La o curte din California se judecă un proces prin care un șofer contractat de o firmă de livrări de mâncare și-a dat în judecată angajatorul pentru că ar fi fost sub incidența unui contract de prestări servicii, atunci când munca sa era cea specifică unei slujbe regulate. În cazul unui verdict favorabil, întregul model al unor companii precum Uber și DoorDash din Silicon Valley ar fi amenințat.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Raef Lawson, de profesie șofer, a apelat la o curte din San Francisco nu pentru a obține o sumă apropiată de cele din diverse procese, de sute de mii de dolari și milioane de dolari. A vrut numai să-și recupereze echivalentul muncii sale de 586,86 dolari pentru compania GrubHub, serviciu de livrare de mâncare la birou sau la domiciliu.
Personajul nostru s-a trezit însă în epicentrul unei spețe care poate afecta întreaga așa-zis „gig economy” în care companii mari cu sisteme integrate digitale angajează contractori privați pe slujbe temporare, atrage atenția publicația Zero Hedge. Procesul lui Lawson ar urma să determine sub incidența căror contracte și a căror prevederi din legislația muncii intră cei aproape 1.100 de contractori din Silicon Valley care lucrează pentru firme precum Uber, GrubHub, Lyft, Postmates, Caviar sau DoorDash.
Ce urmează să decidă Curtea? Intanța va hotărî dacă Lawson sau cei ca el intră în categoria contractorilor sau dacă este clasificat greșit, el fiind, de fapt, un angajat. Avocatul acestuia a insistat în pledoariile sale asupra nivelului de control pe care îl exercita GrubHub asupra clientului său și faptul că acesta se afla sub supervizarea directă a unui manager.
În cazul unui verdict în favoarea acestui reclamant, întregul business al unor companii de timp Uber ar fi pus în discuție. Avantajul competitiv este dat tocmai de folosirea contractorilor cu muncă part-time, costurile cu această forță de muncă fiind mai redusă. În cazul unui verdict care ar impune ca persoanele care prestează astfel de servicii pentru corporațiile respective ar urma să fie asimilați angajaților, cu toate costurile aferente angajării, ar urma să determine o scumpire a curselor, așa cum s-a întâmplat și cu taxiurile în trecut.
Pentru a fi contractor, aceasta înseamnă că persoanele ar trebui să poată să-și stabilească propriile lor orare de lucru și să decidă, când, unde și cât de mult vor să muncească. Miza este mare, și chiar conducerea Uber a început să acorde un interes particular acestui proces de 568,56 dolari.