Gemini Solutions: În industria software, să fii mereu la curent cu cele mai noi tendințe și evoluții nu este numai o provocare, ci și o necesitate

Gemini Solutions: În industria software, să fii mereu la curent cu cele mai noi tendințe și evoluții nu este numai o provocare, ci și o necesitate
scris 27 feb 2020

Șerban Țîr, Chief Technology Officer la Gemini Solutions, vorbește despre cele mai puternice tendințe ale anului 2020, din industria tech - tendințe care au o relevanță strategică și pentru piața de software development din România. Cum apar, de fapt, tendințele în tehnologie? Ce segmente ale industriei vor cunoaște evoluții majore în perioada următoare? Ce înseamnă să ții pasul cu cele mai noi trenduri, pentru o companie de tehnologie? Fiecare dintre aceste întrebări își găsește răspunsul, mai jos:

Despre trenduri și trendsetteri

Tendințele nu apar spontan, din nimic - ele sunt rezultatul unor acțiuni și unor nevoi care își caută rezolvare. Ceea ce astăzi definim ca fiind o noutate care ia avânt în domeniul tehnologic adesea își are rădăcinile în probleme sau obstacole care au apărut, poate, cu ani în urmă. Tocmai de aceea, nu trebuie să privim trendurile actuale din piață drept simple curente atractive care au apărut pentru a impresiona publicul, ci mai degrabă ca încercări de a identifica soluții funcționale și pragmatice, menite să aducă un plus de confort, siguranță și wellbeing oamenilor.

Din multitudinea de tendințe din lumea tech vehiculate pe scena internațională pentru 2020, noi, la Gemini Solutions, am identificat trei trenduri strategice relevante și pentru piața din România:

1.    Democratizarea expertizei

Procesul de democratizare a tehnologiei a început de multă vreme și a marcat, de fapt, un trend care a facilitat evoluția societății, fără îndoială. Printre cele mai cunoscute exemple se numără instrumentul cel mai uzitat astăzi, în toate industriile și domeniile de activitate – PC-ul. Deși calculatoarele (Personal Computer) existau de zeci de ani, accesul publicului larg la acestea era foarte limitat - inclusiv din considerente materiale. Același lucru se poate spune și despre tablete sau smartphone-uri - ele existau, ca device-uri, de foarte mult timp, însă accesul oamenilor la ele era foarte restrâns.

O poveste interesantă (și reală) care ilustrează într-o manieră excelentă ceea ce am descris mai sus este prezentată în filmul General Magic: o tehnologie apărută înainte ca lumea să fie pregătită să o utilizeze. Primul smartphone a fost conceput cu mult timp înainte de apariția primului iPhone, de către compania General Magic, înființată în mai 1990. Practic, ei au reinventat ideea de telefonie, însă tehnologia pe care au dezvoltat-o a eșuat tocmai pentru că a apărut „ahead of its time”, pentru ca, ulterior, să explodeze odată cu apariția primului iPhone - în 2007.

Astăzi, asistăm la un proces similar și în ceea ce privește AI-ul (inteligența artificială): grupuri demografice din ce în ce mai largi și mai non-tehnice au acces la tehnologia AI. Acum, este relativ simplu să integrăm o soluție de tip AI într-un cloud precum Amazon AWS, Google Cloud Platform sau Azure. Acest lucru ne indică faptul că, în curând, acest tip de implementare va fi posibilă pentru un public care are o înțelegere foarte limitată asupra modului în care funcționează, de fapt, inteligența artificială - iar acest public va putea să se folosească de beneficiile acestei tehnologii fără să fie nevoit să învețe procesele și funcțiile din spatele aplicațiilor de tip end-user.

Pe lângă democratizarea AI-ului, care este un proces în plină desfășurare, este foarte probabil să asistăm la exact același fenomen și în ceea ce privește Advanced Analytics, UI și UX Design, sau chiar dezvoltarea aplicațiilor software în sine.

Imaginați-vă că va veni o zi în care nu vom mai scrie noi aplicații (programe software), ci vom genera doar modele matematice sau modele de inteligență artificială capabile să dezvolte, la rândul lor, aplicații software.

2.    Augmentarea umană

Dacă ne uităm la ritmul rapid de dezvoltare a tehnologiei din ultimul deceniu, nu ar trebui să ne surprindă faptul că în următorii ani vom asista la o explozie în ceea ce privește augmentarea umană - atât fizică, cât și cognitivă. De altfel, procesul a început deja - prima etapă fiind marcată de AR (realitate augmentată), VR (realitate virtuală) și XR (extended reality).

În urmă cu câțiva ani, cu toții ne-am întrebat de ce Facebook a oferit suma uriașă de 2.3 miliarde de dolari pentru Oculus Rift? Și de ce acest trend a fost urmat, practic, de către toți jucătorii din piață care aveau o tangență cu acest domeniu (Sony, Samsung etc.)? Pentru că AR, VR sau XR oferă o interacțiune de tip next level între om și mașină, o nouă metodă de input-output, ceva mult mai antrenant decât oricare dintre opțiunile deja existente. Iată un exemplu care este, în aparență, minor: apariția primului mouse și impactul enorm pe care acesta l-a avut.

AR, VR și XR deschid posibilități uriașe, și în schema mare a lucrurilor, ele reprezintă doar un pas intermediar - iar noi trebuie să ne pregătim pentru etapele următoare, care sunt reprezentate de augmentarea umană (cognitivă și fizică). Posibilitățile sunt uriașe.

3.    Distributed Cloud

Conceptul de Cloud trece, și el, prin procesul de „democratizare”. Dacă până acum ceva timp, Cloud-ul era un concept față de care lumea avea, dacă nu teamă, cel puțin o reținere (în principal legată de confidențialitatea datelor), acum a devenit un instrument pe care îl folosim cu toții. Astăzi, încă ne referim la conceptul de Cloud fie din perspectiva unui spațiu de stocare („am email în Cloud”), fie din perspectiva unui brand foarte bine localizat - atât din punct de vedere al mărcii, cât și al spațiului geografic („folosesc Amazon AWS Europe”, „folosesc Google GCP din US” sau „folosesc Azure” și așa mai departe).

Evoluția Cloud-ului, așa cum o anticipăm noi, la Gemini Solutions, se va produce în două direcții:

  • Cloud-ul va fi ceva care ne „înconjoară” - va fi distribuit geografic peste tot (de fapt, chiar foarte aproape de noi), optimizarea realizându-se după criterii de tipul: cum să ne servească cererile cât mai repede, la costuri minime.
  • Cloud-ul va fi văzut ca un furnizor de servicii dintre cele mai variate - o comparație rudimentară poate fi făcută, de exemplu, cu centrele de copiere Xerox: mă duc la Xerox când am ceva de copiat; Pe același model, vom spune că „folosesc serviciul Cloud X atunci când vreau să fac o predicție bazată pe AI pentru un anume tip de business”, de exemplu.

Gemini Solutions, o companie de tip trend-influencer

Încă de la începuturile companiei (acum 15 ani), Gemini Solutions a lucrat în mod constant cu start-up-uri din Sillicon Valley. Prin urmare, chiar prin activitatea noastră de mentorship și consiliere a acestor companii cu o sete foarte mare de a revoluționa tehnologia, am fost și continuăm să fim foarte aproape de aceste tipuri de evoluții. Le-am simțit „pe propria piele” încă din fazele incipiente: am fost martorii democratizării smartphone-ului și a tabletei, de exemplu.

Acum, vedem și simțim - și, de fapt, stimulăm - procesul democratizării AI și a Cloud-ului. Într-o foarte mare măsură, am fost și în poziția de a anticipa direcția în care va evolua o tehnologie sau un trend, sau din contră, în poziția de a anticipa dispariția unor tehnologii care își pierd sensul în contextul actual (cum este exemplul camerelor foto digitale, atât de la modă în anii 2000).

În industria software, să fii mereu la curent cu cele mai noi tendințe și evoluții nu este numai o provocare, ci și o necesitate.

 

Gemini Solutions este o companie de tehnologie înființată în anul 2005 de către Theodor Nissim și Florin Pîrlea. Compania are biroul  de marketing și vânzări în Sillicon Valley, California, iar centrul de dezvoltare software este în România (cu sedii in București, Cluj-Napoca și Iași).

viewscnt
Afla mai multe despre
gemini solutions
cariere
romania
trenduri