Montpellier trece la transport public gratuit

Montpellier trece la transport public gratuit
Profit.ro
Profit.ro
scris 22 dec 2023

Începând de joi seară, transportul în comun va fi gratuit pentru cei 500.000 de locuitori ai metropolei Montpellier din sudul Franței, una dintre cele mai mari colectivități europene care s-au angajat într-un astfel de demers, informează AFP.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În Europa, Luxemburg, cu 650.000 de locuitori, a adoptat transportul public gratuit în acest stat începând din 2020, iar capitala Estoniei, Tallinn (445.000 de locuitori), a adoptat o decizie similară în 2013, scrie G4Media.ro.

VIDEO Parcometre noi, fabricate în România - montate în București CITEȘTE ȘI VIDEO Parcometre noi, fabricate în România - montate în București

În Franța, aproximativ 40 de colectivități au făcut deja acest pas, inclusiv orașul Dunkerque din nordul țării, însă toate sunt mai puțin populate decât metropola Montpellier și cele 31 de comune limitrofe ale sale.

„Gratuitatea transporturilor este o idee care reflectă angajamentul Europei față de Green New Deal, și anume clima și puterea de cumpărare”, a declarat joi pentru AFP primarul din Montpellier, Michael Delafosse.

„Am decis să înființăm aici o asociație pentru a-i ajuta pe alți primari europeni să facă această alegere”, a adăugat el, declarându-se totodată bucuros să vadă că Guvernul Spaniei se pregătește să lanseze „gratuitatea pentru transporturi pe timpul verii”.

La Montpellier, înainte de această gratuitate, pentru un cuplu cu doi copii costul anual al abonamentelor de transport urban era de 1.472 de euro.

„Ținând cont de prețul benzinei, această măsură poate ajuta la reducerea utilizării automobilului”, a declarat miercuri Audrey Benezech, în vârstă de 46 de ani, directoarea unei agenții de turism.

Rudy Giuliani, fostul avocat al lui Donald Trump, a depus cerere de protecție în caz de faliment. Are datorii de 150 de milioane de dolari CITEȘTE ȘI Rudy Giuliani, fostul avocat al lui Donald Trump, a depus cerere de protecție în caz de faliment. Are datorii de 150 de milioane de dolari

Promisiune de campanie a primarului socialist din Montpellier, această gratuitate s-a impus etapă cu etapă, la fel ca la Dunkerque și la Tallinn. În 2020, măsura a fost implementată mai întâi pe durata weekendurilor pentru toți locuitorii metropolei Montpellier, apoi a fost extinsă în 2021 la întreaga săptămână pentru tinerii sub 18 ani și vârstnicii de peste 65 de ani.

Începând cu seara de joi, ea îi va viza pe toți locuitorii care dețin un abonament gratuit, disponibil pe smartphone sau sub forma unui card. Utilizatorul nu va mai trebui să îl valideze, dar va trebui să prezinte, în cazul unui control, dovada unui abonament valid, ce poate fi reînnoit în fiecare an, și dovada că are domiciliul în acest oraș.

„Am echipat toate garniturile de tramvai cu dispozitive de numărare. Ele contabilizează, cu ajutorul unui fascicul luminos, numărul de persoane care intră și ies din tramvai. Acest lucru ne va ajuta să facem să devină obiectivă politica noastră de gratuitate”, a detaliat Julie Freche, vicepreședinta comisiei municipale pentru transporturi.


Înaintea implementării regimului de gratuitate, numărul abonaților la transportul în comun era de 85.000, potrivit datelor obținute de AFP. La jumătatea lunii decembrie, cu doar câteva zile înaintea lansării măsurii de gratuitate, acest număr a crescut la 260.000.

Calitate degradată?

Pentru locuitorii din exteriorul metropolei, precum și pentru turiști, biletul de călătorie (1,6 euro/tichet) va rămâne cu plată, iar prețul său ar putea chiar să crească. Această alegere a fost criticată de opoziție, care o consideră un obstacol în calea transferului modal.

Pentru a compensa lipsa de venituri obținute din vânzarea biletelor, autoritățile locale se vor baza pe o taxă datorată de companiile cu peste 11 salariați, al cărei cuantum a tot crescut în ultimii trei ani.

Municipalitatea franceză prevede, de asemenea, economii de aproape 2 milioane de euro grație suprimării aparatelor care validează biletele și, deci, a întreținerii lor.

EXCLUSIV Poșta Română se pregătește să meargă după modelul Royal Mail CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Poșta Română se pregătește să meargă după modelul Royal Mail

În 2022, încasările din bilete au fost de 39 de milioane de euro, din care 90% proveneau de la locuitorii din zona metropolitană.


În fața temerilor legate de scăderea calității serviciului de transport, metropola franceză a răspuns prin investiții de anvergură: 70 de autobuze electrice noi și 77 de tramvaie noi au fost cumpărate cu 224 de milioane de euro.

Primăria din Montpellier speră astfel la o creștere cu 20% a numărului de localnici care folosesc transportul public.

În 2019, înaintea crizei sanitare COVID-19, numărul călătoriilor din acest oraș francez, renumit pentru dezvoltarea rețelei sale de tramvai, era de aproape 84 de milioane, potrivit unui raport publicat în 2023 de filiala regională a Curții de Conturi.

Aceasta a lansat totuși un avertisment: „introducerea treptată a călătoriei gratuite a dus la o deteriorare a ofertei de servicii de transport” și „a dus la o reducere a frecvenței serviciilor pe mai multe linii”.

viewscnt
Afla mai multe despre
montpellier
transport