Grupul Goldbach, deținut de soții Elena Oancea și Florentin Avădanei, a cumpărat de la omul de afaceri Simon Maurer o parte din terenul fostei fabrici de zahăr Târgu Mureș, pentru a construi un parc de retail ce se va adăuga rețelei pe care grupul o are deja și în care îi au ca parteneri pe fostul jucător de fotbal Mirel Rădoi și pe fiul lui Cristian Borcea, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro.
„Noi am achiziționat două loturi în Târgu Mureș, în total aproximativ 12.000 de metri pătrați, pe care vom dezvolta două proiecte de retail, unul pe parter (circa 3.100 metri pătrați) și celălalt parter plus etaj (aproximativ 4.300 metri pătrați).

Ancora food există deja (Lidl, deschis în iunie anul trecut, n.red.), iar noi vom dezvolta un proiect mixed use: retail și servicii. Vom avea pe lângă retailul clasic și spații amenajate pentru sală de fitness, loc de joacă pentru copii, agenție bancară etc.“, a declarat, pentru Profit.ro, Florentin Avădanei, fondator și co-CEO al Goldbach Group.
Proiectul investitorului este acum în curs de autorizare, iar până în noiembrie este așteptată obținerea documentului.
Terenurile cumpărate de Goldbach sunt marcate cu roz
Viitorul parc de retail se va ridica pe o parte din terenul fostei fabrici de zahăr Târgu Mureș, care a fost, în trecut, unul dintre principalii producători de zahăr ai țării (vezi video alăturat).
Fabrica a fost o emblemă a industriei mureșene, având și cea mai lungă perioadă de activitate continuă dintre fabricile mureșene, de 114 ani.

În 2007, după ce fabrica ajunsese să funcționeze mai mult în pierdere, a fost decisă vânzarea terenului.
Terenul a fost cumpărat de omul de afaceri Simon Maurer și în loc a început construcția unui ansamblu rezidențial care are deja peste 1.600 de apartamente în 24 de blocuri, cu planul de a atinge 3.400 de unități locative.
Plan de extindere
Proiectul de retail va fi dezvoltat de K2 Retail Properties, compania holding din cadrul grupului Goldbach care se ocupa cu investițiile în parcurile de ratail, prin două vehicule investiționale: K2 Tg Mures și K2 Tg Mures Gallery.
Acționarul unic al K2 Retail Properties este Goldbach Group, companie deținută în procente egale de Florentin Avădanei și soția sa, Elena Oancea.

„Pentru moment nu avem alți parteneri în acest proiect, dar e posibil să atragem investitori până la începerea lucrărilor“, a menționat reprezentantul investitorului.
Cei aproximativ 7.500 de metri pătrați fac parte din planul K2 Retail Properties de a dezvolta circa 33.000 de metri pătrați de spații de retail până în 2027, în 14 proiecte distincte.
Compania s-a lansat pe piață în 2024, când a deschis primul parc de retail sub brandul K2 la Râșnov, în județul Brașov, închiriată retailerilor Kik și Sinsay.
Anul trecut, K2 Retail Properties s-a asociat cu Mirel Rădoi, fost jucător de fotbal și selecționer al echipelor de tineret și seniori ale României, și a cumpărat 8 galerii de retail food și non-food în Zărnești, Huși, Moreni, Motru, Oravița, Orăștie, Titu și Vălenii de Munte. Câteva din aceste proprietăți au fost cumpărate de la Lidl, ca parte a planului retailerului german de a închiria din spațiile în care funcționează, despre care Profit.ro a scris în premieră.
În martie 2025, K2 Retail Properties a lansat și Lidl Berceni, prima etapă în dezvoltarea unui parc complet de retail care include și o galerie de retail nealimentar, K2 Berceni, aflată lângă Lidl.
În acest proiect, soții Avădanei și Oancea îl au ca partener Patrick Borcea, fiul lui Cristian Borcea, fostul proprietar al echipei de fotbal Dinamo București.
Proiectul cuprinde, în acest moment, o clădire de 2.400 de metri pătrați, ridicată pe un teren de 10.000 de metri pătrați. Odată cu inaugurarea celei de-a 10-a locații, din comuna Berceni, suprafața totală închiriabilă aflată în exploatarea companiei a ajuns la 13.000 metri pătrați.

Odată finalizate cele 14 proiecte aflate acum în diferite etape de dezvoltare, portofoliul K2 va ajunge la circa 50.000 de metri pătrați, în urma unor investiții totale de peste 36 de milioane de euro.
Goldbach Group, prin intermediul companiilor sale, a participat în ultimii patru ani la dezvoltarea unor proiecte ale retailerilor Kaufland, Lidl și Penny în 12 orașe și comune din țară (Balș, Târgoviște, Caracal, Urziceni, Turnu Măgurele, Hațeg, Hunedoara, Titu, Odobești, Leu, Brăila, Ploiești), proiecte care acoperă împreună o suprafață de aproximativ 240.000 metri pătrați.
Noi dezvoltări
În primul trimestru al acestui an nu a fost finalizat niciun proiect nou de retail la nivel național, însă ritmul de livrare a crescut semnificativ în lunile aprilie și mai, când aproximativ 150.000 de metri pătrați de noi scheme au fost inaugurate, inclusiv centrul comercial super regional – Mall Moldova – deschis în Iași luna trecută, suprafață care reprezintă 80% din totalul înregistrat în întreg anul trecut, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Stocul modern de spații de retail din România a ajuns la circa 4,7 milioane metri pătrați, ceea ce corespunde unei densități de 250 metri pătrați/1.000 de locuitori, încă una dintre cele mai scăzute atât din Europa, cât și din regiunea Europei Centrale și de Est.
Pe de altă parte, dezvoltatorii au anunțat planuri majore de investiții pentru următorii ani, astfel că ecartul dintre România și celelalte țări din regiune va continua să se reducă, în prezent mai mult de 600.000 metri pătrați de spații de retail urmează să fie livrate până la sfârșitul deceniului.