„În perioada 2020-2025 (semestrul 1), marile lanțuri de retail au investit atât în extinderea rețelei de magazine (+30%), dar mai ales în dotarea acestor magazine cu unități self-service (+379%).
În aceste condiții, în perioada analizată, procentul magazinelor dotate cu unități self service a crescut de la 11% la 42%”, se menționează în raport.
Dacă la nivelul anului 2020 erau operaționale 2.365 de unități self service, în primul trimestru al anului curent se înregistrau 8.589. Numărul de unități self-service puse în funcțiune anual a evoluat astfel: 689 de unități în 2020, 1.116 în 2021, 605 în 2022, 1.218 în 2023, 2.627 în 2024 și 2.040 în primul semestru din 2025, transmite Agerpres.
În ceea ce privește investițiile în astfel de unități, acestea s-au ridicat la 53,48 milioane de lei în prima jumătate a anului curent, iar pe total în perioada analizată au fost de peste 350 milioane de lei.
“Numărul de unități self-service pe magazine dotate cu astfel de automate a scăzut de la 6,2 (în anul 2020) la 4,7 la finalul primului semestru din anul 2025, pe fondul creșterii numărului de magazine cu astfel de dotări. În același timp, a crescut numărul mediu de unități self-service pe magazin (de la 0,7, la 2), ceea ce indică o strategie mai mult extensivă, decât intensivă (probabil inclusiv prin dotarea unor magazine mai mici)”, precizează autorii raportului.
Tot în perioada analizată, numărul magazinelor fizice a crescut cu aproximativ 30%, iar numărul magazinelor dotate cu cel puțin o unitate de self-service a crescut cu 379%, ajungând la 1.816 magazine.
Pe măsură ce numărul de unități de self-service raportate la numărul de magazine crește, numărul de angajați implicați în activitățile operaționale raportat la numărul de magazine are o tendință de scădere.
În ceea ce privește comenzile prin livrare, a fost observată o majorare de la aproximativ 1,2 miliarde lei (în anul 2020), la aproape 2,6 miliarde lei (în anul 2024), trendul de creștere inițiat în perioada pandemiei fiind, prin urmare, menținut.
În anul 2025, cotele combinate ale celor mai importanți trei jucători (Kaufland + Lidl, Mega Image + Profi, Carrefour + Cora) au depășit 70% din piață, față de aproximativ 60% în anul 2020, iar CR5 (primii 5 jucători din piață) a urcat la peste 90% din piață, față de sub 80% în anul 2020.















