Planurile Ford pentru două noi modele electrice de mici dimensiuni, la prețuri accesibile, pentru Europa, se raportează direct la cele două modele pe care Renault le-a dezvoltat prin intermediul diviziei Ampere și care sunt construite pe platforma AmpR Small. Este vorba despre Renault 5, un hatchback de segment B, cu o lungime de aproape 4 metri (3,92 metri), și Renault 4, un B-SUV, cu un ampatament ușor mai mare, 2,62 metri, o lungime de 4,14 metri și până la 1,5 tone greutate.
Acest lucru a fost confirmat din nou de Renault într-un mesaj în care cele două modele sunt reprezentate pentru a descrie noul acord încheiat cu Ford, cu mesajul principal „Este mai mult decât un parteneriat”. „Este o alegere strategică pentru o colaborare în loc de competiție”, spun cei de la Renault despre această nouă relație cu Ford.
„Parteneriat redefinit. Este despre a combina tehnologia Renault cu designul Ford pentru a face vehiculele electrice cu adevărat accesibile în Europa. Bazat pe Ampere. Distinctive prin natura lor. Pregătiți pentru 2028?”.
Sunt oferite detalii care confirmă cele anunțate de șefii celor două companii. „Două vehicule cu marca Ford vor fi produse în ElectriCity în nordul Franței. Ilustrează capabilitățile și experiența de producție a ecosistemului nostru industrial state-of-the-art”.

Imaginile prezentate de Renault nu mai lasă loc pentru nicio îndoială privind viitorul lui Ford Puma Gen-E, care în prezent este fabricat la Craiova și care folosește o platformă Ford derivată din platforma de clasă B pentru motoare cu combustie. Versiunea electrică a acestei platforme a fost dezvoltată de Ford Otosan în colaborare cu Ford și se regăsește atât pe Puma Gen-E, cât și pe e-Transit Courier.
Odată cu startul proiectului Renault – Ampere, un automobil similar cu Renault 4, care este un SUV de segment B, cu o lungime apropiată de Ford Puma, nu poate fi decât înlocuitorul acestui model, la data la care ciclul de viață a actualului SUB de la Craiova se va fi încheiat. De asemenea, un automobil similar cu Renault 5 nu va putea fi decât un urmaș al lui Fiesta, model care a fost scos din producție în Germania pentru a face loc mașinilor electrice Capri și Explorer.
Specificațiile electrice ale lui Renault 4 E-Tech, care ar putea fi regăsite la viitorul Puma EV, sunt bazate pe două opțiuni de baterie, de 40 kWh și 52 kWh, cu autonomii de 308 km și, respectiv, 408 km, cu două variante de motorizare, de 120 CP și 150 CP. Actualul Puma Gen-E este superior versiunii de intrare a lui R4, atât ca performanțe, cât și ca dimensiuni și volum al portbagajului, iar versiunea superioară a lui R4 depășește Puma doar la nivelul autonomiei însă Ford a anunțat deja că va lansa o versiune optimizată care va depăși 400 km. Renault are însă tehnologii mai avansate pe acest model, inclusiv arhitectura mașinii în ansamblul ei, gândită exclusiv ca automobil electric, bazat pe software.

Noul mesaj al Renault confirmă totodată că designul și dinamica de condus ale viitoarelor modele vor fi răspunderea și decizia Ford.
Dar Francois Provost, CEO Renault Group, dă și alte mesaje importante, pentru că vorbește despre o posibilă relație mai amplă a celor doi constructori. „Pe termen lung, combinarea punctelor forte cu Ford ne va face și mai inovativi și mai responsivi într-o piață europeană în rapidă schimbare”, spune șeful Renault, dând de înțeles în primul rând că se urmărește o relație pe termen lung și în același timp că Renault ar putea beneficia la rândul său de asset-uri din partea Ford, nu doar de un client pentru fabrica din Douai.
Kim Farley, CEO Ford, este mai rezervat în declarații și se rezumă doar la cele două modele și la beneficiile pe care le vor aduce „EV assets” ale Renault, care pune la dispoziție scara industrială, dar ține să sublinieze faptul că vehiculele vor fi „fun, capabile și spirit distinct Ford”.
La final, sunt trecute în revistă motivele acestei colaborări: „provocările industriei și pentru a servi mai bine clienții”, se mai transmite în mesajul Renault.

Anunțul ridică indiscutabil semne de întrebare privind viitorul fabricii din Craiova, care va avea nevoie de noi modele începând din 2028, pentru a acoperi plecarea viitoarei generații Puma în Franța. Începând din 2030, limitele de emisii impuse în Europa nu vor mai putea permite Ford vânzarea actualelor motoare cu combustie, ceea ce face imposibilă o continuare a producției pe actuala platformă.
Rămâne de văzut dacă Ford se va mulțumi doar cu o versiune electrică a lui Puma și se va baza pe viitorul SUV produs în Spania pentru clienții care vor dori în continuare motoare cu combustie sau hibride.
Cea mai probabilă soluție pentru fabrica din România va fi alocarea de modele comerciale ușoare, inclusiv ale mărcilor Renault – Dacia, dacă această variantă va fi considerată profitabilă de cele două companii.

















