Deputații și transportatorii cer demiterea lui Mișu Negrițoiu pentru modul în care a gestionat piața RCA

Deputații și transportatorii cer demiterea lui Mișu Negrițoiu pentru modul în care a gestionat piața RCA
scris 14 sep 2016

Șase patronate din transporturi cer Parlamentului să-l demită pe președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Mișu Negrițoiu, pentru modul în care a administrat piața asigurărilor RCA, potrivit unui comunicat publicat miercuri, în contextul în care acesta este audiat de către parlamentari.

Anunțul transporturilor vine după ce Partidul Național Liberal (PNL) a cerut, marți, în plenul Senatului, demisia lui Negrițoiu, iar premierul Dacian Cioloș a declarat miercuri că nemulțumirile transportatorilor au fost generate de lipsa de transparență și claritate în domeniul asigurărilor.

Transportatorii au cerut insistent în ultimele luni demisia președintelui ASF, în contextul creșterii semnificative a prețurilor asigurărilor auto obligatorii RCA în ultimul an.

Tensiunile dintre cele două părți s-au accentuat mai ales după acordul semnat la finalul anului trecut, prin care ASF a promis că tarifele RCA nu vor crește, în medie, cu mai mult de 50% față de prețurile din vara anului trecut.

”Deși patronatele din transporturile rutiere sunt în discuții de un an de zile cu ASF, iar în decembrie 2015 au avut loc proteste, domnul Mișu Negrițoiu s-a dovedit incapabil să gestioneze situația și a adâncit criza RCA de la finalul lui 2015”, se arată în comunicat.

Demiterea lui Negrițoiu este cerută de șase asociații ale transportatorilor, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI), Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE2002), Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) și Asociația Operatorilor de Transport Rutier Apulum.

Patronatele susțin că Negrițoiu ar trebui să plece din fruntea ASF, în contextul în care rata combinată a daunei a scăzut în acest an, dar tarifele RCA au crescut și cu 50%.

În plus, transportatorii consideră că sistemul bonus-malus a devenit complet nefuncțional în mandatul actualului președinte ASF, în condițiile în care asiguratorii au vândut asigurări RCA cu malus la prețuri mai mici decât asigurări RCA cu bonus.

Transportatorii au cerut și obținut, în negocierile cu comisia de buget-finanțe a Senatului, includerea unei măsuri în noua lege ce reglementează asigurările RCA, prin care va apărea o entitate independentă de ASF, care se va ocupa cu calcularea trimestrială a tarifelor RCA, pe baza unor criterii clare și transparente.

Premierul Dacian Cioloș a declarat miercuri, când are loc audierea în Parlament a președintelui ASF, că nemulțumirile transportatorilor au fost generate de lipsa de transparență și claritate în domeniul asigurărilor.

Transportatorii au anulat protestul național din data de 15 septembrie, după ce Guvernul a fost de acord cu modificarea proiectului de Ordonanță de Urgență publicat recent de Ministerul Finanțelor, acceptând să înghețe tarifele asigurărilor auto obligatorii (RCA) timp de șase luni.

Și deputații cer demisia lui Mișu Negrițoiu

Șeful ASF, Mișu Negrițoiu, este audiat, miercuri, în Camera Deputaților, Andreea Paul (PNL) solicitând demisia acestuia, în caz contrar urmând să ceară o comisie de anchetă, iar Cătălin Rădulescu (PSD) afirmând că reproșul pe care îl fac deputații, "reprezentanții proștilor care îi trimit în Parlament", este că ASF a lucrat împotriva capitalului românesc, fiind nevoie de o sesizare la DNA.

Audierea din Comisiile de buget și de transporturi din Camera Deputaților a venit pe fondul scandalului privind polițele RCA. Șeful ASF, Mișu Negrițoiu, a explicat că problema acestor asigurări este mai veche, chiar din 2007, atunci când România a trebuit să liberalizeze piața, potrivit normelor europene.

"În 2010, polițele se vindeau cu 50% sub costuri", a afirmat Negrițoiu. În urma acestui comentariu, deputatul PSD Cătălin Rădulescu, din Comisia de transporturi, a spus ASF recunoaște că a permis ca firme mari să intre în faliment, practicând prețuri de dumping, doar pentru a-și putea șefii instituțiilor crește salariile.

Rădulescu a spus că vorbește în numele "proștilor ălora" care i-au trimis pe deputați în Parlament și că ar trebui să ceară și sesizări la DNA, pentru că ASF a tolerat firme străine în dauna capitalului românesc.

"Ar trebui să vi se facă sesizare toți la DNA ca să vă controleze modul cum discreționar ați lucrat împotriva capitalului românesc, controlând la sânge firmele românești și necontrolând firmele străine (...) Ăsta e reproșul pe care vi-l facem noi, reprezentanții proștilor ălora care ne trimit pe noi în Parlament", a spus deputatul PSD.

El a criticat și datele prezentate de Negrițoiu cu privire la situația actuală a polițelor RCA. "Suntem toți colegi cu anumită expertiză și poveștile nemuritoare le ascultam când eram mici, domnule Mișu Negrițoiu, nu le mai ascultăm astăzi. Diferențele dintre ceea ce spuneți dumneavoastră și ce spun reprezentanții oamenilor sunt atât de mari, încât sunt greu de digerat și nu le mai putem digera. Și mie îmi pare rău că v-am votat (...) Cel puțin pe mine m-ați decepționat", a spus Rădulescu.

Social-democratul i-a cerut demisia lui Mișu Negrițoiu. Același lucru l-a făcut și deputatul PNL Andreea Paul. "Vă rog, domnule președinte, să vă depuneți demisia, iar dacă nu o veți face voi cere anchetă parlamentară", a spus ea, la finalul unui discurs critic la adresa lui Negrițoiu.

Parlamentarul PNL l-a acuzat pe șeful ASF că îi tratează pe deputați ca pe niște "păcălici", prezentând date false. "Ne spunea la un moment dat domnul președinte că a crescut gradul de cuprindere. Am marea rugăminte să nu ne luați totuși de păcălici aici, pentru că sunt specialiști în această sală. A crescut gradul de înmatriculare a vehiculelor și nu, din păcate, gradul de cuprindere pe care l-ați indicat dumneavoastră", a spus Andreea Paul.

viewscnt
Afla mai multe despre
misu negritoiu
asf