Declin al mall-urilor în Europa. Construcțiile de centre comerciale scad

Declin al mall-urilor în Europa. Construcțiile de centre comerciale scad
Profit.ro
Profit.ro
scris 23 aug 2018

Rata de dezvoltare a centrelor comerciale din Europa este încetinită, înregistrând o scădere de 23% față de anul trecut, la 3,8 milioane de metri pătrați în 2017, potrivit ultimului raport Cushman & Wakefield cu privire la centrele comerciale din Europa.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Stocul total al spațiului de centre comerciale europene a fost de 166,5 milioane de metri pătrați la începutul anului 2018, o creștere de 2,3% față de 2017. 109,7 milioane de metri pătrați din acest total se regăsesc în Europa de Vest, în timp ce 56,8 milioane de metri pătrați se află în Europa Centrală și de Est (CEE).

În cursul anului 2017, Turcia a întrecut Rusia și a devenit cea mai activă piață de dezvoltare a Europei, adăugând 495.000 de metri pătrați în a doua jumătate a anului, comparativ cu Rusia (330.000 metri pătrați) și Polonia (298.000 metri pătrați).

Schimbarea comportamentului consumatorilor și creșterea comerțului electronic au creat un mediu concurențial mai dificil, dar au adus și oportunități pentru proprietarii de centre comerciale și pentru retaileri. Privind în perspectivă, volumul de spațiu noi destinate a fi livrate în următorii doi ani este estimat la 6,6 metri pătrați.

Cu toate acestea, va exista o diviziune semnificativă Est-Vest, iar Europa de Vest se așteaptă să înregistreze o scădere a volumelor de 21,3%, în timp ce CEE va înregistra o creștere de 12,3%. Acest lucru va continua tendința din ultimul deceniu a Europei de Vest, care a rămas în plan secund comparativ cu Europa Centrală și de Est în ceea ce privește spațiile noi construite.

Livrările de spații comerciale s-au prăbușit. Au fost închise mai multe mall-uri decât au fost inaugurate, iar în București stocul de centre comerciale a scăzut CITEȘTE ȘI Livrările de spații comerciale s-au prăbușit. Au fost închise mai multe mall-uri decât au fost inaugurate, iar în București stocul de centre comerciale a scăzut

"Creșterea vizibilă a comerțului electronic, schimbarea comportamentului și a așteptărilor consumatorilor, dezvoltarea tehnologiei și oferta din ce în ce mai extinsă au dus la dezvoltarea unei cantități reduse de noi suprafețe de retail modern. Acest lucru este valabil în special în cazul pieței mai mature de centre comerciale din Europa de Vest, dar este aplicabil și zonei CEE.

Dezvoltatorii se axează acum în principal pe calitatea spațiului și pe potențialul locului în sine. Aceștia consideră acum localizarea ca fiind o componentă critică a unui centru comercial de succes, si o destinație de retail, petrecere a timpului liber și divertisment, ce nu poate fi replicată online. Spațiile bine concepute, dinamice și de înaltă calitate sunt esențiale pentru a permite proprietarilor să atragă clienți și să sporească atât timpul petrecut de aceștia la cumpărături cât și numărul lor", spune Silvia Jodlowski, care a redactat raportul, Senior Research Analyst, Cushman & Wakefield.

Franța a fost cea mai activă țară în ceea ce privește deschiderile noi, adăugând mai mult de 326.000 de metri pătrați de spații noi de centre comerciale în 2017. Cu toate acestea, maturitatea pieței și oferta existentă au contribuit la o scădere cu 28% a spațiilor noi construite comparativ cu anul 2016. În Marea Britanie, cererea mai slabă a retailerilor în afara locațiilor prime și un surplus de spații comerciale au condus la o scădere cu 23% a activității de dezvoltare a centrelor comerciale, cu doar 120.000 de metri pătrați finalizați în 2017. Germania a înregistrat o scădere de 82%, întrucât legislația de planificare a limitat dezvoltarea unor noi centre comerciale în afara orașelor.

În Spania a fost înregistrat un număr record de 82,4 milioane de turiști în 2017, fapt ce a avut un impact pozitiv asupra dezvoltării centrelor comerciale, pe măsură ce cererea din partea comercianților și a investitorilor a crescut. Spania ocupă a doua poziție în ceea ce privește activitatea de dezvoltare în 2017, cu 210.000 de metri pătrați de spații noi, având de asemenea si al doilea cele mai multe deschideri planificate în perioada 2018-2019.

Orașele Helsinki, Paris, Luxemburg, Madrid și Marsilia ocupă primele cinci poziții cu privire la proiectele în curs de dezvoltare din Europa de Vest.

Europa Centrală și de Est

În 2017, Rusia a fost a doua cea mai activă țară în ceea ce privește dezvoltarea de noi spații comerciale, în ciuda unei scăderi semnificative, de la 1,6 milioane de metri pătrați în 2016 la 0,6 milioane de metri pătrați în 2017. Aceasta se datorează în parte scăderii economice începută în 2014, când numărul noilor proiecte a căror construcție fusese anunțată a scăzut în mod semnificativ și, de asemenea, unui relatic echilibru între cerere și ofertă. Structura proiectelor ce vor fi finalizate în 2018 arată că dezvoltatorii și-au schimbat acum atenția de la proiecte de mare amploare la scheme mai mici.

Stocul de spații de retail din Turcia a crescut simțitor în 2017, cu 1,1 milioane de metri patrati de spații noi, devenind astfel cea mai activă țară în acest sens, reprezentând 47% din totalul spațiilor finalizate în 2017 în CEE. Proiectele anunțate pentru 2018-2019 includ 1,4 milioane de metri pătrați de spații noi, cu aproximativ 70% din aceste spații fiind în Ankara sau Istanbul, deși aceste dezvoltări sunt încetinite din cauza mediului de tranzacționare relativ slab și a nivelurilor de saturație atinse în anumite părți ale pieței.

În Europa Centrală a fost înregistrată o scădere cu aproape 20% a volumului de spații de centre comerciale nou-deschise în 2017. Cu toate acestea, îmbunătățirea mediului economic a condus la creșterea salariilor și la creșterea vânzărilor cu amănuntul în regiune. Acest lucru a menținut interesul retailerilor internaționali și a sprijinit dezvoltarea piețelor de retail din Polonia, Cehia și Slovacia.

viewscnt
Afla mai multe despre
centre comerciale
europa