România trece pragul de 5 milioane de metri pătrați de spații moderne de retail

Piața de retail modern din România își continuă expansiunea, depășind în 2025 pragul de 5 milioane de metri pătrați de spații comerciale închiriabile.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
România trece pragul de 5 milioane de metri pătrați de spații moderne de retail

Cei aproximativ 190.000 de metri pătrați livrați anul acesta au consolidat un stoc în continuare puternic concentrat în București și în alte cinci județe importante, care împreună însumează aproape jumătate din suprafața totală.

IULIUS accesează prima refinanțare unitară din România acordată unui portofoliu de clădiri cu funcțiuni variate integrate într-un proiect mixed-use: 305 milioane de euro CITEȘTE ȘI IULIUS accesează prima refinanțare unitară din România acordată unui portofoliu de clădiri cu funcțiuni variate integrate într-un proiect mixed-use: 305 milioane de euro

Chiar și așa, România rămâne sub nivelul țărilor din regiune în ceea ce privește stocul pe cap de locuitor, artă datele Colliers, ceea ce indică un potențial semnificativ pentru noi dezvoltări.

„Atingerea pragului de 5 milioane de metri pătrați marchează un pas important în procesul de maturizare a pieței de retail din România, chiar dacă mai avem încă mult spațiu de creștere. La acest nivel, vorbim de aproximativ 260 de metri pătrați la mia de locuitori, comparativ cu peste 400 de metri pătrați în țări precum Polonia sau Cehia. În același timp, românii consumă deja mai mult decât vecinii din Europa Centrală și de Est și, în multe cazuri, cheltuiesc chiar mai mult în termeni nominali. Salariile din București au depășit deja nivelul celor din Budapesta și se apropie de cele din Varșovia”, explică Simina Niculiță, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.

În 2025, un român a cheltuit aproape 800 de euro pe îmbrăcăminte și încălțăminte, potrivit datelor Oxford Economics, cu 25% mai mult decât un consumator din Polonia și aproape dublu față de unul din Ungaria.

„Poate părea surprinzător că românii cheltuiesc mai mult decât alți europeni care, de multe ori, au salarii mai mari. Dar dacă analizăm comportamentul consumatorilor, observăm diferențe culturale puternice, care influențează această piață. Românii pun accent pe imaginea pe care o proiectează în exterior și sunt dispuși să plătească pentru a o susține”, punctează directorul Colliers.

Dines jubilează, UiPath încheie anul cu venituri mari CITEȘTE ȘI Dines jubilează, UiPath încheie anul cu venituri mari

În 2025, piața a înregistrat aproximativ 190.000 de metri pătrați de spații comerciale noi, potrivit datelor preliminare. Cel mai mare proiect a fost extinderea centrului comercial Mall Moldova din Iași, cu aproape 60.000 de metri pătrați. Alte deschideri importante includ redeschiderea Agora Arad, după aproape zece ani de pauză, precum și extinderile Iulius Mall Suceava și Coresi Shopping Resort Brașov. Colliers a adăugat în stoc și câteva centre comerciale mai vechi, însumând peste 150.000 de metri pătrați, care au fost renovate și sunt acum ocupate de branduri internaționale.

Cei 5 milioane de metri pătrați de spații comerciale sunt concentrați în relativ puține județe. Bucureștiul și zonele din jur însumează aproape 1,3 milioane de metri pătrați închiriabili, iar următoarele cinci județe - Timiș, Iași, Bihor, Argeș și Cluj- cumulează peste 1,1 milioane de metri pătrați, majoritatea în orașele reședință. În total, capitala și aceste cinci județe dețin aproximativ jumătate din stocul modern de retail din România.

„Chiar dacă vorbim despre județe dintre cele mai populate și cu economii locale puternice, dezvoltatorii au remarcat lipsa spațiilor comerciale moderne și în alte zone ale țării. Chiar și localitățile mai mici pot susține un retail park de dimensiuni reduse, lucru vizibil în proiectele apărute în ultimii ani. Totuși, privind spre viitor, observăm un interes reînnoit pentru proiecte de mare amploare - fie retail park-uri extinse, fie malluri foarte mari - care vor menține diferențele dintre județele deja bine reprezentate și cele mai puțin dezvoltate”, conchide Simina Niculiță, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.

Ungaria - Multe case fără baie, toaletă sau apă caldă, cu pereți de chirpici. 30% din populație trăiește în sărăcie locativă CITEȘTE ȘI Ungaria - Multe case fără baie, toaletă sau apă caldă, cu pereți de chirpici. 30% din populație trăiește în sărăcie locativă

Anul viitor ar putea aduce aproximativ 250.000 de metri pătrați de noi spații comerciale închiriabile, potrivit estimărilor preliminare ale Colliers pe baza datelor disponibile din piață. Printre cele mai mari proiecte anunțate se numără M Park Galați, o schemă de 30.000 de metri pătrați dezvoltată de fondul britanic M Core, și o extindere de aproximativ 25.000 de metri pătrați a proiectului Palas Mall din Iași, deținut de Iulius Group.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0910 +0.0017+0.03 %
1 USD4.3656 -0.0193-0.44 %
1 GBP5.7984 +0.0135+0.23 %
1 CHF5.4516 +0.0035+0.06 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Cotidianul.ro
Playtech.ro
APARTAMENT 2 CAMERE - FLOREASCA - GRADINA INTERIOARA - COMISION 0%
  • {literal}{/literal} dormitor
  • {literal}{/literal} baie

De vânzare
216.408 €
Cele mai citite