În timp ce giganții tehnologici precum Nvidia, Alphabet și Broadcom duc bursele americane la noi recorduri și susțin creșterea PIB-ului, realitatea pentru micile afaceri este cu totul alta, multe dintre ele având dificultăți din cauza costurilor tot mai mari și scăderea consumului, relatează CNBC, preluată de News.ro.
Un exemplu este Cameron Pappas, proprietarul florăriei Norton’s din Birmingham, Alabama, care simte presiunea costurilor tot mai mari generate de tarifele impuse de administrația Trump și de scăderea cheltuielilor consumatorilor.
”Avem ochii pe fiecare cost”, spune Pappas, care încearcă să mențină prețurile neschimbate reducând numărul de flori din buchete. Norton’s Florist, o afacere de familie fondată în 1921, a generat anul trecut 4 milioane de dolari, dar este forțată acum să găsească soluții pentru a face față noilor taxe pe importuri, 80% din florile tăiate fiind aduse din Columbia și Ecuador.
Potrivit unui raport al JPMorgan Chase, investițiile în infrastructura AI au contribuit cu 1,1% la creșterea PIB-ului în prima jumătate a anului, depășind consumul intern ca motor economic. Însă, în același timp, producția și construcțiile americane s-au contractat, iar costurile materialelor de construcție au crescut cu aproape 5% din cauza tarifelor.
Deși indicele S&P 500 a urcat cu 15% și Nasdaq cu 20% în 2025, sectoarele tradiționale – retail, ospitalitate, construcții – abia rezistă. Target a anunțat concedierea a 1.800 de angajați, iar Starbucks, Wyndham și alte companii reduc personalul și închid puncte de lucru.
Specialiștii avertizează că boomul investițiilor în AI ar putea „umfla artificial” economia, mascând slăbiciunile reale. ”AI nu este o soluție plug-and-play. Pentru multe companii, drumul spre eficiență va fi lung și plin de provocări.”, avertizează profesorul Hatim Rahman de la Universitatea Northwestern.















