Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Țara vecină, aflată sub agresiunea militară a Rusiei, este tot mai dependentă de importuri de gaze naturale lichefiate (LNG), inclusiv din Statele Unite, sosite pe cale maritimă în Grecia, iar ulterior tranzitate prin conductele magistrale ale Bulgariei, României și Republicii Moldova. Ruta transbalcanică le mai permite ucrainenilor importuri și din Azerbaidjan și Turcia.
În ultima perioadă, Moscova a început să ia tot mai intens la țintă, cu rachete și drone, obiectivele de producție, transport și înmagazinare de gaze naturale din Ucraina, ocolite în prima parte a războiului, când metanul extras de gigantul rus de stat Gazprom tranzita încă conductele ucrainene în drum spre Europa.

Asta pune în pericol capacitatea Ucrainei de a acumula suficiente rezerve de gaze în depozitele subterane de înmagazinare, pentru aprovizionare în sezonul rece.
La începutul lunii, pe 3 octombrie, la Atena, operatorii de transport din Grecia (DESFA), Bulgaria (Bulgartransgaz), România (Transgaz), Republica Moldova (Vestmoldtransgaz) și Ucraina (GTSOU) au convenit prelungirea, până în toamna anului viitor, a unui sistem aparte de tarifare cu discount a rezervării de capacitate pe Coridorul Vertical, pentru volumele destinate Ucrainei.
Sistemul, denumit ″Ruta 1″, a fost inițiat de la 1 iunie 2025, și a prevăzut inițial discounturi de 25% la majoritatea punctelor de interconectare relevante de pe întreg traseul, cu excepția Isaccea-Orlovka (intrare, România-Ucraina), Căușeni (ieșire, Republica Moldova-Ucraina) și Grebeniki (intrare, Republica Moldova-Ucraina).
Excepțiile erau motivate de faptul că operatorul ucrainean GTSOU aplica deja la ele un discount de 46% la tarifele proprii.
Prima variantă a produsului de rezervare Ruta 1. Sursă: Transgaz

Ucraina s-a plâns de tarifele prea mari ale României, după cum a relatat Profit.ro, iar subiectul a fost și pe agenda recentei întâlniri dintre ministra de Externe de la București, Oana Țoiu, și secretarul de stat american, Marco Rubio, care au vorbit pe 8 octombrie despre ″rolul pe care România îl are în a contribui, practic, la partea logistică, foarte importantă pentru SUA, în ceea ce privește aducerea LNG-ului în Europa și nu numai″.
Acum, potrivit înțelegerii convenite pe 3 octombrie, aplicarea sistemului, care ar urma să expire la 30 octombrie 2025, va fi prelungită până în toamna lui 2026 inclusiv, urmând să acopere sezonul de iarnă care vine și următoarea perioadă de umplere a depozitelor subterane de înmagazinare.

În plus, Transgaz și Vestmoldtransgaz vor majora discounturile aplicate tarifelor la 50%, pentru punctele de interconectare Negru Vodă-Kardam, Isaccea-Orlovka, Căușeni și Grebeniki, potrivit unui document înaintat de cei 5 operatori de transport autorităților naționale de reglementare în energie din țările lor, care trebuie să aprobe prelungirea produsului de rezervare grupată ″Ruta 1″, cu modificările solicitate. Vestmoldtansgaz a cerut deja oficial acest lucru ANRE-ului de peste Prut.
Grecii și bulgarii vor aplica în continuare discounturi de 25%, iar ucrainenii – de 46%, arată sursa citată.
″Capacitatea Rutei 1 va fi oferită la un preț de rezervă egal cu suma prețurilor de rezervă, exprimate în euro/kWh/zi (...), aplicabile pentru oferirea capacității lunare la punctele de interconectare Kulata-Sidirokastron, Negru Vodă-Kardam, Isaccea-Orlovka, Căușeni și Grebeniki, redus cu 25% pentru DESFA și Bulgartransgaz, 50% pentru Transgaz și Vestmoldtransgaz și 46% pentru GTSOU, din cauza restricției impuse deținătorilor de capacitate respectivi de a accesa punctele virtuale de tranzacționare și punctele naționale de ieșire din Bulgaria, România și Republica Moldova″, scrie în document, semnat din partea Transgaz și Vestmoldtransgaz de către directorul general al Transgaz, Ion Sterian.
Extras din documentul semnat la Atena

Acolo se menționează că atacurile continue ale Rusiei asupra infrastructurii ucrainene, inclusiv asupra instalațiilor de producție și transport al gazelor, limitează producția internă și amenință continuitatea disponibilității rutelor de aprovizionare, obligând Ucraina să continue să importe volume semnificative de gaze, pe trasee multiple, pentru a satisface în siguranță cererea urgentă și imediată de gaze a țării, atât pentru consumul utilizatorilor rezidențiali și al producătorilor de energie termică și electrică, cât și pentru umplerea depozitelor de înmagazinare în următoarea perioadă de injecție.
″Adoptarea acestei soluții va contribui la evitarea unei potențiale crize energetice în Ucraina și a impactului negativ asupra pieței regionale de gaze (și, în consecință, a pieței de energie electrică) în timpul sezonului de iarnă care urmează și al următorului sezon de injecție.
Această soluție se bazează pe utilizarea unor surse diversificate de gaze, în conformitate cu normele și cerințele europene privind concurența, sustenabilitatea și solidaritatea. Această acțiune comună de solidaritate va contribui la obiectivele strategice de îmbunătățire a securității energetice și de asigurare a aprovizionării cu energie accesibilă din surse alternative pentru Ucraina″, spun cei 5 operatori de transport, în documentul care poate fi citit integral aici.