Noile reguli vor fi aplicate și în România.
Aceste norme au fost adoptate cu scopul de a spori siguranța rutieră, în condițiile în care, în medie, în fiecare an 20 de mii de oameni își pierd viața în accidente rutiere.
În privința examenului pentru dobândirea permisului, acesta va trebui să includă și verificarea cunoștințelor despre riscurile legate de unghiul mort, sistemele de asistență la condus, deschiderea în siguranță a portierelor și folosirea telefonului mobil la volan.
De asemenea, se va pune accent pe conștientizarea riscurilor legate de pietoni, copii, bicicliști și alți participanți la trafic vulnerabili, arată BizDay

Șoferii începători vor avea o perioadă de probă de doi ani în care vor trebui să demonstreze că respectă cu strictețe normele rutiere, riscând sancțiuni mai dure decât în mod obișnuit, dacă conduc sub influența alcoolului sau dacă nu folosesc centura de siguranță sau sistemele de siguranță pentru copii.
În plus, tinerii cu vârste de 17 ani vor putea obține permisul, dar vor fi obligați să conducă, până la vârsta de 18 ani, doar în prezența unui alt șofer, experimentat.
În ceea ce privește valabilitatea, permisele de conducere pentru motociclete și autovehicule vor putea fi folosite timp de 15 ani, statele membre urmând să aibă posibilitatea să reducă această perioadă la 10 ani, dacă permisul de conducere este folosit și ca act de identitate la nivel național. Permisele de conducere pentru camioane și autobuze vor fi valabile cinci ani.
De asemenea, reduceri de valabilitate pot fi făcute în cazul șoferilor cu vârsta de 65 de ani sau peste, pentru a condiționa deținerea permisului de controale medicale sau cursuri de actualizare a cunoștințelor.

Regulamentul se referă și la implementarea permisului digital, accesibil pe telefon, însă șoferii vor putea solicita în continuare și emiterea unuia în formă fizică. În plus, sancțiunile aplicate pe teritoriul unui stat membru vor fi transmise și către statul emitent al carnetului, astfel încât să poată fi aplicate și acolo.
În final, actualizarea normelor abordează și pierderea dreptului de a conduce autovehicule – șoferul va fi sancționat de statul Uniunii care i-a emis permisul, chiar dacă el a fost sancționat în altul: “Autoritățile naționale vor trebui să se informeze reciproc, fără întârzieri nejustificate, despre deciziile privind decăderea din dreptul de a conduce legate de infracțiunile rutiere cele mai grave.
Aici sunt incluse conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea într-un accident rutier mortal sau viteza excesivă (de exemplu depășirea cu 50 km/oră a limitei de viteză)”.
Noile norme vor intra în vigoare în a 20-a zi de la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Statele vor avea la dispoziție trei ani pentru a transpune aceste noi dispoziții în legislația națională și încă un an pentru a se pregăti de punerea lor în aplicare.