FOTO Amenințarea Airbus a avut efect: Dăncilă s-a dus repede la Ghimbav și a semnat un acord

FOTO Amenințarea Airbus a avut efect: Dăncilă s-a dus repede la Ghimbav și a semnat un acord
scris 18 oct 2019

Amenințarea că gigantul aeronautic Airbus ia în calcul să renunțe la finalizarea construcției fabricii de elicoptere din Brașov, unde deja a investit 10 milioane euro dintr-un total de 15 milioane euro, transmisă ieri de Olivier Michalon, senior vicepresident, șef pe regiunea Europa la Airbus Helicopters, a avut un efect rapid, premierul demis Viorica Dăncilă mergând astăzi în vizită la fabrica Airbus Helicopters Industries de la Ghimbav, semnând "un acord de cooperare și sprijinire a tuturor acțiunilor și a implementării strategiei de apărare românești" și declarând public că "avem nevoie ca Airbus să își continue proiectele în România, pentru consolidarea industriei militare naționale". Argumentul invocat de Airbus în mesajul de avertizare a fost că autoritățile române par să nu asigure volumul de comenzi la care s-au angajat în fața Airbus și chiar a președintelui francez Macron.

ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI

Dăncilă spune că va cere viitorului Guvern să ducă mai departe acest parteneriat.

"Am semnat astăzi, în cadrul vizitei la fabrica Airbus Helicopters Industries de la Ghimbav, un acord de cooperare și sprijinire a tuturor acțiunilor și a implementării strategiei de apărare românești. Avem nevoie ca Airbus să își continue proiectele în România, pentru consolidarea industriei militare naționale. Voi cere viitorului Guvern, care este imperativ să fie instalat cât mai repede, să ducă mai departe acest parteneriat atât de important pentru România, pentru județul Brașov și pentru comunitățile de aici", este mesajul șefului unui Guvern demis.

Ieri, într-un interviu pentru News.ro , Olivier Michalon, senior vicepresident, șef pe regiunea Europa la Airbus Helicopters, a amenințat că Airbus ia în calcul să renunțe la finalizarea construcției fabricii de elicoptere din Brașov, unde deja a investit 10 milioane euro dintr-un total de 15 milioane euro.

În 2016, la Ghimbav a fost inaugurată fabrica Airbus Helicopters Industries, destinată să producă elicoptere H215M, dar șeful Airbus pe Europa susține că nu a primit nici până acum o ofertă concretă din partea autorităților române, pentru a putea începe construcția de elicoptere. Mai mult, la acel moment, spune el, erau trei state în regiune care își doreau această fabrică, însă Olivier Michalon este chiar cel care a insistat ca fabrica să se facă în România. Dacă nu va ajunge la o înțelegere cu viitorul Guvern, Airbus susține că ar putea decide chiar să mute fabrica în altă țară.

A început bătălia România-Bulgaria pe cei 1 miliard de euro ai VW, după ce Turcia a fost scoasă \ CITEȘTE ȘI A început bătălia România-Bulgaria pe cei 1 miliard de euro ai VW, după ce Turcia a fost scoasă "pe tușă". Cele două țări - dispuse la ajutoare mari. Sofia are o ofertă „minunată”, guvernanții români au plecat în Germania

Fabrica a fost de la început destinată realizării elicopterului militar H215M, pentru orice viitoare comandă primită din partea Ministerului Apărării Naționale al României. Modelul H215M este un elicopter robust, bimotor, capabil să execute atât misiuni utilitare, cât și acțiuni de luptă, susțin producătorii.

Premierul Dăncilă, astăzi la Airbus

Premierul Dăncilă, astăzi la Airbus

"În 2015, am avut o viziune, să ne extindem amprenta industrială în Brașov. Și astfel am materializat ideea care a condus la decizia de a începe acest nou proiect, care în 2016 a fost inaugurat de primul ministru de atunci, dar și de președintele Franței la acea vreme, François Hollande și de către mine. La acel moment, impresia noastră a fost că România va înlocui vechile elicoptere Puma Socat. Înțelegem însă că e vorba de o investiție mare și că e nevoie de timp și am fost extrem de răbdători. Iar în august 2017, când președintele Emmanuel Macron a venit la București, unde a purtat discuții cu președintele României și a existat confirmarea că proiectul va continua. Și noi am fost foarte optimiști în această privință. Din păcate, nimic altceva nu s-a întâmplat", a declarat într-un interviu pentru News.ro Olivier Michalon, senior vicepresident,, șef pe regiunea Europa la Airbus Helicopters.

Michalon a fost prezent miercuri seara în România la un eveniment pentru aniversarea a 50 de ani de istorie a companiei.

Clădirea a fost construită, Airbus a început să transfere echipamente acolo, însă "oferta nu mai venea", spune Olivier Michalon.

Premierul Dăncilă, astăzi la Airbus

Premierul Dăncilă, astăzi la Airbus

El afirmă că Airbus a investit deja în fabrica de la Ghimbav 10 milioane euro, pentru care a primit și subvenții de la autoritățile locale. În plus, a plătit și taxe la bugetul de stat.

Bucureștiul mai încearcă o dată și reia discuțiile cu Volkswagen, după decizia grupului de a amâna construirea unei fabrici în Turcia CITEȘTE ȘI Bucureștiul mai încearcă o dată și reia discuțiile cu Volkswagen, după decizia grupului de a amâna construirea unei fabrici în Turcia

"Dar am observat că proiectul nu va merge mai departe. Astfel că am decis imediat să dăm înapoi subvențiile primite, pentru că proiectul nu a fost lansat și noi nu am vrut să pară că am luat bani pe care nu i-am folosit pentru producția aparatelor. Ne-am dorit să fim total cinstiți. De atunci am avut multe, foarte multe discuții cu politicieni, cu oameni din sectorul militar, cu diplomați care ne-au susținut, asupra a ceea ce era nevoie ca proiectul să demareze. Investiția era câștigătoare din multe puncte de vedere, economic, social, diplomatic, educațional, pentru industrie și pentru Airbus, dacă îl realizam, dar și pentru România. Din nefericire, nimic nu s-a întâmplat. Așa că am decis să fim mai flexibili. am înțeles că a comanda 40 sau 50 de elicoptere presupune o sumă mare de bani. Așa că am propus (autorităților române, n.r.) un contract de minimum 16 elicoptere. Fabrica noastră urma să producă 15 elicoptere pe an. Și acum deja ar fi fost fabricate elicopterele. Este o șansă ratată de România. Iar azi am decis să suspendăm proiectul", a subliniat el.

Însă aceasta poate fi doar o etapă înainte de a decide să mute fabrica în altă țară.

"Însă este etapa de dinainte de a decide să relocăm fabrica. Pentru că și asta este o posibilitate. Dar nu a fost asta prima mea opțiune. Eu știam că ea urma să fie un succes, mai ales că Airbus lucrează cu România de 50 de ani, iar aici există mulți oameni competenți. Iar eu am vrut ca fabrica să se dezvolte aici. Dar nu pot forța factorii de decizie să lanseze un astfel de proiect grandios. Și dacă nu este o prioritate ca industria de apărare sau cea spațială să se dezvolte, atunci trebuie doar să respect decizia", a mai spus reprezentantul Airbus Helicopters pe Europa.

Întrebat dacă ia în calcul să renunțe la proiect, el afirmă că "aceasta este ceva ce compania trebuie să ia în calcul".

"Este ceva ce trebuie să luăm în calcul. Până acum am decis să punem proiectul pe hold. Dacă în viitorul apropiat primim un semn pozitiv să lansăm proiectul, atunci vom fi pregătiți să o facem. Dar vreau să subliniez ceva. Aici nu e vorba doar despre Airbus. Am semnat un memorandum cu IAR Brașov pentru 15 ani (în 2017, Airbus Helicopters și IAR au semnat un Acord General privind cooperarea exclusivă pentru producerea în România a elicopterului multirol H215M, un aparat de zbor greu, bimotor, n.r.). Asta înseamnă că în această fabrică Airbus doar vom construi elicopterele, care ulterior ar fi fost transferate la IAR, unde ar fi fost personalizate, noi am fi transferat tehnologie și am fi creat alte câteva sute de job-uri la IAR. Iar IAR s-ar fi putut dezvolta pentru câteva zeci de ani. IAR este cea care ar fi vândut aparatele către Ministerul Apărării și poate chiar și pe alte piețe", mai explică Olivier Michalon.

Întrebat dacă mai sunt și alte țări în regiune cu care România ar putea concura, el a afirmat că nu poate furniza această informație, care este confidențială.

"Ce vă pot spune însă, este că la început, în 2015, ne aflam în situația în care erau trei țări care puteau să o facă. Nu mă întrebați care. Dar una din ele era România. Și foarte rapid decizia mea s-a îndreptat spre România. Alții se gândeau la altă țară, dar eu am insistat ca România să o facă. Am fost ambasadorul al industriei aerospațiale din România, deoarece așa credeam că aici ar fi avut cel mai mare succes. Și poate că într-o zi voi fi nevoit să recunosc că am greșit. Și alte țări continuă să ne întrebe. Unele sunt credibile, altele nu la fel de mult. Dar chestia asta a generat ceva interes. Ei se uită la ce s-a întâmplat aici și spun: 'Uite, nu e gata încă, poate că avem o șansă să punem noi mâna pe contract, pe acest proiect industrial'. Ca manager, rolul meu e să fac cum e mai bine pentru companie. Oricât de corect ar fi fost să selectez România pentru acest contract, dacă mâine va trebui să iau decizia că nu se va întâmpla nimic aici și deci nu avem motive să stăm, atunci nu vă vom mai deranja cu asta", a precizat el.

FOTO Cel mai mare SUV sport al VW, Atlas Cross, a fost prezentat oficial în SUA CITEȘTE ȘI FOTO Cel mai mare SUV sport al VW, Atlas Cross, a fost prezentat oficial în SUA

Întrebat când a purtat discuții ultima dată pe tema acestui subiect, el a spus că miercuri, fără a preciza cu cine anume.

"Nu prea am sentimentul că va exista o decizie prea curând. Înțeleg că poate e și din cauză că se schimbă Guvernul. Asta nu ne ajută deloc. Dar interesul național al României rămâne același, indiferent cine e la guvernare. Ceea ce e benefic pentru țară, ar trebui recunoscut de orice partid. Și lansez o provocare către oricine să îmi demonstreze că propunerea noastră nu este cea mai bună pentru industria aerospațială română, pentru educație, pentru economie", mai declară Olivier Michalon.

Nu se știe însă când anume Airbus va emite o decizie.

"Sper ca noul Guvern să ia decizia potrivită. Dar nu ține doar de Guvern. Nu există un termen limită pentru când ne vom retrage. M-am mai gândit la asta. Am decis să acord timp subiectului. Pentru că uneori trebuie să gândești înainte de luarea unor decizii importante, dar nu putem aștepta la nesfârșit. Este în funcție de oportunități. Și oricât consider că România este locul potrivit pentru acest proiect, dacă mâine am putea să îl derulăm în alt loc, pentru binele companiei, o vom face. Am unele regrete, dar am face-o", a mai adăugat el.

Orice avion Airbus care zboară în lume are o piesă făcută în România

Fiecare aeronavă Airbus din lume conține componente produse în România, spune el.

Întrebat care impactul business-ului din România pentru compania Airbus, el afirmă: "România este o țară importantă, este unul din puținele state ce deține o cultură aerospațială, una foarte, foarte puternică. Apreciem asta și de aceea avem un parteneriat lung de 50 de ani în derulare. Cât despre elicoptere, după cum știți, peste 360 de elicoptere au fost fabricate la Brașov sub licența Airbus. Și contează foarte mult. Lângă fabrica din Brașov este Premium Aerotec, care produc piese esențiale pentru avioane. Fiecare aeronavă Airbus care zboară în lume are cel puțin o piesă fabricată în România. Și asta e important! România ar trebui să fie mândră de asta. Pentru sateliți, există iarăși colaborare, pentru partea de comunicații. România este un stat important. Este o țară atât membră UE, cât și NATO, cu o moștenire importantă în sectorul aerospațial. Așadar, România contează cu adevărat!", subliniază Olivier Michalon.

Airbus este principalul partener al României în sectorul aeronautic, generând peste 6.300 locuri de muncă, direct și indirect, prin Airbus Helicopters Romania, Premium Aerotec și Airbus Defence and Space în România.

Bilete ieftine de la Tarom pentru anumite destinații CITEȘTE ȘI Bilete ieftine de la Tarom pentru anumite destinații

Airbus Helicopters Romania, un joint venture înființat în 2002, în Brașov, exportă în prezent peste 75% din producție. Acest centru pentru mentenanță, reparații și revizii pentru elicoptere civile și militare deservește clienți din peste 30 de țări.

Fabrica Premium Aerotec, companie deținută în totalitate de Airbus, produce la Brașov componente complexe pentru aeronave.

De asemenea, acum 27 de ani, Tarom și Airbus au început o colaborare cu o aeronavă de cursă lungă A310 pentru zboruri din România către SUA și Asia. În prezent, Tarom operează aeronave Airbus A318, introduse în 2006 pentru curse scurte.

Cooperarea Airbus cu România a fost extinsă în 2005, când Divizia Defense and Space a deschis un birou în țară, care de atunci a devenit un hub de inginerie și servicii pentru toate produsele și serviciile Airbus Defence and Space.

În România, Airbus investește și cooperează îndeaproape cu instituții educaționale pentru a dezvolta viitoare talente. Astfel, Airbus Helicopters România, în parteneriat cu Colegiul Tehnic Transilvania din Brașov, a implementat un program educațional care urmărește dezvoltarea unei noi generații de tehnicieni în aviație. În acest an școlar, în colegiu sunt opt clase specializate în aeronautică.

Airbus este lider în aeronautică, spațiu și servicii conexe. În 2018, a generat venituri de 64 miliarde de euro și a avut aproximativ 134.000 de angajați.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
airbus
olivier michalon