Producătorii de automobile europeni au nevoie de timp, nu de tarife, pentru a evita concurența din China

Producătorii de automobile europeni au nevoie de timp, nu de tarife, pentru a evita concurența din China
Profit.ro
Profit.ro
scris 26 mai 2024

Giganții auto din Europa nu vor avea prea mult timp pentru a-și restructura operațiunile și liniile de produse pentru a concura cu producătorii de automobile chinezi, iar tarifele mai rigide nu vor face nimic pentru a proteja starea de fapt, au declarat directori din industrie în timpul unui eveniment organizat de Reuters în această săptămână.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 iunie - Medika TV - Maratonul Sănătății dentare. Parteneri: Maxilomed, Regina Maria Dental Clinics

Autoritățile europene de reglementare a comerțului de la Bruxelles au declarat că ar putea impune noi tarife vehiculelor electrice din China, pe baza rezultatelor unei investigații privind subvențiile guvernului chinez, scrie News.ro.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat marți că Europa va adopta o ”abordare personalizată” a anchetei sale și că orice posibile taxe vor fi ”corespondente cu nivelul daunelor”.

Acesta va informa producătorii chinezi de vehicule electrice care suportă tarife provizorii până pe 5 iunie.

Dar directorii din industrie au spus că Bruxellesul nu poate împiedica impactul costurilor mai mici ale vehiculelor electrice fabricate de China asupra producătorilor auto europeni și furnizorilor lor tradiționali.

Producătorii de mașini chinezi, care dețin un avantaj de 30% sau mai mult față de rivalii europeni, au ocupat anul trecut 19% din piața de vehicule electrice din Europa, în creștere de la 16% în 2022, potrivit grupului Rhodium.

"Și fereastra se închide. Din punctul meu de vedere, avem doi sau trei ani. Dacă nu suntem rapizi... va fi foarte greu (pentru industria germană) să supraviețuim", a declarat Thomas Schmall, membru al consiliului de administrație la producătorul de automobile Volkswagen, la conferința Reuters Events Automotive de la München.

”Astăzi, nu mai este dimensiunea cea care garantează supraviețuirea, ci viteza”, a spus el pentru Reuters.

Consiliul Concurenței analizează modul în care companiile aeriene stabilesc nivelul prețurilor biletelor de avion CITEȘTE ȘI Consiliul Concurenței analizează modul în care companiile aeriene stabilesc nivelul prețurilor biletelor de avion

CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, a spus că producătorii de mașini ”nu au prea mult timp” pentru a-și ajusta afacerile și depind de eliminarea ”haosului de reglementare și a birocrațiilor pe care le avem în curtea noastră”.

Creșterea exporturilor chineze și perspectiva fabricilor chineze în Europa îi forțează pe producătorii auto actuali de pe continent să exploreze parteneriate cu rivali de lungă durată, să exercite presiuni asupra furnizorilor pentru a reduce costurile și să intensifice discuțiile cu sindicatele europene cu privire la viitorul fabricilor și locurilor de muncă, au spus directorii.

Unele dintre aceste tactici se poticnesc. Renault și VW au renunțat săptămâna trecută la discuțiile pentru a dezvolta vehicule electrice cu costuri mai mici din cauza dezacordurilor cu privire la locul de fabricație al mașinilor.

Producătorii de automobile europeni se confruntă cu ”o formă de asimetrie competitivă” nu numai cu China, ci și cu subvențiile SUA pentru vehicule curate, a declarat pentru Reuters CEO-ul Renault, Luca de Meo, în marginea summitului VivaTech de la Paris.

”În cele din urmă, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să fii competitiv”.

Subliniind amploarea ambiției Chinei în străinătate, fondatorul producătorului chinez de mașini electrice NIO William Li a declarat joi că intenționează să continue extinderea în Europa, chiar și cu incertitudinea privind tarifele. Acesta a fost la Amsterdam pentru a deschide un nou showroom în cea mai aglomerată zonă a orașului.

Reducerea costurilor cu forța de muncă nu a fost niciodată ușoară în Europa, unde sindicatele au pârghii politice și legale pentru a bloca disponibilizările.

”Calitatea dialogului pe care îl avem cu sindicatele europene este destul de ridicată. Ei văd capcana și văd cum încercăm să gestionăm și să traversăm această situație”, a spus Tavares.

Amenințarea cu mai puține locuri de muncă în sectorul auto i-a mobilizat pe politicieni europeni precum premierul italian Giorgia Meloni, care dorește ca Stellantis să-și crească producția anuală în Italia la un milion de vehicule de la aproximativ 750.000 în 2023, mai degrabă decât să mute producția în țări cu costuri reduse.

Fiat Chrysler, care a fuzionat cu grupul francez PSA în 2021 pentru a crea Stellantis, a produs ultima dată peste un milion de vehicule în țară - inclusiv autoturisme și vehicule comerciale ușoare - în 2017.

De la fuziune, Stellantis și-a redus forța de muncă europeană cu 13%, până la aproximativ 125.000, mai ales prin disponibilizări voluntare convenite cu sindicatele și cu mai mult de jumătate în Italia.

Volkswagen are obiectivul de a reduce costurile cu 10 miliarde de euro (10,8 miliarde de dolari) până în 2026, iar unele dintre aceste economii ar putea veni prin pensionarea anticipată a lucrătorilor, a declarat directorul financiar Arno Antlitz, la conferința Reuters Events de joi.

”În mod specific, fabricile noastre germane trebuie să se pregătească pentru o competiție mai dură”, a spus Antlitz.

Discuție lansată în România pentru dereglementarea taximetriei. \ CITEȘTE ȘI Discuție lansată în România pentru dereglementarea taximetriei. "Nu trebuie să-i oropsim pe toți ca pe taximetriști."

Prețuri competitive

Stellantis lansează un Citroen electric mic la 20.000 de euro, despre care Tavares a spus că este ”la prețul corect” pentru a concura cu producătorii de automobile chinezi, al căror avantaj semnificativ de cost este prea clar pentru rivalii lor europeni datorită parteneriatelor dintre companii.

Șeful pentru achiziții globale al Stellantis, Maxime Picat, a declarat într-un interviu la Munchen că producătorul auto își presează furnizorii să-și egaleze costurile cu cele ale furnizorilor chinezi, parțial folosind datele culese din parteneriatul său cu Leapmotor din China.

Tarifele pot micșora sau elimina temporar avantajul de cost pe care producătorii auto chinezi îl obțin din lanțurile lor de aprovizionare. Dar producătorii de automobile germani avertizează că acest lucru ar putea avea un preț mare dacă China merge dincolo de amenințările de a impune taxe asupra coniacului francez și ripostează cu tarife la vehiculele Mercedes-Benz, VW sau BMW fabricate în Europa. Mercedes generează aproximativ 16% din veniturile sale globale în China.

viewscnt
Afla mai multe despre
masini electrice
europa
china