Lipsa de nave ar putea deveni o problemă serioasă pentru energia eoliană offshore

Lipsa de nave ar putea deveni o problemă serioasă pentru energia eoliană offshore
Profit.ro
Profit.ro
scris 18 mar 2024

Pe măsură ce guvernele își „înverzesc” economiile și companiile de utilități închid termocentralele care funcționează pe combustibili fosili, turbinele eoliene offshore devin una dintre cele mai populare forme de energie regenerabilă, ceea ce va face ca turbinele eoliene instalate în largul mării să devină din ce în ce mai mari, iar navele capabile să instaleze astfel de turbine de mărimea unor zgârie-nori să fie din ce în ce mai căutate, transmite Bloomberg.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
30 mai - Profit News TV - Maraton Fonduri Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC Bank, Fabrica de Consultanță.
11 iunie - Medika TV - Maraton Sănătatea Aparatului Urinar
12 iunie - Profit News TV - Maraton Energie
13 iunie - Eveniment Profit.ro - Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Infinity Capital Investments, ROCA Industry, Sphera, Teraplast
17 iunie - Eveniment Profit.ro - Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield, Globalworth, Meta Estate

Firma Clarksons Offshore Renewables, care face legătura între dezvoltatorii de proiecte de energie eoliană offshore și proprietarii navelor specializate pentru astfel de operațiuni, estimează că în prezent sunt undeva între 15 și 20 de nave în largul apelor Chinei care sunt capabile să instaleze turbine cu o capacitate de cel puțin 15 Megawați, iar în următorii ani va fi de nevoie de mult mai multe astfel de nave, scrie Agerpres.

Startup pregătește un software care să înzestreze roboți cu un nivel înalt de inteligență CITEȘTE ȘI Startup pregătește un software care să înzestreze roboți cu un nivel înalt de inteligență

La rândul său, compania de consultanță Wood Mackenzie Ltd. estimează că, la ora actuală, sunt aproximativ 40 de nave care operează în largul Chinei, precizând însă că nu toate acestea sunt utilizate exclusiv pentru energie eoliană offshore. Pentru a veni în întâmpinarea cererii viitoare, Wood Mackenzie estimează că ar trebui investite aproximativ 14,8 miliarde de dolari în construcția de nave capabile să instaleze turbine eoliene de mărimea unor zgârie-nori. Cu toate acestea, până acum a fost investită doar aproximativ o treime din această sumă.

Construirea unei turbine eoliene enorme este o sarcină complicată chiar și pe pământ, cu atât mai mult în largul mării. Totul începe cu încărcarea cu grijă a componentelor pe navă. Turnurile și palele turbinelor pot avea o lungime de peste 100 de metri, iar containerul care găzduiește generatorul, denumit nacelă, este de dimensiunile unei vile. Atunci când nava ajunge în locul unde va fi instalată turbine, componentele trebuie descărcate de pe navă și asamblate. Durează aproximativ trei zile pentru a instala o singură turbină, în funcție de distanța de parcurs până în port.

Criza care se prefigurează când vine vorba despre nave capabile să instaleze asemenea de turbine, unele de mărimea Clădiri Chrysler (Chrysler Building) din New York, vine după un an 2023 tumultuos pentru industria energiei eoliene offshore. În timp ce investițiile europene în noi parcuri de turbine eoliene offshore au atins anul trecut un nivel record de 30 de miliarde de euro, un salt spectaculos de la 400 de milioane de euro în 2022, industria se confruntă în paralel și cu blocaje pe lanțurile de aprovizionare, deprecieri de active și întârzieri la proiectele din SUA și Marea Britanie.

Între timp, „totul devine din ce în ce mai mare”, spune căpitanul navei Wind Osprey, Matt Christie. „Toate componentele se măresc iar navele devin și ele din ce în ce mai mari”, adaugă Matt Christie.

Realizarea unui echilibru între oferta și cererea de nave uriașe nu se va face peste noapte. Este nevoie de cel puțin trei ani și 400 de milioane de dolari pentru a construi o navă nouă capabilă să instaleze turbine eoliene în largul mării. Iar acest interval de timp este posibil să se lungească, deoarece șantierele navale din Asia sunt aglomerate cu comenzi pentru a construi tancuri petroliere și nave specializate în transportul de gaze, susține un manager de proiect de la firma chineză CIMC Raffles, unul dintre cei mai mari constructori de nave pentru industria energiei eoliene offshore.

În prezent, Raffles construiește cinci astfel de nave specializate, inclusiv una care va avea capacitatea de a ridica greutăți de peste 3.000 de tone pentru firma Havfram AS, un nou jucător în industria energiei eoliene offshore.

Fără surprize - Putin a câștigat din nou alegerile prezidențiale din Rusia. Marja de victorie - cea mai bună de până acum. Îl depășește pe Stalin și devine cel mai longeviv lider al Rusiei de peste 200 de ani CITEȘTE ȘI Fără surprize - Putin a câștigat din nou alegerile prezidențiale din Rusia. Marja de victorie - cea mai bună de până acum. Îl depășește pe Stalin și devine cel mai longeviv lider al Rusiei de peste 200 de ani

O altă opțiune care presupune modernizarea navelor vechi este una scumpă și consumatoare de timp. Cadeler A/S, proprietarul danez al navei Wind Osprey și al navei soră Wind Orca, a cheltuit aproximativ 100 de milioane de euro pentru a le moderniza pe ambele la un șantier naval din Rotterdam. Firma daneză și-a recuperat o parte din investiție prin vânzarea vechilor macarale ale navelor, care nu vor putea să ridice următoarea generație de turbine.

„Este o pregătire pentru viitor”, spune directorul general de la Cadeler, Mikkel Gleerup.

Acest lucru este mai valabil ca niciodată având în vedere cererea actuală. Navele din industrie tind să fie rezervate cu câțiva ani în avans iar vasele firmei Cadeler au fost rezervate complet până în 2027, spune Gleerup, menționând faptul că este vorba de o schimbare semnificativă față de situația din urmă cu câțiva ani. În plus, firma daneză a comandat deja mai multe nave noi.

Cei mai mari dezvoltatori de parcuri eoliene offshore, prin care se numără Grupul danez Orsted și cel german RWE AG, au început acum să închirieze nave pentru perioade de mai mulți ani. Pe cale de consecință, asta face mai scumpă închirierea acestor nave specializate.

Potrivit analiștilor de la Clarksons, chiria zilnică a crescut de la aproximativ 200.000 de dolari în 2022, până la aproximativ 350.000 de dolari pentru cele mai noi și mai mari vase. Comparativ, chiria zilnică pentru un supertanc petrolier care face legătura între China și Orientul Mijlociu este de aproximativ 54.000 de dolari.

viewscnt
Afla mai multe despre
energia eoliană offshore
nave