Marfa „Made in România”, greu de identificat în magazine

Românii preferă produsele autohtone.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Marfa „Made in România”, greu de identificat în magazine

Dar le este greu să le identifice.

Aceasta în condițiile în care, în prezent, nu este obligatorie menționarea țării de origine pe etichetă - cu unele excepții - ci doar a faptului că sunt realizate în UE.

Alertă de securitate în România. Burduja, consilier Bolojan, avertizează iar legat de vânzarea Napolact către cel mai bogat om din Ungaria CITEȘTE ȘI Alertă de securitate în România. Burduja, consilier Bolojan, avertizează iar legat de vânzarea Napolact către cel mai bogat om din Ungaria

În aceste condiții, pentru multe mărfuri este greu de stabilit dacă au fost realizate în țară sau în străinătate.

Pe etichetă se specifică doar că sunt produse în UE și nu țara de origine, arată termene.ro.

Val de tranzacții în industria americană de încălțăminte și îmbrăcăminte CITEȘTE ȘI Val de tranzacții în industria americană de încălțăminte și îmbrăcăminte

Marfa respectivă poate să provină din orice țară UE, poate să fie o marcă proprie a unui retailer produsă în oricare dintre țările membre și livrată apoi la nivelul rețelei în țările în care lanțul este prezent.

O transparență mai mare privind etichetarea, adică cu indicarea țării de origine, ar stimula creșterea producției interne și poate așa am avea parte și de prețuri ceva mai bune, spune reprezentantul unui retailer independent, cu prezență la nivel local.

Produsul românesc

Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMM România), spune că românii preferă produsele autohtone, numai că din păcate, nu au cum să le identifice la raft, dat fiind actuala formă de etichetare.

„Observăm un apetit al clienților către produse românești, dacă ne uităm pe eticheta de produs, nu știu dacă la 50% dintre produse putem să descoperim într- adevăr dacă producătorul e român sau nu.

Unele etichete sunt cu produs în UE, iar produs în UE poate să fie și în România și în Bulgaria, ori eu nu vreau din Bulgaria, ci din România, dar nu știu care este acela”, a declarat pentru Termene.ro Feliciu Paraschiv.

Moment istoric pentru apărare. VLAH, primul blindat 4x4 românesc FOTO CITEȘTE ȘI Moment istoric pentru apărare. VLAH, primul blindat 4x4 românesc FOTO

În același timp, odată cu extinderea lanțurilor internaționale de retail a crescut și ponderea mărcilor proprii ale acestora, ceea ce înseamnă că practic  un consumator nu are cum să știe unde anume a fost produsă marfa respectivă.

Mărci „Made in România”

„Avem mărcile proprii la retaileri, dar cine le-a produs? Cred că ar trebui o transparență mai mare la partea de etichetare, încât românii să conștientizeze care sunt produsele românești, fabricate în țară, să se îndrepte către ele, iar astfel să ne crească un pic producția internă și poate să avem prețuri mai bune”, a mai precizat Feliciu Paraschiv.

Mărcile proprii ale retailerilor au atras aproape 26% din cheltuielile gospodăriilor pentru FMCG în primul trimestru din 2025, ceea ce înseamnă o scădere de aproape un punct procentual de la an la an, potrivit YouGov Shopper România.

FOTO PartnerVet, sprijinit de D Craig Holding și de Vetimex Capital, își extinde operațiunile în Tulcea prin achiziția clinicii KarmaVet CITEȘTE ȘI FOTO PartnerVet, sprijinit de D Craig Holding și de Vetimex Capital, își extinde operațiunile în Tulcea prin achiziția clinicii KarmaVet

Cele mai mari rate de declin au fost observate în categoriile alimentare de bază, precum conservele sau făinurile.

Ce este eticheta

Eticheta este orice text, desen, marcaj sau simbol aplicat direct pe produs sau pe ambalajul acestuia, care oferă informații esențiale despre produs.

Consumatorul trebuie să aibă asigurat dreptul la informare completă și corectă, cadrul normativ prevăzând un set minim de informații obligatorii ce trebuie incluse pe etichetele produselor alimentare și nealimentare, asigurându-se astfel conformitatea cu standardele de siguranță și calitate.

O etichetă pentru produsele alimentare trebuie să includă minim informații cu privire la denumirea produsului, lista ingredientelor și cantitatea lor.

Obligație

Trebuie menționat faptul că indicarea țării de origine pe etichetă este obligatorie, conform Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare și legislației UE, pentru anumite produse, cum ar fi carnea proaspătă de porcine, ovine, caprine și păsări de curte, precum și în cazurile în care neprecizarea acesteia ar putea induce în eroare consumatorul.

Procter & Gamble instalează în România o nouă linie de producție CITEȘTE ȘI Procter & Gamble instalează în România o nouă linie de producție

Există norme separate privind indicarea obligatorie a originii la nivelul UE pentru produse alimentare precum mierea (Directiva 2001/110/CE), fructele și legumele și uleiul de măsline [Regulamentul (UE) nr. 1308/2013], peștele [Regulamentul (UE) nr. 1379/2013] și produsele din carne de vită și mânzat [Regulamentul (CE) nr. 1760/2000].

În același timp, indicarea țării de origine pe etichetă este obligatorie pentru ingredientul primar, când acesta este relevant pentru identitatea produsului.

Indiferent de formă, fie că este tipărită, lipită sau gravată, eticheta trebuie să fie clară, vizibilă, lizibilă și redactată în limba română.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0774 +0.0021+0.04 %
1 USD4.3012 -0.0105-0.24 %
1 GBP5.8090 -0.0113-0.19 %
1 CHF5.4318 +0.0051+0.09 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
APARTAMENT 2 CAMERE - FLOREASCA - GRADINA INTERIOARA - COMISION 0%
  • {literal}{/literal} dormitor
  • {literal}{/literal} baie

De vânzare
216.408 €
Cele mai citite