Pandemia COVID a resetat preferințele cumpărătorilor pe piața lactatelor, aceștia trecând de la consumerism la produsele simple, de bază, în condițiile în care creșterea interesului pentru alimentele premium a încetinit. Criza sanitară a avantajat producția și consumul de lactate local: restricțiile de călătorie au redus și mai mult globalizarea în piața lactatelor și s-au reflectat într-o creștere a producției și consumului de lactate interne, potrivit liderului pieței, Lactalis.
“Situația generată de pandemie a influențat într-o măsură importantă comportamentul de consum și a adus o oarecare resetare a preferințelor consumatorilor, care în acest moment se orientează mai mult către categorii mai simple, de bază. Tendința de personalizare, însă, nu s-a pierdut. În plus, putem spune că pandemia a venit cu un avantaj pentru producția și consumul de lactate local – lipsa călătoriilor și imobilitatea oamenilor au redus și mai mult globalizarea în piața lactatelor și s-au reflectat într-o creștere a producției și consumului de lactate interne”, a declarat pentru Profit.ro Giampaolo Manzonetto, directorul general al grupului Lactalis România, care include companiile Albalact, Covalact, Dorna Lactate și Parmalat.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
Piața lactatelor a ajuns anul trecut la aproape 1,5 miliarde euro. În valoare, creșterea față de 2019 a fost de 15% în valoare și de 11% din punct de vedere cantitativ.
Evoluția a venit în contextul unor condiții economice mai austere față de anul precedent și pe fondul creșterii consumului și producției interne.
Pentru că include alimente de bază, proaspete, cu termene de valabilitate relativ scurte și multe sortimente locale, tradiționale, care nu pot fi produse decât local, piața lactatelor nu este atât de mult supusă globalizării, astfel că în situații cum este cea generată de pandemie producția indigenă crește, iar exporturile scad.

“La această evoluție ascendentă s-a adăugat și creșterea consumului local determinată de restricționarea călătoriilor și întoarcerea românilor din străinătate. Acest fenomen a reprezentat o foarte bună oportunitate pentru industria românească indiferent de segment. S-a văzut și în dinamica vânzărilor noastre acest interes pentru branduri și produse românești”, spune Manzonetto.
Până la începutul anului 2020, în România exista un curent de optimism care se trasforma în putere de cumpărare și consumerism. Piața lactatelor se remarca printr-o tendință de premiumizare, determinată de sofisticarea gusturilor și alegerilor consumatorilor, care erau deschiși să încerce produse noi, specifice nevoilor lor, arată directorul Lactalis.
Categoria iaurtului în mod special traversa o perioadă de evoluție asendentă, cu produse noi, personalizate, care răspundeau unor nevoi din ce în ce mai specifice. De exemplu, în creștere se afla iaurtul cu conținut redus de grăsime, dar cu conținut ridicat de proteină și cu textură cremoasă, pentru nevoile consumatorului modern, activ, sportiv. Pandemia a încetinit însă acest trend.

Pentru 2021, Lactalis se așteaptă ca în România consumul să fie afectat de scăderea puterii de cumpărare, pe fondul COVID, care aduce printre altele scumpiri ale materiilor prime, carburanți și energie electrică.
În industria lactatelor, Lactalis România, cu companiile Albalact, Covalact si Dorna Lactate, controlat de gurpul francez Lactalis, are o cotă de piață de 20% în volum și 19% în valoare, conducând astfel în clasamentul jucătorilor din industrie. La nivel de companii, Albalact este din 2016 liderul industriei lactatelor.