De ce să îți aduci compania la bursă. Ce poate merge rău

De ce să îți aduci compania la bursă. Ce poate merge rău

Sursa foto: Tashatuvango / dreamstime.com

Adrian Panaite
Adrian Panaite
scris 12 apr 2019

Aproape jumătate din profesioniștii pieței cu prezență relevantă în mediul bursier românesc apreciază că principalul argument pentru listarea unei firme îl reprezintă atragerea de resurse financiare pentru extinderea afacerilor și lansarea de noi produse. Publicitatea inerentă este iarăși un factor decisiv. În piață persistă însă temerea că există un bazin redus de cumpărători care să asigure succesul ofertelor publice.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

De la aducerea la cota Bursei de Valori București, acum un an, a producătorului de vinuri Purcari Wineries (WINE), piața românească a ofertelor publice de listare a intrat în impas. Necunoscutele legate de soarta fondurilor de pensii a alimentat o relativă prudență a antreprenorilor, deja existentă, față de transformarea propriilor lor firme în societăți cu acces larg al publicului.

Puternic, bogat, invidiat CITEȘTE ȘI Puternic, bogat, invidiat

Care sunt, totuși, argumentele principale pentru care să aduci acțiunile companiei în regim de tranzacționare bursieră? La un sondaj realizat recent de Bursa de Valori București, nu mai puțin de 45,5% din respondenți au afirmat că, dacă ar fi antreprenori, principalul argument pentru aducerea companiei la cota bursei ar fi extinderea business-ului sau lansarea de noi produse.

27,3% din răspunsuri au vizat avantajul publicității și creșterea vizibilității companiei pe termen lung, în timp ce 18,2% dintre participanții la sondaj au în vedere accesul mai facil la surse de finanțare alternative. Doar 9,1% ar lista compania pentru a afla un preț echitabil al acesteia.

Mai degrabă aici persoanele interesate de bursă percep risc. La întrebarea de ce se tem cel mai mult în cazul unei listări, 23,1% iau în calcul că fluctuațiile pieței ar urma să afecteze valoarea companiei. Tot despre slăbiciunea pieței este și răspunsul care a strâns cele mai multe voturi. Astfel, 30,8% se tem că oricum vor fi puțini investitori care să subscrie în cadrul unei oferte publice de listare.

Câte 15,4% din respondenți au atras alte potențiale temeri, respectiv pierderea controlului asupra companiei, efectele negative ale transparenței care ar da informații utile competiției și faptul că acțiunea firmei ar putea deveni anonimă într-o aglomerare de simboluri pe bursă.

viewscnt
Afla mai multe despre
bursa
bvb
listare
purcari