Ford Focus a fost, alături de VW Golf, un simbol al clasei compacte din Europa, și totodată unul dintre cele mai vândute, în epoca lui de glorie, inclusiv cu versiunile sportive iconice care au făcut istorie.
De luna viitoare, însă, toată povestea lui Focus va deveni istorie, pentru că uzina din Saarlouis, din Germania, își încetează activitatea, odată cu producția ultimului exemplar Focus, pe 21 noiembrie. O săptămână mai târziu, se pune lacătul și circa 1.700 de angajați vor merge acasă.
Va fi un moment la fel de greu pentru personal, nu doar pentru clienți, pentru că dispare nu doar un model, ci o întreagă fabrică. Vor rămâne funcționale, pentru o perioadă, câteva secții în care vor fi produse piese de schimb și atât.
Uzina din Saarlouis a fost inaugurată în urmă cu 55 de ani, în 1970, în cadrul planului de extindere a operațiunilor Ford în Europa. Aici au fost produse automobile extrem de populare, Escort, Capri, Fiesta, Kuga, C-Max și, ultimul pe listă, Focus.
Din păcate, hatchbackul Focus a pierdut pariul cu piața auto, dar mai ales l-a pierdut pe cel cu strategia companiei americane, care a pierdut în ultimul deceniu foarte mulți bani cu modelele sale din Europa. Din acest motiv, dar și din cauza perspectivei electrificării, până acum au fost oprite pe rând modelele celebre ale mărcii: Mondeo, Fiesta, C-Max, S-Max.
În același timp, Ford a eșuat în procesul de găsire a unui investitor care să preia fabrica și angajații. Cele câteva discuții, inclusiv cu companii din China, n-au ajuns la un rezultat pozitiv, inclusiv din cauza salariilor foarte mari pe care le are Germania, în comparație cu Spania sau țările din estul Europei.
Începând de anul viitor, producția Ford din Europa se va limita la uzinele din Koln, Craiova și Valencia, în orașul spaniol urmând să intre pe liniile de fabricație un nou SUV compact, cu care constructorul american încearcă să revină pe piața de mașini cu combustie.
Puținele informații despre acest viitor SUV spun că ar putea prelua denumirea Focus, dar compania nu a confirmat nimic oficial. Tot ce a transmis este legat de faptul că va avea motorizări diversificate, multi-energie și că va avea dimensiuni compacte. Cel mai probabil, va folosi platforma pe care este produs, în aceeași uzină, Kuga, dar va fi mai mic.
Un Focus SUV ar putea să folosească notorietatea acestui nume și, totodată, să beneficieze de cererea tot mai mare pentru acest tip de caroserie.
Practic, un SUV cu combustie plus hibrid situat între Puma și Kuga ar fi un câștig pentru Ford, care în prezent are mai multe modele electrice în gamă decât cu combustie, iar piața auto europeană nu e pregătită să renunțe așa ușor la motoarele cu benzină.















