România și-a păstrat în lunile iulie și august cea de-a treia poziție în topul furnizorilor de benzină ai Ucrainei, după ce timp de 3 ani la rând a ocupat prima poziție. Principala companie autohtonă care exportă benzină în statul vecin, OMV Petrom, a raportat deja scăderi considerabile ale vânzărilor angro, în special ca urmare a reducerii exporturilor.
În septembrie, companiile autohtone au exportat 21,4 mii tone de benzină în Ucraina, în scădere cu 20% față de luna precedentă, reprezentând aproximativ 15% din totalul importurilor efectuate de distribuitorii ucraineni de carburanți.

Liderul exporturilor de benzină în țara vecină, OMV Petrom și-a redus la rândul său volumele livrate Kievului cu 5%, la 21,3 mii tone, compensând scăderea cantităților transportate feroviar cu cele livrate pe cale rutieră.
În martie, OMV Petrom a început transportul rutier de benzină către Ucraina, dintr-un terminal renovat din București, după ce până în prezent exporturile erau efectuate exclusiv pe cale feroviară.
Potrivit importatorilor ucraineni, citați de publicația de specialitate Enkorr, capacitatea tehnică este de 5 mii tone pe lună, totuși, terminalul deservește doar vehicule bine tehnologizate.
Evoluția prețului unui mc de benzină importat de Ucraina
Dinamica negativă a exporturilor de benzină românească a fost influențată de cererea partenerilor ucraineni. WOG a descărcat doar o garnitură de tren, față de trei în august, iar Ukrnafta a redus și ea importurile. Martin Trade și Amic, în schimb, au reluat importurile din România și au compensat parțial scăderile.

Interesant este că importurile de benzină ale Ucrainei din Republica Moldova (care provin, cel puțin în parte, probabil tot din România, Chișinăul neavând nicio rafinărie) au crescut în septembrie cu 9%, până la 11 mii tone. În septembrie, Republica Moldova a fost singurul furnizor de benzină cu cifră octanică 92 (2,1 mii tone).
În pofida faptului că și-a redus la rândul său livrările de benzină cu 8% față de luna august, ORLEN Lituania rămâne cel mai mare furnizor al Ucrainei, cu 43,8 mii de tone.
În septembrie, companiile distribuitoare de de combustibil din Ucraina au importat 140,9 mii de tone de benzină, cu 14% mai puțin decât în august și cu 16% mai mult decât în aceeași lună a anului trecut.
România a exportat anul trecut 1,7 milioane de tone de benzină, din care aproximativ 45% au reprezentat livrări corporative pentru rețelele OMV, Petrom și Rompetrol din țările vecine, iar alte 25% au mers către piața ucraineană.

Concurența venită din nordul continentului a redus considerabil însă, în acest an, livrările către Kiev, fapt deja resimțit de cea mai importantă companie autohtonă, OMV Petrom, care și-a redus exporturile în pofida faptului că și-a diminuat marjele.
România a fost și în 2024, pentru al treilea an consecutiv, cel mai important furnizor de benzină al Ucrainei, rafinăria Petrobrazi continuând să fie principala sursa de alimentare a Kievului, cu o pondere de peste 35% în total importuri. Proprietarul acesteia, OMV Petrom, și-a majorat cu aproape 40% cantitățile livrate Kievului de la 206 mii tone în 2023 la 283 mii tone în 2024, conform analizei Profit.ro.
În acest an însă, România a coborât în luna mai pe locul al treilea, fiind depășită nu numai de Lituania, cum s-a întâmplat de la începutul acestui an, ci și de Polonia. Principala companie autohtonă care exportă benzină în statul vecin, OMV Petrom, și-a redus cu 20% livrările în luna mai.
O analiză a grupului de consultanță ucraineană A-95 susține că situația se va schimba radical în cursul acestui an.
Furnizările directe de benzină către piața ucraineană sunt efectuate în principal de OMV Petrom, în timp ce volumele Rompetrol sunt furnizate în principal prin intermediul traderilor moldoveni.