Producătorul român de medicamente generice Antibiotice Iași a obținut în 2022 venituri din vânzări de 100 milioane de euro, în contextul unei profitabilități în creștere cu 38%
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
În anul 2022, creșterea fără precedent a tarifelor pentru principalele utilități și carburanți precum și mărirea implicită a prețurilor materiilor prime, au condus la o creștere alarmantă a inflației, pe fondul instabilității create de conflictul din Ucraina.
“Acest context a reprezentat o adevărată provocare în a găsi soluții și a menține un echilibru între aceste prețuri care au escaladat foarte mult, ajungând chiar la dublare și prețurile medicamentelor care, după cum se știe în România sunt strict reglementate. În aceste condiții, am reușit o acomodare a structurilor de producție, a structurilor de consum, am inovat procese, am crescut randamente, am redus amprenta de carbon a companiei, am reașezat sistemul de salarizare și motivare a angajaților, astfel încât, în anul 2022, am avut o creștere a veniturilor din vânzări de 32%, ajungând la afaceri de aproape 100 milioane euro”, a declarat Ioan Nani, director general Antibiotice Iași
Din cele aproximativ 100 milioane euro venituri din total vânzări, cele din piața internă au fost de 298,6 milioane lei, în creștere cu 32,9% comparativ cu valoarea din anul 2021.
În perioada de referință, Antibiotice a obținut un profit brut în valoare de 41,9 milioane lei, cu 38% mai mare comparativ cu anul 2021.
Profitul din exploatare a înregistrat o valoare cu 28% mai mare în comparație cu valoarea planificată, ajungând la finalul anului 2022, la 45,7 mil. lei.
Gradul de îndatorare al companiei, determinat ca raport între total datorii și total activ, a fost de 25%.
CITEȘTE ȘI Taxele și impozitele din București cresc cu aproape 14% în 2024. Nicușor Dan: Este doar o indexare cu rata inflațieiConsolidarea pe piața internă
Din totalul vânzărilor valorice ale companiei în anul 2022, vânzările de medicamente cu prescripție medicală (RX) reprezintă 83,6%, în creștere cu 16% (320,4 mil. lei în 2021 - 371,6 mil. lei în 2022), conform CEGEDIM Sell Out Romania dec. 2022.
Cel mai reprezentativ segment de vânzare pentru acest tip de medicamente îl reprezintă segmentul hospital, care a înregistrat o creștere valorică semnificativă, cu 20.8% (112,4 mil. lei în 2021 - 135,8 mil. lei în 2022). Principalele produse valorificate pe segmentul hospital sunt medicamentele antiinfecțioase injectabile, pentru care Antibiotice deține singura capacitate de producție certificată GMP din România.
De asemenea, portofoliul de medicamentele fără prescripție (OTC) al companiei, a înregistrat o creștere valorică cu 7,7% (67,8 mil. lei în 2021 - 73,1 mil. lei în 2022), conform CEGEDIM Sell Out Romania dec. 2022.
Vânzările pe segmentul retail, sunt susținute și de investiții importante care s-au realizat în promovarea si cresterea notorietatii produselor fără prescripție medicală prin comunicare TV, radio și social media.
Ca rezultat, vânzările Antibiotice (RX și OTC) pe canalele de consum reprezentate de farmaciile independente și minilanțuri au crescut cu 16,1% comparativ cu perioada similară din anul precedent, iar în lanțurile naționale vânzările au crescut cu 5.2%, conform CEGEDIM Sell Out Romania dec. 2022.
CITEȘTE ȘI FOTO Start la modernizarea gărilor Ploiești Vest, Bușteni și VideleAvânt de 30% pe piețele externe
Piețele internaționale au adus venituri din vânzări în valoare de 184,1 milioane lei, în creștere cu 30% comparativ cu cele din anul 2021.
Valoarea exportului de substanțe active, a crescut cu 45% în anul 2022 comparativ cu valoarea obținută în 2021 (de la 52,4 mil. lei, la 75,7 mil. lei).
În anul 2022, Antibiotice a livrat pe piețele internaționale medicamente în valoare de 108,4 milioane lei, în creștere cu 22% comparativ cu anul 2021.
Principalele piețe pe care s-au înregistrat creșteri în vânzările de medicamente marca Antibiotice au fost: Regarul Unit al Marii Britanii, Vietnam, Canada, Danemarca, Irak, Azerbaidjan, Moldova, Canada.
Cele mai vândute produse finite la export sunt medicamente de top în terapeutica antiinfecțioasă injectabilă pentru care Antibiotice deține cote de piață de 30-60% în teritorii reglementate, extrem de competitive, precum Statele Unite ale Americii, Marea Britanie sau Vietnam. Vânzările pe piața SUA reprezintă aproximativ 22% din valoarea exportului de produse finite al companiei Antibiotice.
Pe lângă strategia de consolidare în teritoriile consacrate – Vietnam, SUA, Canada, Moldova, Serbia, Regarul Unit al Marii Britanii, în anul 2022 Antibiotice a inițiat proiecte noi ce vizează dezvoltarea pe termen lung în Arabia Saudită, Africa de Sud, Albania.
Valoarea investițiilor în anul 2022 a fost de 47,48 mil lei, ceea ce reprezintă 90% grad de realizare față de valoarea planificată (53 mil. lei).
Un obiectiv major de investiții l-a constituit inaugurarea fabricii de produse topice (preparate cu aplicare locală), care este una dintre cele mai moderne din Europa și care va dubla capacitatea de producție existentă pe acest segment. Investiția de 20 milioane euro, din surse proprii, concretizează 4 fluxuri de producție unde se fabrică 56 de produse topice destinate atât pieței din România, cât și piețelor externe. Pentru 19 dintre aceste medicamente Antibiotice este unic producător.
Investiții importante au fost realizate și pentru trecerea către energie verde, implementarea de noi tehnologii sustenabile și optimizarea proceselor de fabricație, care au contribuit la maximizarea randamentelor afacerii și optimizarea cheltuielilor. Un exemplu în acest sens îl reprezintă inițierea unei investiții importante în domeniul energiei regenerabile, privind realizarea a două centrale fotovoltaice de 2,52 MW și respectiv 1 MW care vor asigura 36,4% din consumul de energie al companiei.
Antibiotice are în derulare și alte proiecte sustenabile care vor contribui la reducerea semnificativă a consumului de energie.
De asemenea, alte investiții înscrise în planuri de implementare multianuale urmăresc eficientizarea activităților prin digitalizarea și informatizarea completă a platformei precum și retehnologizarea laboratoarelor de cercetare și a capacităților de producție existente, extinderea depozitului de materii prime și materiale, retehnologizarea instalațiilor pentru producerea și distriburea utilităților.
De asemenea, în vederea adaptării strategice a portofoliului de produse, Antibiotice a contractat achiziții de proiecte in-licensig pentru 34 de produse noi, din care 26 sunt cu prescripție medicală (forme solide orale și produse injectabile) iar 8 produse sunt fără prescripție medicală.
Antibiotice Iași în anul 2022:
• venituri din vânzări de 100 mil. euro;
• creștere cu 38% a profitabilității comparativ cu anul 2021;
• grad de îndatorare de 25%;
• consolidează un profit brut de 41.9 mil.lei și o taxă clawback de 31.3 mil lei ceea ce ar determina un profit de 73.2 mil.lei;
• o nouă fabrică pentru produse topice a cărei valoare este de 20 mil. euro;
• prezența în top 3 producători de medicamente generice cu prescripție medicală, (din cele 400 de companii farmaceutice care activează în România), cu o cotă de piață de 7,6%, conform CEGEDIM Sell Out Romania dec. 2022;
• menținerea poziției de lider cantitativ pe forma farmaceutica pulberi sterile injectabile (60,1%), unguente (20,6%), supozitoare și ovule (36,1%) – conform CEGEDIM Sell Out Romania dec. 2022;
• menținerea poziției de lider pe segmentul medicamentelor generice cu prescriptie si OTC comercializate in spitale, cu o cota de piata de 13,2% - conform CEGEDIM Sell Out Romania dec. 2022;
• menținerea statutului de lider mondial în producția substanțelor active: nistatină compactată, micronizată și standard.