Compania Google a fost condamnată în Statele Unite să plătească 425,7 milioane de dolari despăgubiri către aproape 100 de milioane de utilizatori pentru încălcarea vieții lor private, conform deciziei unui juriu al unei curți federale din San Francisco, confirmată de gigantul american, informează AFP.
Gigantul web, care a anunțat că va face apel, a fost găsit vinovat de încălcarea vieții private în conformitate cu legea californiană, pentru că a continuat să colecteze datele private ale acestor utilizatori chiar dacă aceștia dezactivaseră această opțiune, a concluzionat juriul la sfârșitul unui proces început la mijlocul lunii august, scrie News.ro

Cazul decurge dintr-o acțiune colectivă intentată în iulie 2020.
Reclamanții, dintre care aproximativ 98 de milioane au fost recunoscuți de instanță, dezactivaseră parametrul „Activitate pe web și în aplicații” și un alt subparametru de urmărire. Astfel, ei refuzau colectarea datelor rezultate din utilizarea serviciilor populare ale gigantului web, precum browserul Chrome, Google Maps sau Google News.
„Promisiunile și garanțiile Google în materie de confidențialitate sunt minciuni sfruntate”, au declarat avocații reclamanților în timpul procesului.
„Această decizie ignoră modul de funcționare a produselor noastre și vom face apel”, a declarat José Castaneda, purtătorul de cuvânt al Google, contactat de AFP.
„Instrumentele noastre de confidențialitate permit utilizatorilor să controleze datele lor, iar atunci când dezactivează personalizarea, noi respectăm alegerea lor”, a adăugat el.

Grupul susține că datele colectate după dezactivarea parametrului de urmărire nu permit identificarea utilizatorilor.
Filiala Alphabet se află de mult timp sub presiune pentru a găsi un echilibru între difuzarea de reclame profitabile, care stau la baza succesului său financiar, și protejarea vieții private a utilizatorilor.
Gigantul din Silicon Valley se străduiește astfel să înlocuiască cookie-urile, acele mici fișiere care permit urmărirea activității online și o mai bună direcționare a reclamelor, cu un mecanism mai puțin intruziv, dar la fel de eficient.
În Franța, Google a primit miercuri o amendă record de 325 de milioane de euro pentru încălcări legate de cookie-uri și publicitate.
Această sancțiune i-a fost aplicată de autoritatea franceză de control al respectării vieții private (CNIL), care îi reproșează că a afișat reclame în e-mailurile utilizatorilor francezi de Gmail fără consimțământul acestora și pentru lipsa de informații privind utilizarea cookie-urilor și a trackerelor de navigare.

Este a treia oară, în ceea ce privește cookie-urile, când autoritatea franceză sancționează „neglijența” grupului, care a fost amendat în 2020 cu 100 de milioane de euro, apoi în 2021 cu o nouă amendă de 150 de milioane.
Decizia pronunțată la San Francisco vine la o zi după cea a unui judecător federal din Washington, care a dat câștig de cauză Google, respingând cererea guvernului american de a obliga grupul să vândă browserul său web Chrome într-un proces antitrust.