Asociația service-urilor auto cere deputaților să modifice două articole din legea RCA

Asociația service-urilor auto cere deputaților să modifice două articole din legea RCA
scris 15 mai 2017

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) a anunțat luni că a solicitat comisiei de Buget Finanțe din Camera Deputaților modificarea a două articole din legea care reglementează asigurările auto obligatorii RCA, înainte de a fi votată în plen, în contextul în care termenul de plată a despăgubirii a fost extins în legea RCA de la 10 zile la 40 de zile, iar în România nu există prețuri de referință pentru bunuri și servicii.

Transportatorii au cerut recent prelungirea perioadei de plafonare a tarifelor RCA după data de 18 mai, în condițiile în care o nouă lege RCA nu este încă în vigoare și există pericolul ca prețurile să crească puternic în viitorul apropiat, scrie News.ro.

Până în septembrie 2016, termenul de plată a despagubirii a fost de 10 zile, chiar daca acesta era încălcat de cele mai multe ori de către anumiți asigurători, potrivit ASSAI.

”Guvernul Cioloș, odata cu emiterea OUG a RCA, a făcut și un cadou legislativ firmelor de asigurări, prelungind termenul de plată a despăgubirii de patru ori, acesta ajungând la 40 de zile. Cine căștigă din prelungirea termenului de plată a despăgubirii? Asigurătorul sau păgubitul RCA?”, a declarat președintele ASSAI, Cristian Muntean, în cadrul comunicatului.

Al doilea articol vizat este cel legat de plata despăgubirilor. Potrivit proiectului de lege, “pentru prejudiciile produse bunurilor, despăgubirile se stabilesc pe baza prețurilor de referință pe piață la data producerii riscului asigurat”. Muntean atrage însă atenția că, în România, nu există prețuri de referință pentru bunuri și servicii.

EXCLUSIV Noile prețuri RCA, pregătite pentru această săptămână CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Noile prețuri RCA, pregătite pentru această săptămână

”În mod particular, în domeniul reparațiilor auto, este absolut imposibil să fie calculat un preț clar de referință valabil pentru toate unitățile reparatoare, în condițiile in care Registrul Auto Român are în evidență peste 9860 de unități reparatoare autorizate, dintre care 15% se închid/înființează anual”, a declarat Muntean, în cadrul comunicatului.

El atrage atenția că, atunci când un păgubit trebuie să primească o despăgubire, formulările trebuie să fie clare și să nu permită interpretări. Consecința menținerii acestui articol, potrivit lui Muntean, ar fi apariția unui blocaj în dacă firmele de asigurări ar diminua în mod arbitrar plata despăgubirilor. În plus, s-ar prelungi nejustificat de mult timpul de indisponibilizare a autovehiculului în service, iar păgubitul nevinovat de producerea unui accident ar putea fi tras la raspundere pentru diferențele de cost neachitate de catre asigurător.

Piața polițelor auto obligatorii (RCA) a atins, la sfârșitul primului trimestru al anului 2017, valoarea de 1,06 miliarde lei, nivel similar cu cel consemnat în aceeași perioadă a anului trecut, 1,07 miliarde lei, potrivit datelor ASF. În primele trei luni, pe ansamblul întregii piețe, prima medie RCA anualizată a scăzut cu aproximativ 3%, față de aceeași perioadă a anului trecut, atingând valoarea de 727 lei. Pentru persoane fizice, prima medie anualizată a fost de 533 lei, în timp ce pentru persoane juridice aceasta a ajuns la 1.340 de lei. Numărul contractelor anuale a ajuns, în primele trei luni ale anului, la 1,46 milioane unități, față de 1,44 milioane în primul trimestru al anului 2016, cea mai mare pondere fiind reprezentată de polițele cu o valabilitate de 6 luni.

Totodată, dauna medie RCA plătită pentru vătămări corporale, în primul trimestru din 2017, a crescut cu 48%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce pentru pagube materiale a scăzut cu 3%. De asemenea, rata combinată a scăzut pentru prima dată sub pragul de 100%, ajungând la 97%, în scădere de la 106%.

În același timp, se observă o concentrare semnificativă la nivelul cotei de piață a asigurătorilor din top, astfel încât primele două societăți concentrează aproape 60% din portofoliul RCA din România. Astfel, liderul pieței, City Insurance, deține 31,6% din piață, iar Euroins deține 27,7%. Asirom, care era liderul pieței după primul semestru al anului trecut, este pe locul al treilea, cu o cotă de piață de 10,2%. Allianz-Țiriac, care avea cea mai mare cotă de piață la finalul anului trecut, se află pe poziția 4, cu 8,5%.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
assai
rca