Dacă vorbim de investiții, Iașul este în sine un bun studiu de caz. Grupul IULIUS, care anul acesta aniversează 25 de ani de activitate în România, și-a început istoria la Iași, unde deschidea, în 2000, primul mall din afara Bucureștiului și primul din rețeaua IULIUS Mall. Inaugurarea Iulius Mall Iași a fost primită cu entuziasm de către comunitatea locală, prea puțin familiarizată pe-atunci cu modelul de business de retail occidental. Ce a urmat a propulsat Iașul în topul orașelor cu cea mai modernă infrastructură de retail.
În 2012, IULIUS a ridicat ștacheta și a propus primul proiect de regenerare urbană din România, Palas Iași, devenit destinație favorită pentru petrecerea timpului liber, hub regional de business și motor de dezvoltare economică.
De ce este atât de special „Orașul de 15 minute” de lângă emblematicul Palat al Culturii? Palas este o experiență în sine datorită unui mix complementar de funcțiuni – office, retail, entertainment – locul unde fiecare își găsește un rol și unde nu te plictisești niciodată. Cel mai spectaculos element, care îi conferă unicitate, este parcul creat de la zero de Iulius, un loc de joacă și relaxare care se întinde generos pe colina de la poalele Palatului.
180.000 de mp de natură în inima orașelor
De altfel, grădinile sunt parte din semnătura distinctivă a grupului, care până acum a investit peste 20 de milioane de euro în realizarea lor. În total, 180.000 mp de natură pură în inima orașelor, cu 80.000 de arbori maturi și arbuști aduși din Italia pentru a crea spectacol în fiecare anotimp. Este o altă dimensiune a sustenabilității unui proiect, rar întâlnită în peisajul autohton, care completează principiile „sănătoase” de dezvoltare și operare care conduc la obținerea statului de clădiri verzi. Pentru că, dincolo de aspectul estetic și contextul social oferit, grădinile IULIUS „ard” anual echivalentul a 75 de tone de CO2. În plus, spațiile acestea verzi, create de la zero, au cucerit comunitățile coagulate în jurul proiectelor companiei și sunt, probabil, cea mai dinamică scenă artistică și culturală, gazda a sute de evenimente anual.
Proiectele mixed-use s-au impus nu doar ca cele mai dinamice centre de shopping la nivel regional, cu branduri atrase permanent, dar și huburi de business care s-au dezvoltat continuu și au atras numeroase companii de calibru la nivel național și internațional. Zona de office premium este prezentă și la Iulius Town Timișoara, dar și la Iulius Mall Cluj-Napoca. Azi, la nivelul grupului, sunt 15 clădiri office clasa A, parte din rețeaua United Business Center, dar cărora li s-a adăugat în 2023 și Palas Campus Iași, cea mai mare clădire office din țară și sediul unor companii precum Microsoft, Amazon, Endava, OMD. 145 de sedii de companii cu 29.000 de angajați sunt prezenți în clădirile de birouri, din domenii cu valoare adăugată, care oferă soluții inteligente ce pun lumea în mișcare.
„Ne-am dorit de la început să creăm proiecte durabile, inovatoare, cu sens pentru comunitate. Astăzi, după primii 25 de ani, cifrele descriu fără echivoc munca noastră: 125 de hectare urbane au fost redobândite de comunitate și transformate în destinații care aduc energie și dezvoltare, 8 proiecte regionale, 40.000 de angajați, peste 1.000 de parteneriate pentru componenta retail, mai mult de 73 de milioane de vizite anual, 190 de milioane de euro investiții în facilități pentru comunitate, parcuri și soluții de infrastructură, peste 850.000 de locuitori care se află pe o rază de 15 minute față de locațiile IULIUS și beneficiază zilnic de serviciile și facilitățile oferite etc. În spatele cifrelor stă determinarea și dorința de a contribui la cum vor fi orașele de mâine, cât de verzi, cât de eficiente și cât de prietenoase cu locuitorii. Ce urmează? O generație nouă de proiecte de regenerare urbană în valoare de 1,3 miliarde de euro, RIVUS Cluj-Napoca și viziunea pentru Constanța, ambele cu provocări diferite, dar cu o misiune clară de a livra dezvoltare concretă, coerentă și de durată. Și o cursă continuă de reinventare pentru a rămâne atractivi pentru public și fideli obiectivului nostru dintotdeauna, acela de a înfrumuseța viața orașelor”, a spus Raluca Munteanu, Director de Dezvoltare IULIUS.
Centrele comerciale și proiectele mixed-use ale IULIUS se regăsesc anual în topul industriei realizat de Profit.ro, concurând cu marile mall-uri din Capitală. Cei 320.000 mp de retail sunt spații de retail dinamice, în continuă transformare, actualizate cu cele mai noi branduri și formate de magazine creative, dovada preocupării continue de a fi în avangardă pentru a satisface exigențele în schimbare ale consumatorilor. Această preocupare se vede și prin cele 73 de milioane de vizite pe care portofoliul companiei le înregistrează anual.
Un parcurs de 2 miliarde de euro
Portofoliul dezvoltat de IULIUS până în prezent include rețeaua mallurilor de la Iași, Cluj-Napoca și Suceava, dar și Iulius Town Timișoara, operate în parteneriat cu Atterbury Europe, primul ansamblu mixt de regnerare urbană din România - Palas Iași - și cea mai mare clădire de birouri din țar - Palas Campus, dar și două proiecte de proximitate, Family Market Bucium și Miroslava, în județul Iași, operate în parteneriat W&E Assets. Un portofoliu care a ajuns să depășească 2 miliarde de euro ca valoare de piață. Parte din investiții, mai exact 190 de milioane de euro, reprezintă fonduri alocate pentru grădini, proiecte de conectivitate și infrastructură, dar și pentru facilități de utilitate publică. Iar în cei 25 de ani, proiectele dezvoltate de IULIUS au livrat bugetelor locale și de stat peste 330 de milioane de euro, taxe care de asemea au susținut dezvoltarea orașelor.
2025 a însemnat și finalizarea unui proces amplu de extindere și o investiție de 40 de milioane de euro pentru Iulius Mall Suceava, unul dintre puținele proiecte de retail livrate anul acesta, dar și intrarea Palas Iași într-o remodelare în etape, ca răspuns la numeroasele cereri venite din partea retailerilor de a deschide magazine noi sau de a-și extinde magazinele existente.
O nouă generație de proiecte de remodelare a marilor orașe
La Cluj-Napoca prinde contur o nouă propunere a IULIUS și Atterbury Europe, proiectul mixed-use RIVUS, ce va fi ridicat pe fosta platformă industrială Carbochim și care așteaptă emiterea autorizației de construcție. Pentru acest proiect, compania a obținut cel mai mare credit acordat până acum unei noi dezvoltări real-estate, de 400 de milioane de euro. La Constanța, IULIUS a făcut primii pași pentru un proiect de regenerare urbană care va transforma portul de la Marea Neagră într-o destinație turistică și de business 365 zile pe an. Proiectul va fi dezvoltat pe un teren de 38 de hectare al Oil Terminal, de aceea implică un proces de bioremediere, unic în Europa prin amploare. Cele două propuneri înseamnă investiții de peste 1,3 miliarde de euro și colaborarea cu birouri de arhitectură din topurile mondiale, care au semnat proiecte emblematice în marile metropole, UN Studio (la RIVUS) și Foster + Partners (la Constanța și remodelarea Palas Iași).












