COTAR amenință ASF cu instanța pentru că nu a respectat un protocol care prevedea limitarea scumpirilor la RCA

COTAR amenință ASF cu instanța pentru că nu a respectat un protocol care prevedea limitarea scumpirilor la RCA
Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
scris 12 ian 2016

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) ar putea acționa în judecată Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru că instituția nu a respectat protocolul semnat la finele anului trecut, care prevede, printre altele, limitarea creșterii tarifelor la polițele RCA la cel mult 50% față nivelul din iunie 2015.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

“În cazul în care se va dovedi că întâlnirea din 22 decembrie 2015 a fost doar o încercare de inducere în eroare a transportatorilor, pentru a se obține încetarea protestelor, pe lângă acțiunile noastre viitoare, vom deschide o acțiune în instanță împotriva ASF, care încalcă mai multe legi internaționale”, se arată într-un comunicat al COTAR, remis marți Profit.ro.

ASF: Tarifele RCA trebuie explicate pur statistic. Asigurătorii: E o propunere împotriva Constituției CITEȘTE ȘI ASF: Tarifele RCA trebuie explicate pur statistic. Asigurătorii: E o propunere împotriva Constituției

Protocolul, consultat de Profit.ro, a fost semnat în data de 22 decembrie 2015 la sediul ASF, în urma unei întâlniri la care au participat reprezentanții instituției (președinte, vicepreședinte și director în sectorul Asigurări-Reasigurări), ai organizațiilor patronale ale transportatorilor din România (UNTRR, FORT, COTAR, APTE 2002, ARTRI, AOTR, ANTTI, ADTI), ai asigurătorilor care emit RCA, ai UNSAR, ai UNSICAR, ai Ministerului Finanțelor și ai Consiliului Concurenței.

Documentul a fost semnat doar de reprezentanții ASF și ai organizațiilor patronale ale transportatorilor din România.

În urma discuțiilor, se spune în document, au fost convenite măsuri care trebuie puse în aplicare imediat în perioada următoare.

Printre acestea se numără limitarea creșterilor tarifelor RCA în medie, cu până la 50% comparativ cu tarifele anterioare majorărilor, operate până la 30 iunie 2015, și eliminarea componentei de Carte Verde în cadrul fundamentării tarifelor RCA, în cazul operatorilor de transport local.

O altă măsură asupra căreia semnatarii documentului au convenit este operarea unor amendamente la Norma 23/2014 privind RCA, în vederea asigurării proporționalității între creșterea tarifelor din noile notificări față de evoluția daunalității medii înregistrate de asigurători, precum și posibilitatea achiziționării de polițe RCA pe perioade mai scurte (1 lună).

“Conform protocolului pe care reprezentanții autorităților și l-au asumat, până la sfârșitul anului trecut trebuia să se facă modificările pentru normele RCA, în sensul celor discutate, lucru care nu s-a întâmplat, iar firmele de asigurare au crescut deja valoarea polițelor RCA mai mult decât s-a negociat. Protocolul de înțelegere prevedea și excluderea Cărții Verzi de la calculul daunalității, pentru transportul local de persoane”, se mai spune în comunicatul COTAR.

Pe termen mediu, se arată în protocol, măsurile vizează îmbunătățirea bazei de date CEDAM și identificarea de soluții pentru optimizarea modului de emitere a polițelor RCA  (poliță pe vehicul și șofer), creșterea nivelului de transparență și afișarea de informații suplimentare privind modul de fundamentare a tarifelor (formula de calcul, istoric de daunalitate, detalii privind calculele actuariale) precum și dezvoltarea unui sistem de prețuri de referință (preț mediu la nivel de piață).

De asemenea, protocolul include și măsuri de perspectivă pentru modificarea structurală a sistemului actual. În acest sens, va fi evaluată oportunitatea suspendării polițelor RCA pe perioada în care autovehiculul nu este utilizat de către proprietar și va fi analizat cadrul legal național și european, în vederea evaluării modificării reglementării naționale pentru emiterea polițelor RCA pe persoane fizice (pe cod numeric personal - CNP), sau prin individualizare la nivel de persoane juridice (stabilire de tarife individuale pentru flote).

Polițele RCA contribuie cu peste o treime la subscrierile industriei asigurărilor, care a atins 8,1 miliarde de lei în 2014.

viewscnt
Afla mai multe despre
asf
protocol
transportatori