Ce probleme vor să își rezolve clienții băncilor pentru locuințe: trăiesc în case vechi, mici și friguroase

Ce probleme vor să își rezolve clienții băncilor pentru locuințe: trăiesc în case vechi, mici și friguroase
Profit.ro
Profit.ro
scris 12 iun 2017

Clienții celor două bănci pentru locuințe din România se confruntă cu mari probleme privind calitatea locuințelor în care trăiesc, nemulțumirile cele mai des semnalate fiind vechimea prea mare, lipsa renovărilor și reparațiilor, lumina insuficientă și faptul că locuințele sunt friguroase, arată un sondaj realizat de IRSOP pentru Asociația Băncilor pentru Domeniul Locativ (ABDLR), prezentat luni jurnaliștilor.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Sondajul a fost realizat în perioada 3-20 aprilie 2017 în rândul a 1.040 de clienți ai BCR Banca pentru Locuințe și Raiffeisen Banca pentru Locuințe care au economisit timp de cinci ani în cadrul sistemului de economisire-creditare și au plecat din sistem fără să ia uncredit, are o marjă de eroare de+/-3% și un nivel de încredere de 95%, scrie News.ro.

Astfel, dintre persoanele chestionate, 84% semnalează cel puțin o problemă cu locuința. Astfel, 42% dintre cei chestionați se plâng de faptul că locuința în care trăiesc este veche,  29% spun că are nevoie de reabilitare, 28% consideră că nu îi protejează de poluarea exterioară, 25% spun că locuința nu a fost de mult zugrăvită, iar 25% sunt nemulțumiți că locuința nu este modernă.

De asemenea, 21% dintre persoanele incluse în sondaj au probleme cu apa și canalizarea, 20% au lumină naturală insuficientă, 19% sunt nemulțumiți că locuința este friguroasă, iar 16% consideră că locuința este prea mică, acestea fiind principalele nemulțumiri semnalate.

STUDIU Ce condiții pun cei care vor să închirieze un apartament premium CITEȘTE ȘI STUDIU Ce condiții pun cei care vor să închirieze un apartament premium

Dintre persoanele incluse în sondaj, 814 (78%) au declarat că au folosit sau vor folosi banii economisiți în sistemul de economisire-creditare (cunoscut și sub denumirea germană de Bauspar) pentru a îmbunătăți locuințele în care trăiesc.

Din această categorie, cei mai mulți - 72% - folosesc banii economisiți pentru lucrări de reparații, renovare sau reabilitare, 16% pentru a cumpăra o casă sau un teren, 8% pentru construcție 3% pentru extinderea locuinței, arată sondajul.

Datele prezentate luni arată că, deși în România salariile sunt, în medie, la jumătate din nivelul din Cehia sau Slovacia, țări în care sistemul Bauspar a fost folosit cu succes în ultimele două decenii pentru renovarea a milioane de locuințe, prețurile materialelor de contrucții sunt foarte similare.

Din această cauză, sistemul de economisire-creditare este foarte util mai ales pentru gospodăriile sărace din România, care reușesc cu greu să facă rost în alt mod de fonduri pentru renovarea locuințelor.

Rata anuală a inflației a stagnat în luna mai la 0,6%. Fructele și legumele s-au scumpit semnificativ față de aprilie, iar biletele de avion au costat cu 7,6% mai mult CITEȘTE ȘI Rata anuală a inflației a stagnat în luna mai la 0,6%. Fructele și legumele s-au scumpit semnificativ față de aprilie, iar biletele de avion au costat cu 7,6% mai mult

"Proporția clienților care au probleme cu locuința este mai mare în gospodăriile sărace, pentru toate categoriile de probleme, în afară de mărimea locuinței. Dar problemele locative sunt sistemice, pentru că sunt prezente și în gospodăriile cu venit peste medie", a declarat președintele executiv al Asociației Băncilor pentru Domeniul Locativ (ABDLR), Lucian Anghel.

Concret, dintre clienții participanți la sondaj care trăiesc în gospodării considerate sărace din România, cu venituri lunare sub 3.000 lei, 47% se plâng că locuința este veche,  32% - că are nevoie de reabilitare, 28% - că nu este zugrăvită de mult - și 25% - că are probleme cu apa și canalizarea.

Dintre clienții care trăiesc în gospodării cu venituri lunare peste 3.000 lei, 36% se plâng de vechimea locuinței, 28% - că are nevoie de reabilitare, 23% -  că nu este zugrăvită de mult - și 17% - că are probleme cu apa și canalizarea.

Dintre clienții chestionați, 56% trăiesc în locuințe la bloc, iar dintre aceștia, unul din patru locuiește într-un apartament în care numărul locatarilor este mai mare decât numărul de camere.

Datele sugerează problemele importante legate de calitatea locuințelor din România și pe care un sistem de economisire-creditare susținut de stat le poate rezolva măcar parțial.

Publicarea datelor vine în contextul în care sistemul de economisire-creditare din România este blocat de anul trecut după un control al Curții de Conturi, iar cele două bănci de pe piață așteaptă o nouă lege, aflată în prezent în dezbatere în Parlament, care să aducă clarificări sistemului.

"Avem nevoie de o soluție legislativă care să relanseze sistemul de economisire. (...). Ai nevoie de mulți clienți în sistem pentru ca sistemul să funcționeze", a explicat Lucian Anghel.

În 29 mai, președintele executiv al Asociației Băncilor pentru Domeniul Locativ declara că activitatea băncilor pentru locuințe rămâne blocată până va fi aprobată legea care reglemenetază sistemul de economisire-creditare.

“Situația sistemului nu s-a modificat absolut deloc față de întâlnirea precedentă. Nu se semnează noi contracte, nu intră noi clienți în sistem. Nu se pot semna noi contracte fără astfel de clarificări legislative. Din punctul de vedere al activității, acordăm credite clienților existenți. Sperăm să se finalizeze acest demers legislativ cât se poate de repede și să avem clarificări pentru legea care reglemenetază acest sistem de economisire-creditare”, a afirmat Anghel.

Președintele executiv al ABDLR a mai spus că au fost mai multe discuții constructive în Camera Deputaților, la Comisia de Buget-Finanțe.

“Așteptăm să se finalizeze și să se clarifice legea ca să restartăm sistemul. Fără această clarificare este aproape imposibil să se restarteze acest sistem. Discutăm despre sute de mii de români care sunt implicați”, a completat Anghel.

Potrivit jucătorilor din piață, sistemul românesc al băncilor pentru locuințe are în jur de 500.000 de clienți.

România are două bănci pentru locuințe, BCR Banca pentru Locuințe și Raiffeisen Banca pentru Locuințe, apărute după ce legislația românească a introdus o primă pentru economisire care stă la baza sistemului importat din mediul german.

Sistemul funcținează în actuala formă de circa zece ani, în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului 99/2006.

La începutul lunii martie, BCR Banca pentru Locuințe și Raiffeisen Banca pentru Locuințe au obținut sentințe favorabile la Curtea de Apel București, de anulare a unor decizii ale Curții de Conturi, care în urma unor controale din 2015 a ajuns la concluzia că prima de stat s-ar fi acordat ilegal.

Dincolo de deciziile instanțelor privind rapoartele Curții de Conturi, cele două bănci românești pentru locuințe din România speră ca Parlamentul să adopte cât mai repede modificările legislative care ar permite continuarea sistemului copiat după model german.

Băncile nu mai primesc depozite noi de la clienți în sistemul de economisire-creditare de circa un an, după ce inspectorii Curții de Conturi au ajuns la concluzia, după un control desfășurat în 2015, că unele prime plătite de stat nu au fost folosite în mod legal.

În 2015, două echipe diferite ale Curții de Conturi au făcut controale la cele două bănci pentru locuințe de pe piață, iar concluziile lor au fost incluse într-un raport al instituției.

Potrivit raportului, “s-a constatat acordarea nelegală a primei de stat pentru clienți persoane fizice - copii minori (cu vârsta sub 18 ani) care nu erau îndreptățiți să primească această primă de stat, prin acordarea de contracte de economisire-creditare cu părinții acestora în calitate de reprezentanți legali”.

Reprezentanții băncilor pentru locuințe se apără făcând referire la OUG 99/2006, care stă la baza sistemului de economisire-creditare din România, și care prevede, la articolul 311, că “fiecare client, persoană fizică cu cetățenia română și cu domiciliul stabil în România, beneficiază de o primă de stat pentru depunerile anuale efectuate în baza unui contract de economisire-creditare încheiat cu o bancă de economisire și creditare în domeniul locativ”.

De altfel, deciziile Curții de Conturi au fost contestate în instanță și s-a obținut chiar suspendarea efectelor lor, însă au provocat o nesiguranță în piață, iar efectul a fost blocarea sistemului începând din martie 2016.

Principala problemă este că angajații băncilor pentru locuințe nu pot oferi consiliere clienților, în condițiile în care un proiect de modificare a legislației, aprobat în Senat și aflat în prezent în comisiile Camerei Deputaților, ar oferă clarificări legislației, iar deznodământul proceselor cu Curtea de Conturi este necunoscut.

Inspectorii Curții de Conturi au acuzat băncile pentru locuințe de un prejudiciu total de 384 milioane lei în derularea sistemului de economisire-creditare susținut de către stat.

În iunie 2016, Curtea de Conturi a sesizat DNA, care a declinat competențele de anchetare în acest caz. Rapoartele Curții de Conturi au blocat complet sistemul de economisire-creditare din România, în condițiile în care cele două bănci românești pentru locuințe nu mai primesc depozite noi de la clienți, deponenții actuali putând să ia credite în baza contractelor încheiate la intrarea în sistem.

Controlul instituției conduse de Nicolae Văcăroiu, premierul PDSR din perioada 1992-1996, a fost contestat și de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin care este susținut sistemul băncilor pentru locuințe.

viewscnt
Afla mai multe despre
abdlr
case vechi