În timp ce multe școli din alte țări europene au interzis folosirea smartphone-urilor, în Estonia – considerată noua putere europeană în domeniul educației – elevilor li se cere în mod regulat să își folosească dispozitivele în clasă, iar din septembrie ei vor primi propriile conturi de AI, relatează The Guardian.
Mica țară baltică, cu o populație de 1,4 milioane de locuitori, a devenit în mod discret cea mai performantă țară europeană în cadrul programului Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) de evaluare internațională a elevilor (PISA), depășind vecina sa Finlanda.

4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
În cea mai recentă rundă Pisa, desfășurată în 2022, ale cărei rezultate au fost publicate un an mai târziu, Estonia s-a clasat pe primul loc în Europa la matematică, științe și gândire creativă și pe locul al doilea după Irlanda la citire. Fostă parte a Uniunii Sovietice, Estonia depășește acum țări cu populații mult mai numeroase și bugete mai mari, scrie News.ro.
Există multiple motive pentru succesul Estoniei, dar adoptarea cu entuziasm a tuturor aspectelor digitale o diferențiază. În timp ce Anglia și alte țări restricționează utilizarea telefoanelor în școli, din cauza preocupărilor că acestea afectează concentrarea și sănătatea mentală, profesorii din Estonia încurajează activ elevii să le folosească pentru a învăța.
Acum, Estonia lansează o inițiativă națională numită AI Leap, care, potrivit autorităților, va dota elevii și profesorii cu „instrumente și competențe de inteligență artificială de nivel mondial”. Se negociază licențe cu OpenAI, care va face din Estonia un teren de testare pentru AI în școli. Obiectivul este de a oferi acces gratuit la instrumente de învățare AI de top pentru 58.000 de elevi și 5.000 de profesori până în 2027, începând cu elevii de 16 și 17 ani în septembrie anul acesta.
Profesorii vor fi instruiți în utilizarea tehnologiei, cu accent pe învățarea autodirijată și etica digitală, acordând prioritate echității educaționale și alfabetizării în domeniul AI. Oficialii spun că acest lucru va face din Estonia „una dintre cele mai inteligente națiuni care utilizează AI, nu doar cea mai saturată de tehnologie”.

Kristina Kallas, ministrul estonian al educației și cercetării, a declarat în timpul unei vizite la Londra, cu ocazia Forumului Mondial al Educației: „Cunosc scepticismul și prudența majorității țărilor europene în ceea ce privește ecranele, telefoanele mobile și tehnologia. În cazul Estoniei, însă, societatea în general este mult mai deschisă și mai predispusă la utilizarea instrumentelor și serviciilor digitale. Profesorii nu fac excepție.”
Kallas a spus că în școlile din Estonia nu există interdicții privind telefoanele mobile. Dimpotrivă: smartphone-ul este considerat parte integrantă a politicii de educație digitală de mare succes a Estoniei. „Sincer, nu am auzit de niciun fel de probleme”, a spus ea. „Școlile stabilesc regulile, care sunt respectate la nivel local. Folosim telefoanele mobile în scopuri educaționale.”
Ea a adăugat: „În octombrie anul acesta vor avea loc alegeri locale. La alegerile locale, tinerii de 16 ani pot vota și pot vota online prin intermediul telefoanelor mobile. Așadar, vrem ca ei să utilizeze telefoanele mobile pentru a-și îndeplini datoria civică, pentru a participa la alegeri, pentru a obține informații și pentru a analiza platformele politice. Ar fi puțin ciudat să nu le permitem să le utilizeze în școală, într-un context educațional. Ar fi un mesaj foarte confuz pentru tinerii de 16 ani – votați online, votați pe telefonul mobil, dar nu folosiți ChatGPT pe telefon pentru a învăța."
Kallas a insistat: „Nu interzicem. Am dat linii directoare, în special în ceea ce privește copiii mai mici – sub 12 și 13 ani – cu privire la modul în care telefoanele mobile ar trebui sau nu ar trebui utilizate, dar majoritatea școlilor au reglementat singure acest aspect. Au reglementat acest aspect astfel încât telefoanele mobile să nu fie utilizate în timpul pauzelor, iar în timpul orelor sunt utilizate atunci când profesorul cere elevilor să le scoată pentru a face o temă sau un exercițiu cu ajutorul telefoanelor."

În loc să încerce să reziste noilor tehnologii, Estonia le-a adoptat. În 1997, au fost realizate investiții enorme în computere și infrastructura de rețea, în cadrul programului Tiigrihüpe (Saltul Tigrului). Toate școlile au fost conectate rapid la internet. Acum, smartphone-urile și AI sunt considerate următorul pas.
Kallas vorbește despre o revoluție AI care va duce la dispariția temelor scrise, la renunțarea la modelul de învățare bazat pe memorare/repetare/aplicare, utilizat de sute de ani, și la trecerea la examene orale. Provocarea constă în dezvoltarea abilităților cognitive superioare la tineri, deoarece AI poate face restul mai bine și mai repede. „Este o chestiune urgentă”, a spus ea. ”Ne confruntăm acum cu această provocare evolutivă, de dezvoltare. Fie evoluăm către creaturi cu gândire mai rapidă și de nivel superior, fie tehnologia ne va prelua conștiința.”