Aceasta deoarece noile tarife vamale la exporturile de vin și prețurile ridicate la importurile de cacao și cafea s-au adăugat la un declin pe termen lung al competitivității agriculturii franceze.
Sectorul agroalimentar a fost una dintre principalele surse de venituri din exporturi pentru Franța, care este cel mai mare producător agricol din Uniunea Europeană.
Însă intensificarea concurenței în interiorul și în afara UE a erodat poziția Franței, alimentând ostilitatea fermierilor față de acordurile comerciale precum cel propus cu blocul Mercosur al țărilor sud-americane, arată Agerpres.
După ce în 2024 surplusul înregistrat de Franța de pe urma schimburilor cu alimente și produse agricole a scăzut până la 4,9 miliarde de euro, cel mai scăzut nivel din anii 1980, în urma unei recolte slabe la cereale, în 2025 acest surplus a scăzut și mai mult, înregistrând un sold negativ cumulativ de 351 de milioane de euro în perioada ianuarie-septembrie, conform datelor vamale prezentate de Ministerul francez al Agriculturii.
'Este un șoc destul de mare să vedem cum comerțul exterior a scăzut lună de lună în acest an', a declarat Thierry Pouch, economist la asociația camerelor agricole din Franța, adăugând că Franța a înregistrat excedente agroalimentare fără întrerupere din 1978.
'Ar trebui să învățăm de la anumite țări precum Spania. Avem o bătălie de condus în comerțul agroalimentar', a apreciat Thierry Pouch la o conferință organizată marți de asociația exportatorilor de produse agroalimentare CNPA.
O recoltă mult mai bună în acest an a contribuit la revigorarea exporturilor de cereale începând din vară, deși acest lucru nu a fost suficient pentru a împiedica Franța să înregistreze un deficit comercial agroalimentar pentru luna septembrie.
Chiar dacă unele elemente negative, cum ar fi creșterea prețurilor la cacao și cafea importate sau încetinirea exporturilor de vin și băuturi spirtoase din cauza tarifelor americane și chineze, s-ar putea dovedi temporare, producătorii francezi se tem că au pierdut teren din cauza birocrației și a costurilor ridicate.
În paralel, Franța are posibilitatea de a-și îmbunătăți abordarea în materie de exporturi, în special în comparație cu vecini precum Spania și Italia, care și-au promovat activ ofertele alimentare în străinătate, a declarat Jean-Paul Torris, consilier internațional la asociația industriei alimentare ANIA.















