Învățarea ca antidot pentru criză – de la pandemie la inteligența artificială

În aprilie 2020, managerul unui departament dintr-o mare companie stătea la fereastră gândindu-se la cei care, cu aproape o sută de ani în urmă, se aruncaseră în gol după ce pierduseră totul într-o singură zi.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Învățarea ca antidot pentru criză – de la pandemie la inteligența artificială

Senzația era stranie, iar lumea întreagă era complet debusolată. Se făceau calcule pentru ce resurse financiare mai erau disponibile, dar și pentru resursele interne – emoționale și personale – necesare pentru a face față situației fără precedent, care se abătuse peste întreg globul.

Veștile care veneau nu erau deloc îmbucurătoare, iar vibrația marilor orașe se topise într-o liniște ce părea imposibilă cu doar câteva luni înainte. Străzile erau goale, populate doar de polițiști, ambulanțe și pompieri – noul peisaj citadin al lumii întregi.

Refugiul în mijlocul familiei s-a produs aproape instantaneu, dar a venit cu propriile provocări: gestionarea timpului petrecut împreună cu cei dragi, încercarea de a salva ce se putea din joburi și activități lucrative, plus stresul necunoscutului care învăluia totul în jur.

Învățarea ca antidot pentru criză – de la pandemie la inteligența artificială

Toată lumea realiza că abilități vechi, uitate, dar esențiale, trebuiau readuse la viață, pentru că întregul context se schimbase brusc. Erau de gestionat situații urgente pentru care nu toți erau pregătiți, dar existau resurse online care ofereau un ajutor rapid. Recapitulararea unor concepte precum „Ascultarea activă” sau „Comunicarea de business” (cursuri disponibile pe platforma Docentix) devenise salvatoare. Nu e simplu să te trezești închis în casă cu toată familia, pe care, desigur, o iubești, dar cu care trebuie să interacționezi zi de zi, ceas de ceas, minut de minut. Asta necesita alte abilități de ascultare, un alt tip de comunicare asertivă și o doză crescută de inteligență emoțională – instrumente minime pentru a rămâne cu toții cu mințile întregi.

Pandemia, spre deosebire de Inteligența Artificială, s-a dovedit, în retrospectivă, o provocare mai degrabă simplă.

Diferența dintre cele două e uriașă. Pandemia a fost o lovitură bruscă, ca o palmă peste față, în timp ce AI-ul seamănă mai mult cu o menghină care strânge lent, dar constant. Necunoscuta legată de AI este enormă. Dacă impactul va fi major, unii vor câștiga enorm, iar alții vor pierde aproape totul. Spre deosebire de pandemia din 2020, efectele nu vor putea fi combătute cu lockdown sau cu vaccin, mai ales că ele vor apărea în timp, transformând viața într-un coșmar pentru cei care se tem de această tehnologie – fie că vor fi afectați direct, fie nu.

Privite de sus, cele două evenimente, care vor intra cu litere mari în istoria omenirii, nu doar a acestui secol, au totuși un antidot comun: învățarea.

Pandemia a fost depășită prin cunoaștere – atât prin expertiza specializată, care a făcut posibilă apariția tehnologiilor prezentate în revistele de știință de peste un deceniu, cât și prin învățarea oamenilor obișnuiți, nevoiți să se adapteze rapid. Tehnologia din spatele mARN-ului este extrem de complexă, la fel ca cea din spatele procesoarelor care susțin dezvoltarea AI-ului astăzi. Ambele există datorită unui proces permanent de învățare al unor oameni cu un nivel de inteligență peste medie.

În același timp, tot învățarea – cea a abilităților de comunicare empatică, de inteligență emoțională sau cea legată de utilizarea tehnologiei (cursuri de tipul „Managementul timpului și al productivității”, „Adaptarea la schimbare” sau „Big Data” de pe platforma Docentix) – i-a ajutat pe oamenii obișnuiți să se adapteze.

Provocările generate de apariția AI-ului pot fi depășite tot prin învățare. Surprinzător, aceleași competențe exersate în timpul pandemiei pot fi cheia unei adaptări rapide în fața acestei noi realități.

Procesul de învățare este însă unul continuu. Curba uitării afectează pe toată lumea, iar accesul la resurse educaționale de calitate rămâne esențial pentru o viață mai bună – profesional și personal.

În timpul pandemiei s-au folosit o mulțime de resurse: de la filmulețe pe YouTube până la sesiuni live cu traineri. Dar inflația de conținut a adus o provocare majoră: calitatea. Ca în orice domeniu, cursurile de calitate sunt fundamentale pentru învățare și menținerea competențelor. La fel ca în renovarea unei case – dacă materialele sunt slabe și montajul e prost, lucrarea se va degrada rapid. În educația online, calitatea contează la fel de mult pentru a evita problemele viitoare.

În România, resursele educaționale în limba română dedicate adulților sunt încă limitate. Chiar înaintea pandemiei, un consorțiu de bănci a ales un furnizor pentru un proiect comun destinat tuturor angajaților (peste 25.000 de persoane), iar proiectul a început la finalul lunii martie 2020. Cele cinci bănci beneficiau de 350 de cursuri scurte – de maximum 20 de minute fiecare – organizate în lecții video de 3–5 minute și cu testare finală. A fost o coincidență că proiectul fusese programat exact în momentul declarării lockdown-ului.

Așa s-a făcut că Docentix a furnizat cursurile pentru peste 25.000 de angajați, iar lucrurile au mers atât de bine încât, la peste cinci ani de la lansare, mulți dintre acei oameni încă învață folosind platforma care acum conține peste 750 de cursuri traduse în limba română.

Marile provocări și situațiile necunoscute pot fi gestionate mult mai ușor de oamenii obișnuiți să învețe continuu. Subiectele aparent banale sunt cel mai rar exersate, iar abilitățile de relaționare sau de gestionare a propriilor emoții sunt adesea neglijate.

România are încă decalaje importante și aici. Mulți adulți consideră că dețin toate competențele necesare, dar realitatea arată că, în momente de criză, nu excelăm prin decizii inspirate și eficiente.

Concluziile sunt clare:

Perioadele de criză pot fi gestionate mult mai ușor dacă abilitățile – chiar și cele aparent banale – sunt exersate constant.
Iar antrenamentul continuu trebuie făcut cu resurse educaționale de calitate.
În limba română, recomandarea rămâne aceeași: Docentix.

Cursuri relevante pentru formarea continuă

Pe platforma Docentix pot fi găsite numeroase programe dedicate dezvoltării personale și profesionale, traduse integral în limba română. Printre ele se numără:

  • Arta și știința comunicării
  • Comunicarea empatică în mediul profesional
  • Abordări pentru rezolvarea conflictului la locul de muncă
  • Adaptarea la schimbare în mediul profesional
  • Gândirea critică și rezolvarea problemelor
  • Managementul stresului și al rezilienței personale
  • Învățarea continuă ca strategie de carieră
  • Inteligența emoțională și leadershipul modern

Aceste cursuri sunt doar câteva exemple dintr-o bibliotecă amplă de resurse disponibile pe www.docentix.com – o platformă dedicată celor care aleg să rămână curioși, adaptați și pregătiți pentru viitor și care-și pot face cont demo pentru 7 zile aici: https://www.docentix.com/solicita-cont-profit-ro/

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0851 -0.0014-0.03 %
1 USD4.4290 +0.0083+0.19 %
1 GBP5.7690 -0.0121-0.21 %
1 CHF5.4608 -0.0077-0.14 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
APARTAMENT 2 CAMERE - FLOREASCA - GRADINA INTERIOARA - COMISION 0%
  • {literal}{/literal} dormitor
  • {literal}{/literal} baie

De vânzare
216.408 €
Cele mai citite