România a depășit și în 2022 Italia și Ungaria la producția de automobile

România a depășit și în 2022 Italia și Ungaria la producția de automobile
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 19 feb 2023

Starea industriei auto din Europa nu este una de top la finalul unui an măcinat de criza de semiconductori și de celelalte probleme apărute de-a lungul anului. Producția de mașini din UE a crescut, chiar dacă piața auto a scăzut în ultimele 12 luni.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

România este unul dintre producătorii de automobile de top din Europa, cu un volum care a depășit pentru prima dată 500.000 de mașini și și-a consolidat poziția a șasea în Uniunea Europeană, în fața unor țări cu o industrie auto puternică, așa cum sunt Italia sau Ungaria, relevă datele analizate de Profit.ro.

În fața României au fost doar Germania, care a produs 3,3 milioane de autoturisme, cu 13,2% mai multe ca în anul precedent, Spania, cu 1,7 milioane, creștere de 6,5%, Cehia și Slovacia, care împreună au produs aproape 3 milioane de autoturisme, și Franța, cu puțin peste 940.000 de automobile, conform ACEA . România a avut în același timp cea mai mare creștere a producției, cu 20,6%, contribuind la rezultatul pozitiv, +7,1% al Uniunii Europene, care a însemnat un volum total de 10,7 milioane de autoturisme, cu circa 700.000 mai multe decât în 2021.

VIDEO&FOTO Au început lucrările în zona cu surparea majoră de pe DN1, pe Valea Prahovei CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Au început lucrările în zona cu surparea majoră de pe DN1, pe Valea Prahovei

Creșterea producției a avut loc, surprinzător, pe fondul unei scăderi a înmatriculărilor în UE cu 4,6 %, cauza invocată fiind deficitul de componente din prima jumătate a anului. Este al treilea an consecutiv în care înmatriculările din UE au scăzut, mai întâi din cauza pandemiei și apoi din cauza crizei. Potrivit ACEA, volumul înmatriculat în UE, de 9,3 milioane de unități, a fost cel mai scăzut nivel din regiune nivel din 1993, când erau înregistrate 9,2 milioane de autoturisme.

Trei dintre cele mai mari patru piețe, Italia (-9,7%), Franța (-7,8%) și Spania (-5,4%), au avut un impact major asupra rezultatului. Germania a reușit să evite o scădere ce părea iminentă în prima parte a anului, înregistrând o creștere modestă (+1,1%), în special cu ajutorul vânzărilor mari din decembrie. ACEA estimează că, în pofida efectelor crizei, care ar putea să se regăsească și în primele luni din 2023, anul acesta înmatriculările de autoturisme noi vor crește cu aproximativ 5%.

Chiar și așa, piața va rămâne și în 2023, la fel ca în 2022, mult sub cele 13 milioane de unități înmatriculate înainte  de pandemie, în 2019.

CONFIRMARE Green NCAP lansează mesajul: Dacia Spring este „Best Car of 2022”, peste Tesla Model 3. „Stabilește un standard în industrie.” CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Green NCAP lansează mesajul: Dacia Spring este „Best Car of 2022”, peste Tesla Model 3. „Stabilește un standard în industrie.”

La nivel mondial, datele arată că piața de autoturisme a ajuns la 66,2 milioane de unități, aproape identic cu anul anterior, cu ajutorul unei relaxări pe final de an a crizei.

Chiar și așa, datele arată că cererea de vehicule la nivel mondial este încă la niveluri mult sub cele de dinainte de pandemie (74,9 milioane de unități în 2019). În Europa lărgită, inclusiv Europa de Est, înmatriculările au scăzut cu peste 10 procente, la 12,8 milioane, din cauza războiului din Ucraina. Cele două țări aflate în conflict au fost cele mai afectate, Ucraina (-64,7%) din cauza închiderii a numeroase activități, pe fondul războiului, și Rusia (-62,7%) din cauza retragerii constructorilor auto străini și a imposibilității de asigurare a componentelor, cumulat cu o scădere masivă a cererii.

În America de Nord tendința a fost de asemenea una de scădere, cu 8,7% mai puține autoturisme înmatriculate, respectiv 12,7 milioane unități, impactul major fiind cel din SUA, unde scăderea a fost chiar mai mare, -9,2%. În America de Sud, piața a înregistrat o creștere ușoară, de 1,8%, la 2,7 milioane de autoturisme. În China, cea mai mare piață auto unică a lumii, înmatriculările de autoturisme au crescut cu 7,6%, la 21,7 milioane de mașini, în pofida dificultăților de la început de an, cauzate de deciziile politice legate de Covid, suprapuse peste criza de semiconductori.

Pe celelalte continente, producția a crescut cu 10,3% în America de Nord, la 10,4 milioane de unități, cu 11,7% în America de Sud (7 milioane de autoturisme) și cu 11,7% în China (23,2 milioane de unități).

Dacia Spring, în Top 10 electrice din Europa, în competiție directă cu VW Group și Tesla CITEȘTE ȘI Dacia Spring, în Top 10 electrice din Europa, în competiție directă cu VW Group și Tesla

În total, au fost fabricate 68 de milioane de autoturisme la nivel global, cu 7,9% mai multe decât anul anterior. Nivelul este mai mic cu 5,6 milioane sub cel înregistrat în 2019.

La finalul anului 2022, în industria auto europeană lucrau 13 milioane de persoane, direct sau indirect, reprezentând 7 % din totalul locurilor de muncă din UE. De asemenea, statisticile arată că 11,5 % din locurile de muncă din industria prelucrătoare din UE – ceea ce înseamnă circa 3,4 milioane de persoane – se află în  sectorul auto. Cifra de afaceri a industriei auto din UE reprezintă 8% din PIB-ul Uniunii, cu un excedent comercial de 79,5 miliarde de euro. 

viewscnt
Afla mai multe despre
productie auto dacia
productie ford
industria auto romania