Trump a afirmat la începutul anului că acest canal strategic se află sub controlul Beijingului deoarece un grup cu sediul în Hong Kong, CK Hutchison Holdings, gestionează porturile de la cele două intrări în canal: Cristobal pe partea Atlanticului și Balboa pe partea Pacificului.
În martie, compania din Hong Kong a fost de acord să cedeze controlul celor două porturi unui conglomerat condus de fondul de investiții american BlackRock, dar tranzacția, pe care China o privește cu suspiciune, încă nu a fost finalizată, scrie Agerpres.
Panama speră să atragă investiții de 8,5 miliarde de dolari pe parcursul a zece ani pentru a-și extinde capacitatea portuară și pentru a construi o conductă de gaze și un nou lac artificial, printre alte proiecte.
„Trebuie să fim deschiși participării tuturor părților interesate” și „cu cea mai largă concurență posibilă”, le-a declarat reporterilor administratorul canalului, Ricaurte Vasquez, asigurându-i că toți candidații vor fi tratați în mod egal.
Vasquez a refuzat să speculeze cu privire la o posibilă escaladare a tensiunilor cu Statele Unite în cazul în care contractele ar fi atribuite companiilor chineze. „Traversăm podul abia când ajungem la râu. Așadar, vom vedea mai întâi cum ajungem la râu, apoi vom discuta acest lucru”, a răspuns el la o întrebare adresată de AFP pe această temă.
Administrația canalului intenționează să acorde concesiunile până la sfârșitul anului 2026, astfel încât cele două porturi să poată începe să funcționeze în 2029.
Printre companiile interesate se numără Cosco Shipping Ports și Orient Overseas Container Line (OOCL), cu sediul în Hong Kong. PSA International din Singapore, Evergreen din Taiwan, Hapag-Lloyd din Germania, Maersk din Danemarca și CMA Terminals din Franța sunt, de asemenea, în cursă.
Canalul Panama, lung de 80 km, este traversat de 5% din comerțul maritim mondial. Principalii săi utilizatori sunt Statele Unite și China.














