Surpriză în segmentul D-SUV, din Europa

Surpriză în segmentul D-SUV, din Europa
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 18 mai 2023

Primul segment de autoturisme din Europa în care propulsia electrică a devenit dominantă este cel al SUV-urilor mari, de până la 5 metri lungime, acolo unde producătorii au preferat, probabil, să livreze modelele cu valoare adăugată mai mare.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Primele trei luni ale acestui an au adus o creștere a vânzărilor pe toate segmentele de autoturisme, dar mai ales pe cele cu profit mai mare pentru producători, sub imperiul crizei de semiconductori, care deși s-a relaxat, încă mai generează efecte în lanțul de aprovizionare.

În segmentul D-SUV, cu mașini peste 6 metri lungime, schimbările de preferințe în rândul clienților se suprapun peste capacitățile limitate al companiilor de a livra comenzile anterioare. Unul dintre efectele acestui mix de factori este avansul pe care l-au luat modelele electrice, în fața celor pe benzină și diesel.

VIDEO Autostrada de Centură - A0: Cum arată acum loturile făcute de un constructor turc și care vor fi deschise în acest an în sudul Capitalei CITEȘTE ȘI VIDEO Autostrada de Centură - A0: Cum arată acum loturile făcute de un constructor turc și care vor fi deschise în acest an în sudul Capitalei

Cel mai vândut SUV din segmentul D a fost în primul trimestru al anului Skoda Kodiaq, care a reușit să producă volume suficient de mari astfel încăt să depășească liderul din ultimul an, Toyota RAV4. Statisticile Data Force, publicate de Automotive News, arată că modelul japonez a coborât pe locul al treilea, fiind depășit și de VW.ID4, un SUV complet electric.

Surpriza vine însă din faptul că ID.4 împreună cu Skoda Enyaq, dar și cu alte două SUV-uri electrice, Hyundai Ioniq 5 și Kia EV6, au reușit să genereze 38% din totalul vânzărilor primelor 10 clasate, iar împreună cu celelalte modele electrice care nu se află în top 10 au reușit să ridice ponderea în segmentul D-SUV la 40%.

Acest lucru are mai multe cauze, unele dintre ele fiind cele care au condus la o scădere cu 43% a vânzărilor Toyota RAV4, respectiv o scădere a cererii pentru motorizările hybrid și plug-in hybrid. În același timp, reprezentanții Toyota au declarat că, în pofida acestei scăderi a livrărilor, nu reușesc să facă față listei de comenzi foarte mari din Europa.

În același timp, Toyota a recuperat parțial prin vânzările primului SUV electric al mărcii, bZ4x. Tot în acest segment a început să conteze și Nissan Ariya, lansat pe piață anul trecut.

Senatorii își cumpără 22 de Skoda Superb, cu un milion de euro, printr-o licitație cu un singur ofertant. Dealerul a mai vândut 20 de limuzine Parlamentului, anul trecut CITEȘTE ȘI Senatorii își cumpără 22 de Skoda Superb, cu un milion de euro, printr-o licitație cu un singur ofertant. Dealerul a mai vândut 20 de limuzine Parlamentului, anul trecut

Suma acestor automobile, în care nu au fost incluse și cele premium, a urcat segmentul electric D-SUV la un volum total de 148.176 de unități, cu aproape 20.000 de vehicule în plus față de anul trecut (15%). Categoria formată din SUV-urile cu propulsie electrică a crescut cel mai mult, cu 31%, la un total de 45.358 unități, din care cea mai mare parte (43.254 unități) sunt cele patru modele din Top 10.

Ponderea SUV-urilor electrice a crescut, așadar, la peste 40% din totalul segmentului, dublu față de ponderea electricelor în întreaga piață auto din Europa. În același timp, chiar dacă cele două segmente pe combustie, benzina și dieselul au crescut ca valoare absolută, ponderea lor în piață a scăzut la 14,8 % și, respectiv, 23,9%. Altfel spus, nici împreună dieselul și benzina nu egalează cota de piață pe care electrice o au în acest segment D-SUV.

Nu în ultimul rând, merită să observăm că hibridele (-13,4%) și PHEV (-8,8%) au pierdut teren și au coborât la o pondere de puțin peste 10 procente, în segment, inclusiv din cauza eliminării sau diminuării unor subvenții pe unele piețe, dintre care Germania este cea mai importantă.

În segmentul D_SUV premium situația este și mai dramatică pentru propulsiile cu combustie, deoarece acolo Tesla Model Y, cu aproximativ 70.000 de unități vândute, a acaparat aproape 30% din segment, iar celelalte modele, în frunte cu Audi Q4 e-tron, completează vânzările modelelor cu propulsie electrică.

viewscnt
Afla mai multe despre
d-suv
piata auto
suv electric
vw id.4
skoda enyaq
hyundai ioniq 5