Sancțiunile impuse de Statele Unite companiei petroliere ruse NIS au împiedicat livrarea unui transport de țiței esențial pentru Serbia, care se confruntă cu riscul opririi unicei sale rafinării de la Pancevo, potrivit unor surse citate de Reuters și preluate de News.ro.
Sursele, care au solicitat anonimatul din cauza sensibilității situației, au declarat că Serbia mai are doar câteva zile până când rafinăria de la Pancevo, care produce majoritatea carburanților din țară, inclusiv benzină și combustibil pentru avioane, va fi nevoită să își suspende activitatea din lipsă de țiței.
Președintele Aleksandar Vučić avertizase încă din 9 octombrie că, fără noi livrări, rafinăria nu va putea funcționa după 1 noiembrie. Totuși, liderul sârb a dat asigurări că depozitele de carburanți sunt pline și că Serbia dispune de rezerve suficiente până la sfârșitul anului. ”Nu va exista o criză energetică și nu vor fi lipsuri de produse petroliere”, a declarat Vučić săptămâna trecută.
Compania NIS, controlată majoritar de grupul rus Gazprom Neft, a intrat sub incidența sancțiunilor americane în ianuarie, dar măsurile au devenit efective abia pe 9 octombrie, după expirarea unei perioade de grație. De atunci, livrările maritime către Serbia au fost perturbate.
Tancul petrolier Maran Helios, care transporta un milion de barili de țiței kazah KEBCO destinat rafinăriei de la Pancevo, a ajuns în portul croat Omišalj pe 9 octombrie, însă încărcătura nu a mai fost livrată Serbiei. Operatorul conductei croate Janaf a confirmat că ultimele livrări către NIS au fost efectuate pe 8 octombrie, iar după acea dată nu a mai transferat petrol către Serbia. Potrivit datelor Kpler, nava a rămas două săptămâni în apele croate înainte de a descărca marfa marți, însă destinația finală a țițeiului nu este clară — acesta ar putea fi stocat local sau revândut altui cumpărător.
Cantitatea de petrol blocată ar fi fost suficientă pentru a menține rafinăria de la Pancevo în funcțiune aproximativ 10 zile, conform estimărilor Reuters. Deși Serbia dispune în prezent de rezerve aproape pline, acestea se vor epuiza treptat, ceea ce va face țara tot mai dependentă de importuri. „Pentru mine nu există dubii: rafinăria trebuie să funcționeze, iar benzinăriile trebuie să rămână deschise”, a declarat pentru Reuters Nadežda Kokotović, fosta șefă a biroului NIS pe lângă Uniunea Europeană.















