Hotelierii: Decizia ministrului Turismului de a desființa birourile externe va afecta creșterea numărului de turiști

Hotelierii: Decizia ministrului Turismului de a desființa birourile externe va afecta creșterea numărului de turiști
Profit.ro
Profit.ro
scris 10 mai 2017

Decizia ministrului Turismului de a desființa birourile externe de promovare trebuia să se facă cu o mai mare transparență și cu o comunicare mai bună, mai ales că industria nu a fost consultată și nici nu a existat o evaluare a situației și a activității șefilor acestor birouri, iar această măsură va afecta creșterea numărului de turiști străini care vor vizita România, a declarat pentru News.ro președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), Călin Ile.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

Toate patronatele și asociațiile din turism au criticat dur până acum măsura Ministerului Turismului, ce a fost pusă în dezbatere publică pe 28 aprilie, înaintea minivacanței de 1 Mai și a fost adoptată în Guvern după numai o săptămână de zile.

”Consultările cu diferinte asociații, patronate au început abia după ce s-a publicat în dezbatere publică proiectul, și nu înainte, cum era firesc. Trebuia să existe o evaluare, un diagnostic al situației, al activității șefilor acestor birouri și o transparență mai mare, o comunicare mai bună, cu cifre, rapoarte. Și ar fi ieșit o reoganizare mai bună”, a declarat pentru News.ro președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), Călin Ile.

Acesta subliniază că federația nu a fost consultată înainte.

”Noi suntem de acord cu orice formă de eficentizare, dar care să aibă înainte o analiză, nu să fie făcută pe baza unui audit al Curții de Conturi. Dacă se făcea o consultare cu industria, probabil că nu se ajungea aici. Trebuia să existe o consultare în prealabil”, adaugă Călin Ile.

El menționează că eficiența unui birou de promovare turistică nu stă în suma cheltuită cu chiriile.

”Cel mai deranjant a fost că nu există cifre în spate, nu știm cât s-a cheltuit cu aceste birouri, vrem mai mare transparență referitor la aceste bugete, mai ales că scopul e eficientizarea, nu reducerea cheltuielilor. Nouă ni se spune că oamenii au cheltuit mult pe chirie, dar noi nu putem știi că nu avem acces la aceste informații. Ar trebui să dea dovadă de mai multă transparență, să ni se spună ce și cât a fost cheltuit pe acel birou”, a precizat șeful Federației Industriei Hoteliere din România.

Patronatele din turism, nemulțumite de desființarea birourilor de promovare din străinătate CITEȘTE ȘI Patronatele din turism, nemulțumite de desființarea birourilor de promovare din străinătate

Acesta consideră că nu va exista același ritm de creștere a numărului de turiști străini în România și că va fi afectată creșterea pe full sezon.

”Indiferent de forma de organizare, credem că la birouri ar trebui să fie oameni care știu ceva turism, nu să ne trezim cu oameni de carieră care să trebuiască să facă turism”, precizează Ile.

El spune că nu vede posibilă în viitor funcționarea birourilor în cadrul ambasei.

”De regulă, aceste birouri sunt așezate în zone aglomerate, în centrul unui oraș, nu în zone rezidențiale, unde sunt acum ambasadele, turistul trebuie să aibă acces ușor la aceste birouri”, a punctat șeful FIHR.

La rândul său, președintele Organizației Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), Nicu Rădulescu, a declarat pentru News.ro că decizia ministrului Mircea Titus Dobre, de desființare a birourilor de promovare din străinătate, a fost luată în grabă și fără a se consulta cu specialiștii sau cu industria.

”Ministrul Turismului nu s-a consultat deloc cu industria. El vine dintr-un domeniu care nu are tangență cu turismul. A dat cu piciorul la o muncă de ani de zile. Nu știm ce pune în loc. Noi pierdem experiența unor oameni în care s-a investit foarte mult. S-a grăbit foarte mult”, a declarat pentru News.ro președintele Organizației Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), Nicu Rădulescu.

El spune că dacă ministrul Turismului avea nemulțumiri legate de șefii birourilor externe de promovare, putea să vorbească despre ele.

”Chiar dacă nu era mulțumit de ei, nu este în regulă că nu s-a consultat cu specialiștii. O activitate turistică este foarte complexă, nu este așa ușor de administrat”, adaugă oficialul OPTBR.

De asemenea, Gheorghe Fodoreanu, vicepreședinte al Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), a declarat pentru News.ro că măsura a fost decisă într-un moment nepotrivit, chiar la începutul sezonului, astfel că la birourile de promovare turistică din afara țării nu va mai avea cine să ofere informații potențialilor turiști străini care doresc să vină în România.

”Măsura este necomercială și neprofesionistă, este contra rezultatelor pozitive. Și va influența negativ rezultatele în turism. Ministrul Turismului nu înțelege că în turism nu se vând robineți. În turism se vinde încredere pe termen lung, amabilitate, protecția turistului, se construiește o relație cimentată”, a spus Fodoreanu, pentru News.ro.

Vicepreședintele FPTR a criticat și atitudinea ministrului Turismului, care a atacat șefii birourilor de promovare din străinătate.

”El distruge o rețea cu niște oameni capabili, care mergea de ani de zile. Este o mare rușine că i-a ponegrit în halul ăsta. Directorii aceștia sunt ca vinul: cu cât sunt mai vechi, cu atât sunt mai buni. Sunt super profesioniști și își fac treaba”, a menționat Fodoreanu.

Alți specialiști din turism îl acuză pe ministrul Turismului că nu s-a consultat cu jucătorii din sector și îi cer să anunțe o strategie și ce are de gând să pună în locul birourilor desființate.

”Trebuie să vedem care ar putea fi impactul acestei măsuri. Faptul că a desființat nu e neapărat problema noastră, dar din punct de vedere al promovării, mai ales că turismul se bazează foarte mult pe promovare, suntem curioși ce pune în loc. Aici sper că vom fi consultați”, a spus prim-vicepreședintele executiv al Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Dragoș Răducan, pentru News.ro.

Ministerul Turismului a elaborat un proiect de act normative, aprobat vineri în Guvern, care prevede, pe lângă modificări de organigramă, desființarea reprezentanțelor externe ale acestei instituții, adică a organismelor care se ocupă cu promovarea turismul românesc în străinătate și cu atragerea de turiști străini în România.

Actualele birouri de promovare din străinătate vor fi desființate, urmând ca în 90 de zile angajații acestora să fie rechemați de la post.

Este vorba de birourile din Berlin, Roma, Viena, Londra, Varșovia, Moscova, Paris și New York, fiecare cu câte un angajat.

Ministerul va decide relocarea unor birouri, de exemplu în țările scandinave sau Benelux, dar numărul total al reprezentanțelor externe va fi 14.

Cel mai probabil, birourile de promovare turistică externă vor funcționa în viitor la sediile misiunilor diplomatice.

În cele 90 de zile, Ministerul Turismului, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Muncii, vor elabora un statut al angajaților din reprezentanțele de promovare turistică externe și un regulament de concurs, în baza căruia să fie ocupate aceste posturi.

Pentru optimizarea cheltuielilor, Ministerul Turismului va analiza cu MAE oportunitatea găzduirii unor birouri de promovare turistică externă la sediile misiunilor diplomatice.

”Actualii reprezentanți de la birourile externe vor fi rechemați în țară și vor avea statutul de angajați ai Ministerului Turismului, având posibilitatea de a participa la concursul organizat pe parcursul acestui an”, susține ministerul.

Ministerul Turismului acuză că birourile de promovare externă au funcționat pe bugete create artificial, ”după bunul plac al reprezentanților din cadrul acestor birouri de promovare”, fără a exista un control minimal asupra justeței sumelor avansate drept cheltuieli.

Reprezentanții birourilor de promovare turistică a României în străinătate s-au arătat indignați de acuzațiile ministrul Turismului.

Ei au precizat, într-un comunicat transmis News.ro, că au pus la dispoziția conducerii ministerului contractele de închiriere a spațiilor din străinătate unde funcționează birourile, trimițând în acest sens actele de cinci ori în 2016 și 2017.

Reprezentanții aduc ca argumente, în susținerea lor, faptul că închirierea sediului biroului sau a locuinței de serviciu se face cu aprobarea ministerului după o procedură în care sunt implicate mai multe direcții, în condițiile în care ministrul a acuzat diferențele mari dintre chiriile plătite pe sediile din afara țării.

”Faptul că birourile nu primesc fondurile necesare de la minister pentru achitarea facturilor și ca urmare se acumulează restanțe nu este imputabil șefilor de birou”, spun reprezentanții birourilor de promovare turistică.

Șefii birourilor externe susțin că sunt acuzați pe nedrept.

”Suntem indignați de afirmațiile nefondate ale ministrului Turismului, care îi acuză 'în bloc' pe șefii birourilor de promovare externă că au efectuat cheltuieli nejustificate. Toate cheltuielile făcute au fost necesare și legale și au fost însoțite de documente justificative. Omisiunile și înregistrările eronate în evidențele contabile ale Autorității Naționale pentru Turism București nu pot fi imputate birourilor din străinătate”, arată comunicatul reprezentanților turistici ai României.

Comunicatul este semnat de: Adina Secară (șef birou Berlin), Alena Dodon (șef birou Moscova), Ioana Podosu (șef birou Roma), Mihaela Miheț (șef birou Paris), Răzvan Marc (șef birou Londra), Ruxandra Ana (șef birou Varșovia), Simion Alb (șef birou New York) și Simion Giurcă (șef birou Viena).

viewscnt
Afla mai multe despre
ministrului turismului
turisti