolvențe, acest episod fiind deja lăsat în urmă.
Poll vede alt deznodământ al balonului farmaciilor. Când un mare lanț din Occident va veni pentru a prelua un lanț sau 2 rețele locale, aceasta va însena și concentrarea pieței. Noua companie, vizând optimizarea business-ului după un model apropiat din țara de origine, va închide multe din punctele de vânzare. De asemenea, concurența acestuia ar putea determina o mișcare de sens similar și al celorlalte lanțuri de farmacii.
Poveste spusă și în precedentul „boom” economic, un astfel de eveniment corporativ nu s-a produs. Peloiu este încrezător că de data aceasta se va întâmpla. Este o piață cu cerere inelastică, în care aproximativ 20 de milioane de persoane au și vor avea nevoie de medicamente. Consumul încă este la jumătate față de cel din Ungaria și ușor-ușor ar trebui să-l egaleze. O companie din exterior va veni cu acest orizont de așteptare în România.
Deocamdată, în așteptarea acestei preluări – fiecare lanț farmaceutic sperând ca va fi ținta viitoarei achiziții – refuză să închidă din spațiile existente. Rezultatul este cel pe care îl vedem: abundența de farmacii din intersecții.