Comisia Europeană trimite România în fața CJUE pentru netranspunerea Directivei privind conținutul audiovizual și cere sancțiuni financiare

Comisia Europeană trimite România în fața CJUE pentru netranspunerea Directivei privind conținutul audiovizual și cere sancțiuni financiare
Andra Oprescu
Andra Oprescu
scris 19 mai 2022
Comisia Europeană a decis să trimită România, Cehia, Irlanda, Slovacia și Spania în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) pentru netranspunerea Directivei revizuite privind serviciile mass-media audiovizuale, cu o cerere de impunere de sancțiuni financiare.
Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
 
Directiva reglementează coordonarea la nivelul UE a legislației naționale privind toate mijloacele de comunicare audiovizuale. Cea mai recentă revizuire a directivei a fost efectuată în 2018. Directiva revizuită revizuită prevede standarde de conținut media la nivelul UE pentru toate canalele audiovizuale, atât pentru emisiunile TV tradiționale, cât și pentru serviciile la cerere (streaming) și platforme de partajare video.
 
Debutul echipei naționale de fotbal în UEFA Nations League se vede la Prima TV CITEȘTE ȘI Debutul echipei naționale de fotbal în UEFA Nations League se vede la Prima TV

Aceste noi norme ale UE vizează crearea unui peisaj audiovizual mai sigur, mai echitabil și mai divers, susține CE. Potrivit Comisiei, normele asigură protecția mai bună a telespectatorilor, acordând o atenție deosebită siguranței celor mai vulnerabili, cum ar fi minorii, și promovează diversitatea culturală în mass-media audiovizuale. În plus, directiva a introdus cerințe suplimentare de independență pentru autoritățile naționale de reglementare în domeniul mass-media. Statele membre trebuiau să transpună această directivă și să comunice Comisiei măsurile naționale de transpunere până la 19 septembrie 2020. În absența adoptării normelor naționale relevante, Comisia a trimis scrisori de punere în întârziere către 23 de state membre în noiembrie 2020, urmate de nouă avize motivate în septembrie și două în noiembrie 2021. Până în prezent, statele membre enumerate mai sus nu au reușit să transpună și să comunice integral măsurile de punere în aplicare a directivei . 

În aprilie 2020, după ce Profit.ro a relatat în premieră despre proiect, șeful de atunci al Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, a precizat că proiectul redactat nu a intrat în ședința de guvern. Ulterior, inițiatorul draftului de act normativ, Ministerul Culturii, a transmis că "proiectul a fost retras din procedura de consultare publică, acesta urmând a fi reanalizat în raport cu oportunitatea reglementărilor și cu necesitatea implementării Directivei 1808/2018 privind sericiile mass-media audiovizuale".

Proiectul de modificare a Legii audovizualului, care prevede că serviciile de platformă de partajare a materialelor video, precum YouTube și altele similare, urmează să intre sub supravegherea Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), având nevoie de autorizare de funcționare de la acesta, a fost până la urmă votat de Guvern în octombrie 2021.

Directiva UE cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale a fost revizuită în baza unei propuneri a Comisiei din 2016, modificările fiind aprobate în toamna anului 2018. Directiva revizuită se aplică atât televiziunilor tradiționale, cât și furnizorilor de servicii video la cerere și platformelor de partajare a materialelor video, printre care Netflix, YouTube și Facebook, noua legislație vizând inclusiv transmisiunile live de pe platformele de partajare a materialelor video. Printre modificările aduse se numără posibilitatea ca autoritățile naționale să ceară furnizorilor de servicii mass-media să contribuie din punct de vedere financiar la producția operelor europene, prin investiții directe în conținut, sau contribuții la fonduri naționale, inclusiv dacă furnizorii de servicii sunt stabiliți în alt stat, dar vizează publicul de pe teritoriul lor. Noua legislație introduce și o mai mare flexibilitate pentru toate serviciile mass-media audiovizuale privind poziționarea de produse și sponsorizarea și pentru transmisiile de televiziune.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
romania
cjue
infringement
directiva mass-media