Cum să reîmprospătezi online aerul și...cifra de afaceri

Cum să reîmprospătezi online aerul și...cifra de afaceri
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 13 apr 2021

Rareș Popa, iScent.ro, a vorbit despre afacerea pe care o conduce din anul 2019 și cum a evoluat business-ul după intrarea companiei pe eMAG Marketplace.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Povestiți-ne despre business-ul dumneavoastră: când a fost lansat, cum a pornit, ce produse comercializați?

Business-ul a fost lansat în anul 2019. Totul a început de la o nevoie pe care nu am reușit să o satisfacem, dar și de la dorința de a construi un business în zona de retail online. În acel moment aveam deja o altă afacere în domeniul sălilor de fitness și ne doream un produs care să poată împrospăta aerul. Am căutat și testat mai multe soluții și ne-am dat seama că nișa nu este suficient de bine exploatată pe piață. Realitatea a fost că nu prea am găsit niște produse care să asigure distribuirea uniformă a unui parfum în spațiile cu suprafață mare, așa că am decis să facem ceva în privința aceasta. 

Am efectuat o cercetare de piață și am început cu produse de uz general. Am căutat odorizante de uz profesional, în special pentru zona HORECA/Corporate, apoi am identificat niște produse de uz profesional pe care le-am importat pe plan local. Unu dintre avantajele produselor din oferta noastră este că pot fi conectate inclusiv la sisteme de ventilație, iar răspândirea parfumului în spațiu se face uniform.

Câți angajați aveți în echipă?

Acum avem o echipă de 4 angajați care se ocupă de vânzări, depozit și dezvoltare online, extinderea acesteia urmând să aibă loc pe măsură ce se va dezvolta business-ul. Echipa s-a extins pe măsură ce business-ul a crescut. Noi am deschis la finalul lui 2019, iar în primul semestru al anului 2020, la debutul pandemiei, am început diversificarea ofertei, ceea ce a atras automat și nevoia de a extinde echipa. Comerțul online a crescut în perioada pandemiei, iar acest trend se va menține și după încheierea restricțiilor, deci vom avea nevoie de o echipă din ce în ce mai mare pentru a față cererii.

Cum ați aflat de eMAG Marketplace și de ce ați aderat la această platformă? 

În primă fază am creat și un site propriu, apoi ne-am dorit să ne extindem. Fiind vorba de comerț online, a fost relativ natural să ne gândim la colaborarea cu eMAG. Ne-am gândit la acest parteneriat deoarece în ultimii ani, în calitate de client, am găsit pe eMAG cam orice tip de produs aveam nevoie, iar datorită gamei variate de produse, platforma a devenit chiar similară cu un motor de căutare pentru cumpărături. Așadar, dacă cineva ar fi avut nevoie de un produs similar cu al nostru, șansele să-l fi căutat pe eMAG erau destul de mari. Ne-am gândit că listarea pe platformă ne-ar genera un plus de vizibilitate și acces la mai mulți clienți, care au deja încredere să cumpere de pe eMAG, așa că am prioritizat dezvoltarea business-ului cu ajutorul acestui canal. 

Cum a evoluat business-ul înainte de intrarea pe platforma eMAG Marketplace? Ce creșteri anuale înregistra firma în privința volumului de vânzări și al numărului de comenzi? Care a fost impactul asupra business-ului după intrarea companiei pe eMAG Marketplace? Cum au evoluat vânzările de la un an la altul? Cum a evoluat numărul de comenzi în ultimii ani? S-a modificat structura vânzărilor? Detaliați.

Business-ul a crescut constant, însă este dificil să facem o comparație, deoarece ne-am listat pe platformă la câteva luni după deschiderea site-ului propriu și ne-am concentrat mai mult asupra dezvoltării Marketplace. La început am avut niște provocări, care au atras chiar și o suspendare – nu aveam cont de curier și am livrat primele comenzi fără să respectăm flow-ul impus de Marketplace –, dar s-au rezolvat în timp și, per total, am avut creșteri destul de bune. Creșterea a fost susținută și de diversificarea gamei de produse, iar acum aproximativ 80-90% dintre comenzi sunt generate de eMAG Marketplace. Mai mult, am încercat să profităm de ce oferă platforma – tool-ul de promovare eMAG Ads. Am testat acest canal și am văzut că funcționează, în sensul în care aveam vânzări mai bune decât pentru produsele nepromovate. De asemenea, poziția în ordinea de listare s-a îmbunătățit. 

Procesul de creare a campaniilor eMAG Ads fost intuitiv și destul de rapid. Ce trebuie să faci este să alegi produsele și categoriile pentru care dorești să crești vizibilitatea, iar platforma îți sugerează un bid minim per click și ai, astfel, un reper de la care să pornești. Poți seta o campanie foarte repede, în două minute. Am observat o majorare a numărului de accesări pentru produsele promovate și cred că acest tool crește șansele ca acestea să ajungă la client.

Ce modificări în organizarea business-ului a adus intrarea companiei pe platforma eMAG Marketplace? S-au făcut angajări suplimentare? 

Așa cum spuneam, ne-am listat pe Marketplace destul de repede după înființarea magazinului, astfel că acesta a crescut simultan cu platforma. Am avut nevoie de o echipă dedicată, în special pe zona de comunicare cu clienții și logistică. La început am avut timp de 3 luni un consultant dedicat gratuit, dar nu am fost foarte activi, astfel că nu am profitat la maxim de acest beneficiu. Apoi, când am avut nevoie de suport, am comunicat prin mesagerie (dacă nu ai un account dedicat, nu poți primi suport prin telefon, ci doar în scris) și uneori răspunsul primit nu ne oferea o soluție pentru problema pe care o aveam, astfel că discuția trebuia să continue, în scris, iar răspunsurile veneau cam la 24 de ore, dar acum problemele acestea s-au rezolvat. În general, platforma este destul de intuitivă și nu ai neapărat nevoie de foarte multă experiență sau de cunoștințe în zona de retail, pentru că poți învăța să te adaptezi rapid. 

Care este potențialul de dezvoltare în piața în care activați?

Schimbările de comportament ale consumatorilor atrag oportunități pentru dezvoltarea unui business online. Noi nu vrem să ne limităm la o categorie de produse și ne dorim să diversificăm gama de produse. Potențialul de dezvoltare poate fi fructificat doar prin crearea unei game mai mari de produse, care să răspundă nevoilor și preferințelor diferite ale clienților. Singura limitare pe care o are un antreprenor online este legată de gama de produse: cu cât oferi mai multe, cu atât crește și business-ul. Ne-am relocat deja într-un spațiu cu zonă de depozitare mai mare și cel puțin o perioadă va fi suficient pentru noi, dar sperăm să ajungem cât mai curând în faza în care să fie necesară o locație mai mare. 

Care este profilul clienților dvs?

Chiar dacă inițial produsele au fost gândite pentru segmentul business, mulți dintre clienții noștri sunt persoane fizice care aleg produse pentru acasă sau chiar pentru birou. 

Cum merg vânzările pe piața din Ungaria? Care sunt diferențele în comparație cu piața din România? Luați în calcul extinderea și alte piețe? 

Am început să vindem și pe platforma eMAG Ungaria și am primit comenzi de acolo. Este puțin mai complicat deoarece livrarea durează puțin mai mult (2-3 zile mai mult față de o livrare locală) și avem provocări la nivel de comunicare cu clientul. În România, lucrurile sunt mai avansate, livrăm mai repede, iar platforma are mai multe funcționalități, deci cele mai multe produse sunt vândute aici. Este încă devreme să facem o comparație, volumul din România este mai mare, și numărul de produse, care influențează direct rezultatele, este diferit. Dacă vom găsi o soluție eficientă pentru asigurarea transportului, vom testa și alte piețe. 

Ce parfurmuri comandă românii? Care sunt cele mai căutate parfurmuri? S-au modificat de-a lungul timpului preferințele clienților în privința parfumurilor?

Când vine vorba de parfumuri, gusturile sunt împărțite, dar avem o gamă variată și fiecare client poate găsi ceea ce i se potrivește. E destul de greu și pentru noi, fiindcă uneori ne sună clienți să ne roage să le recomandăm ceva, dar e un subiect care ține de gust și preferăm să îi trimitem clientului un set de mostre, să aleagă ceva pe placul lor. Toate aromele sunt bazate pe uleiuri esențiale și sunt diferite. 

Ce recomandare i-ați da unui antreprenor la început de drum?

Pe zona de comerț online este important să se documenteze foarte bine cu privire la produsele pe care dorește să le comercializeze și un al doilea lucru important este să găsească furnizorul potrivit. O regulă a comerțului este că “profitul se face la achiziție, nu la vânzare”, deci este important să îți alegi parteneri pe care să te poți baza și cu care să poți negocia când deschizi un magazin.

viewscnt
Afla mai multe despre
rareș popa
iscent.ro