Angajații Șantierului Naval Mangalia vor organiza două acțiuni de protest, una în fața Ministerului Economiei, iar cealaltă în fața Guvernului și solicită acțiuni urgente din partea statului pentru redresarea șantierului. Activitatea acestuia este întreruptă de aproape un an, cei mai mulți angajați se află în șomaj tehnic, iar salariile pe ultimele două luni nu au fost achitate.
Reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul au anunțat organizarea a două acțiuni de protest vineri, în fața Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și a Guvernului României, în contextul agravării situației de la Damen Shipyards Mangalia (DSMa), scrie News.ro.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
Aceștia susțin că, deși statul român este acționar majoritar, nu își asumă responsabilitatea pentru administrarea șantierului, aflat în insolvență și cu activitatea suspendată temporar din iunie 2024.
Protestul în fața Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului are loc între 11.30 – 13.30, iar cel din fața Guvernului României între orele 13.30 – 15.00.
Reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul estimează că la aceste acțiuni de protest vor participa aproximativ 200 de persoane – membri de sindicat și angajați ai șantierului.
”Scopul protestelor: transmiterea unui apel disperat către reprezentanții statului român pentru a interveni urgent în sprijinul acestui obiectiv strategic aflat în pragul colapsului”, au transmis reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul.
Ei au precizat că activitatea șantierului este întreruptă de peste 11 luni (din iunie 2024), majoritatea angajaților se află în șomaj tehnic, drepturile salariale aferente ultimelor două luni nu au fost achitate, iar prima de Paște și alte drepturi prevăzute în contractul colectiv de muncă nu au fost acordate.
De asemenea, salariile compensatorii pentru angajații disponibilizați au fost plătite doar parțial.

Sindicaliștii au menționat că doar o parte dintre angajații implicați în lucrări de reparații nave și cei delegați în alte șantiere navale din România au fost plătiți, și aceștia cu întârziere și parțial și că există riscul ca nici în această lună și nici în lunile următoare să nu se poată achita salariile, în lipsa unor măsuri concrete de sprijin.
”Fondul de garantare a creanțelor salariale a fost deja utilizat pentru perioada maximă legală de 5 luni consecutive (octombrie 2024 – februarie 2025) și nu mai poate fi accesat. În aceste condiții, salariații nu mai au nicio plasă de siguranță în fața neplății salariilor. Aceștia au fost privați de drepturile fundamentale prevăzute de legislația muncii. Salariat fără salariu este o contradicție în termeni.
SLN a sesizat ITM Constanța privind neplata indemnizațiilor de șomaj tehnic și a altor drepturi din CCM, precum și plata parțială a salariilor angajaților care au reluat activitatea. ITM a efectuat un control, dar nu a transmis încă un răspuns oficial”, au mai precizat reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul.
Ei au reamintit că la protestul din 7 februarie, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, anunța existența a șase investitori interesați, dar că până la această dată, niciun contract de asociere nu a fost semnat, iar promisiunile făcute nu s-au concretizat.
SLN a mai afirmat că a solicitat în repetate rânduri intervenția Administrației Prezidențiale, a Guvernului României, a Ministerului Economiei, a altor ministere de resort, precum și a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), însă toate aceste apeluri au fost ignorate, la fel ca și problemele grave ale angajaților șantierului.
”Este inadmisibil ca statul să rămână pasiv sau să asiste impasibil la prăbușirea acestui colos industrial, fără să ia nicio măsură concretă. Nimeni nu este tras la răspundere pentru colapsul economic și social care afectează direct mii de familii din Mangalia și județul Constanța. Între timp, personalul calificat părăsește șantierul, fiind recrutat de alte companii din țară și din străinătate, iar comunitatea locală se confruntă cu o depopulare accentuată și o criză economică majoră.Este inacceptabil ca singurul șantier naval din România unde statul este acționar majoritar să fie lăsat să moară, în timp ce alte șantiere prosperă. De ce a preluat statul 51% din acțiuni dacă nu își asumă responsabilitatea administrării și relansării activității?”, a precizat sursa citată.
Sindicatul Liber Navalistul solicită de urgență: plata integrală a salariilor restante și a drepturilor prevăzute în CCM; sprijin guvernamental real și imediat pentru finanțarea activității șantierului; încheierea unui nou contract de asociere cu un investitor serios și competent; elaborarea și aplicarea unei strategii clare pentru salvarea și relansarea acestui obiectiv strategic.
”Promisiunile nu mai ajung. Situația este critică. Navaliștii nu mai pot trăi din vorbe. Dacă statul nu intervine acum, va deveni direct responsabil de închiderea șantierului și de pierderea unei resurse economice esențiale. Dispariția acestor locuri de muncă va avea un impact devastator asupra economiei și comunității locale”, a mai precizat SLN.